Træner jeg rigtigt ?


Mielko
 Share

Recommended Posts

Jeg er 28 år og vejer 97 kg. (er 187 cm høj).

Er netop gået i gang med en mere seriøs træning, i stedet for kun at træne ved tilfældige lejligheder.

Mit mål er at tabe fedt (især omkring maven og hals), og blive markeret.

Indtil videre har jeg delt min træning op således:

Tirsdag:

10 min. opvarming på romaskine.

Styrketræning ca.50-60 min. (Bryst og ryg)

Jeg laver 3-4 øvelser til hver muskel, starter altid med brystøvelser - er dette rigtigt ?

Jeg har meget fedt på mit bryst (fedtpatter) - hvordan skal jeg træne mit bryst hvis jeg ønsker mindre fedt omkring brystet og

samtidigt blive mere markeret ??

Maveøvelser: 5-10 min.

Kondidtionstræning 25-30 min. (høj intensitet)

Udstrækning: 5-10 min.

-------------------------------------------------------------------

Torsdag:

Styrketræning ca.50-60 min. (skulder og triceps)

Jeg laver 3-4 øvelser til hver muskel

Maveøvelser: 5-10 min.

Kondidtionstræning 25-30 min. (høj intensitet)

Udstrækning: 5-10 min.

--------------------------------------------------------------

Lørdag

Styrketræning ca.50-60 min. (biceps og ben)

Jeg laver 3-4 øvelser til hver muskel

Kondidtionstræning ca. 40 min. (høj intensitet)

--------------------------------------------------------------

Kom gerne med input !!

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var i din situation vil jeg:

1) sørge for at være i energi underskud, men få en sund kost

2) Træne masser af kardio, løb, roning, cykling, svømning

3) Supplere med et fullbody styrketræningsprogram 2-3 gange ugentligt, men forkun på tunge løft i basisøvelser

Link to comment
Share on other sites

Kan lige til føje at du ikke kan "punktforbrænde" hvis du vil af med hænge patter/hage, så er det generelt fedttab du skal have gang i!

Tak for input.

Er det ikke også godt hvis man styrketræner, og øger sin muskelmasse - giver dette

ikke også en bedre / højere forbrænding ?

Link to comment
Share on other sites

Tak for input.

Er det ikke også godt hvis man styrketræner, og øger sin muskelmasse - giver dette

ikke også en bedre / højere forbrænding ?

Jo men det er meget lidt... du kan også øge forbrændingen ved at få pulsen godt op i 5 minutter et par gange om ugen, og ved at spise megen protein.

Men du må foretage et valg:

a) Kalorieunderskud, og tab noget af fedtet

B) Kalorieoverskud, og få mere muskelmasse

Link to comment
Share on other sites

Jo men det er meget lidt... du kan også øge forbrændingen ved at få pulsen godt op i 5 minutter et par gange om ugen, og ved at spise megen protein.

Men du må foretage et valg:

a) Kalorieunderskud, og tab noget af fedtet

B) Kalorieoverskud, og få mere muskelmasse

Skal jeg så først vælge mellem at bruge min træningstid på enten 100% styrketræning eller

100% konditionstræning ?

Når jeg så har en tilpas fedtprocent eller styrke deler jeg det op i 50 /50 eller hvordan ?

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg så først vælge mellem at bruge min træningstid på enten 100% styrketræning eller

100% konditionstræning ?

Når jeg så har en tilpas fedtprocent eller styrke deler jeg det op i 50 /50 eller hvordan ?

Nej, der er ingen grund til at det absolut skal være 100% det ene eller andet. Under vægttab er styrketræning ekstra godt til at holde på muskelmasse, bedre en konditræning, men konditræningen forbrænder flere kalorier. Og da tid ofte er en begrænset faktor, så skal styrketræningsprogrammet være relativt kort og effektivt, med store øvelser der træner flere muskelgrupper samtidig. Kabler og maskiner har intet at gøre dér. :smile:

Er målet muskelmasse er der ikke så meget ide i også at konditræne meget, men det kunne jo være man også godt ville have en acceptabel kondiform og få de fordele rent helbredsmæssigt, konditræningen giver som styrketræningen ikke kan i den sædvanlige form.

Link to comment
Share on other sites

Synes aldrig du rigtig fik svar på noget med bryst øvelser - Hvad 3-4 øvelser tager du til brystet?

http://www.exrx.net/Lists/ExList/ChestWt.html - For brystkasse øvelser.

Nu nå du nok vil tabe det og evt måske bygge en lidt pænere brystkasse op vil jeg forslå øvelser som

Bench Press, Bench Press power lift (Indre bryst/triceps), Standing fly's (Cabel), Fly, Pec Deck fly (Maskine).

Hvis du vil presse den indtil 3-4 vil jeg nok forslår BP, Fly og Cabel eller maskine. - Jeg ved ikke hvad andre siger, men har give mig et utroligt godt bryst (Tager så også Incline dumbell bænkpres). Men håber da fu få tabt det du skal og opbygget noget inde under.

Link to comment
Share on other sites

Håber ikke mit første svar blev læst som om punkterne ikke skulle gøres samtidigt. Det var meningen. Altså:

- Energiunderskud, Kardio, styrketræning i en god blanding.

->mehateme, hvad er det for en gang "kabelrytteri"? :nonono:

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Håber ikke mit første svar blev læst som om punkterne ikke skulle gøres samtidigt. Det var meningen. Altså:

- Energiunderskud, Kardio, styrketræning i en god blanding.

->mehateme, hvad er det for en gang "kabelrytteri"? :nonono:

Hehe, har højt frivægt/basic eller hvad i kalder der her inde er det bedste af alt, men damn jeg synes den cabel fly rammer godt (Tager den lidt ligesom incline dumbell press, bare hvor jeg skyder ned) - Den jeg synes der spænder mig bedst - Men hey, så de 2 andre var vel gode nok? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, har højt frivægt/basic eller hvad i kalder der her inde er det bedste af alt, men damn jeg synes den cabel fly rammer godt (Tager den lidt ligesom incline dumbell press, bare hvor jeg skyder ned) - Den jeg synes der spænder mig bedst - Men hey, så de 2 andre var vel gode nok? ;)

Tak for svar - kom gerne med flere inputs :4thumbup:

Jeg har så bestemt mig for først at tabe mig og når jeg så har tabt mig nok, vil jeg bruge mere tid på styrketræning.

MEN....hvordan skal fordelingen være nu hvor jeg vil tabe mig..80% kondi 20% styrke ?

Hvis jeg har 2 timer at træne i, vil 80% af de 2 timer (96 min. kondi) og så 24 min, styrketræning ??

Hvad med kosten...der er vel forskel på om jeg skal tabe mig eller øge styrke ?

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar - kom gerne med flere inputs :4thumbup:

Jeg har så bestemt mig for først at tabe mig og når jeg så har tabt mig nok, vil jeg bruge mere tid på styrketræning.

MEN....hvordan skal fordelingen være nu hvor jeg vil tabe mig..80% kondi 20% styrke ?

Hvis jeg har 2 timer at træne i, vil 80% af de 2 timer (96 min. kondi) og så 24 min, styrketræning ??

Hvad med kosten...der er vel forskel på om jeg skal tabe mig eller øge styrke ?

Nogen som kan hjælpe mig her? Se sidste indlæg

Link to comment
Share on other sites

Lav et styrketræningsprogram med hovedsageligt basisøvelser som er hurtigt at komme igennem, og kør det igennem 3 gange på en uge: feks.

Squat / Dødløft (Sikfte vis)

Bænkpres

Bent-Over-Rows (Eller en anden form for row øvelse)

Dips

Chinups

Millitarypress

Mave / Lænd (3x8reps!!)

Øvelserne "skal" køres 5x5reps (Undtaget maven og lænden) eller evt. 3x8reps... Ville anbefale 5x5 med da det ikke er styrketræningen der er dit egentligt mål i første omgang er det måske meget fornuftigt at vælge lidt færre sæt så det er hurtigt at komme igennem... (evt. kunne du køre 5x5 i Bænk + Squat + Dødløft og 3x8 i resten...)

Det burde ikke tage meget mere end ca. en time at komme igennem styrketræningsprogrammet, så har du den resterende time til cardio ...

En times cardio er vel også rigeligt hvis man giver den gas??

Men hvor mange dage om ugen træner du så ? 3 gange? Så du har både styrketræning og cardio på samme dag??

Den gang jeg skulle tabe mig der kørte jeg det skiftevis således at jeg havde cardio den ene dag og styrketræning den anden dag. Så får man lavet noget 6 ud af 7 dage ...

Det bliver også hurtigt uoverskueligt at skulle træne både cardio og styrketræning samme dag, Det er ret hårdt at holde fokus/motivation... (Sådan oplevede jeg det i hvertfald)

Edited by BananAgtigKo
Link to comment
Share on other sites

Lav et styrketræningsprogram med hovedsageligt basisøvelser som er hurtigt at komme igennem, og kør det igennem 3 gange på en uge: feks.

Squat / Dødløft (Sikfte vis)

Bænkpres

Bent-Over-Rows (Eller en anden form for row øvelse)

Dips

Chinups

Millitarypress

Mave / Lænd (3x8reps!!)

Øvelserne "skal" køres 5x5reps (Undtaget maven og lænden) eller evt. 3x8reps... Ville anbefale 5x5 med da det ikke er styrketræningen der er dit egentligt mål i første omgang er det måske meget fornuftigt at vælge lidt færre sæt så det er hurtigt at komme igennem... (evt. kunne du køre 5x5 i Bænk + Squat + Dødløft og 3x8 i resten...)

Det burde ikke tage meget mere end ca. en time at komme igennem styrketræningsprogrammet, så har du den resterende time til cardio ...

En times cardio er vel også rigeligt hvis man giver den gas??

Men hvor mange dage om ugen træner du så ? 3 gange? Så du har både styrketræning og cardio på samme dag??

Den gang jeg skulle tabe mig der kørte jeg det skiftevis således at jeg havde cardio den ene dag og styrketræning den anden dag. Så får man lavet noget 6 ud af 7 dage ...

Det bliver også hurtigt uoverskueligt at skulle træne både cardio og styrketræning samme dag, Det er ret hårdt at holde fokus/motivation... (Sådan oplevede jeg det i hvertfald)

Jeg tænker på at træne således pr. uge:

Dag 1:

Biceps/bryst/skulder (2 øvelser til hver muskelgruppe med 2-3 rep i hver)

Romaskine: 20 min.

Cardio: 25 min.

Dag 2:

Triceps/ryg/ben 2 øvelser til hver muskelgruppe med 2-3 rep i hver)

Romaskine 20 min.

Cardio: 25 min.

Hvis jeg kører dag 1 + dag 2 igennem 2 gange om ugen hvordan er mit program så ?

mad og vægttab:

Mit formål med min træning er først og fremmest at opnå et tedttab og derefter at blive mere markeret.

Når jeg er færdig med at træne venter jeg altid 1 time med at indtage med for at forøge forbrændignen (har læst dette et sted) - er

dette smart at gøre ? Jeg prøver også at spise proteinrigt med masse af magert kød, fuldkornsbrød, frugt, fisk, fjerkræ m.m.

Er dette ok ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker på at træne således pr. uge:

Dag 1:

Biceps/bryst/skulder (2 øvelser til hver muskelgruppe med 2-3 rep i hver)

Romaskine: 20 min.

Cardio: 25 min.

Dag 2:

Triceps/ryg/ben 2 øvelser til hver muskelgruppe med 2-3 rep i hver)

Romaskine 20 min.

Cardio: 25 min.

Hvis jeg kører dag 1 + dag 2 igennem 2 gange om ugen hvordan er mit program så ?

mad og vægttab:

Mit formål med min træning er først og fremmest at opnå et tedttab og derefter at blive mere markeret.

Når jeg er færdig med at træne venter jeg altid 1 time med at indtage med for at forøge forbrændignen (har læst dette et sted) - er

dette smart at gøre ? Jeg prøver også at spise proteinrigt med masse af magert kød, fuldkornsbrød, frugt, fisk, fjerkræ m.m.

Er dette ok ?

Jeg vil gøre det op en noget anden måde.

1) Drop spilt programmer, når du ikke træner mere.

2) Sæt fokus på din cardio træning (læg den først på dine træningsdage)

3) Styrketræning, fullbody program med fokus på basisøvelser, og husk ben!

Sådan som jeg læser dit indlæg vil du træne 4gange om ugen, er det korrekt?

4 dage er fint, men jeg ville måske nøjes med 3 i starten, så kan du få en hvile dag mellem hver træningsdag.

Eks kunne være:

Dag 1

20-30min cardio.

Fullbody program.

Dag 2

45min -1 times cardio

efterfulgt af noget (15min) cirkeltræning, sammensat af øvelser med kropsvægt (armbøjninger, mave højninger, rygøvelser, englehop, reaktionsøvelser, kropshævninger, dips, row under bord, benbøjninger, stående læg træning ovs osv)

Dag 3

20-30min cardio.

Fullbody program.

(dag 4 som dag 2)

Sådan vil jeg gøre det, men det er selvfølgelig noget med hvad der passer netop dig.

Og husk energiunderskud hvis du vil tabe dig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gøre det op en noget anden måde.

1) Drop spilt programmer, når du ikke træner mere.

2) Sæt fokus på din cardio træning (læg den først på dine træningsdage)

3) Styrketræning, fullbody program med fokus på basisøvelser, og husk ben!

Sådan som jeg læser dit indlæg vil du træne 4gange om ugen, er det korrekt?

4 dage er fint, men jeg ville måske nøjes med 3 i starten, så kan du få en hvile dag mellem hver træningsdag.

Eks kunne være:

Dag 1

20-30min cardio.

Fullbody program.

Dag 2

45min -1 times cardio

efterfulgt af noget (15min) cirkeltræning, sammensat af øvelser med kropsvægt (armbøjninger, mave højninger, rygøvelser, englehop, reaktionsøvelser, kropshævninger, dips, row under bord, benbøjninger, stående læg træning ovs osv)

Dag 3

20-30min cardio.

Fullbody program.

(dag 4 som dag 2)

Sådan vil jeg gøre det, men det er selvfølgelig noget med hvad der passer netop dig.

Og husk energiunderskud hvis du vil tabe dig!

Eneriunderskud forstår je som at forbrænde flere kcal end man indtaer??

Link to comment
Share on other sites

Ja, men for din krops og muskelsmasses skyld vil det være højst tilrådeligt at være i kcal overskud LIGE efter træning, om det så er cardio eller styrketræning. 30 g protein + kropsvægt g kulhydrat efter træning!

Det med forbrændingen giver da ingen mening?

Andet end at det forøger restitutions tiden betydeligt, og øger Katabolismen

Link to comment
Share on other sites

Ja er klart enig i at du bør køre et fullbody-program og ikke en split-program...

Jah... og for ikke at gentage så vil jeg tilslutte mig 789's forslag.... Det ser ret fornuftigt ud....

Dog vil jeg igen nævne at den gang jeg skulle tabe mig skiftede jeg mellem styrketræning og cardio hver dag... dvs. f.eks.

Man: Cardio

Tirs: Styrketræning

Ons: Cardio

Tors: Styrketræning

Fre: Cardio

Lør: Styrketræning

Søn: Fri

Ved ikke hvad folks holdning er til det.. men det virkede helt klart for MIG. Både psykisk og fysisk... Idet man laver noget hver dag får man forbrændingen op hver dag, og så får man en "velvære følelse" og en følelse af at man virkeligt gør noget ved det....

Det er i sig selv meget motiverende... (Eller rettere det var det for MIG... Ikke sikkert det gælder for dig... find ud af hvad du bedst kan li' - det er vejen frem...)

Edited by BananAgtigKo
Link to comment
Share on other sites

Ja er klart enig i at du bør køre et fullbody-program og ikke en split-program...

Jah... og for ikke at gentage så vil jeg tilslutte mig 789's forslag.... Det ser ret fornuftigt ud....

Dog vil jeg igen nævne at den gang jeg skulle tabe mig skiftede jeg mellem styrketræning og cardio hver dag... dvs. f.eks.

Man: Cardio

Tirs: Styrketræning

Ons: Cardio

Tors: Styrketræning

Fre: Cardio

Lør: Styrketræning

Søn: Fri

Ved ikke hvad folks holdning er til det.. men det virkede helt klart for MIG. Både psykisk og fysisk... Idet man laver noget hver dag får man forbrændingen op hver dag, og så får man en "velvære følelse" og en følelse af at man virkeligt gør noget ved det....

Det er i sig selv meget motiverende... (Eller rettere det var det for MIG... Ikke sikkert det gælder for dig... find ud af hvad du bedst kan li' - det er vejen frem...)

Fin ide at træne skiftevis styrke og cardio, men nogen mener ikke de kan finde tid hver dag. Derfro det "tætte" program

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Fin ide at træne skiftevis styrke og cardio, men nogen mener ikke de kan finde tid hver dag. Derfro det "tætte" program

Jeg prøver at forbrænde ca. 1000 kcal pr. træning via cardio - er det ok når jeg vil tabe mig ?

Er det smart at lave mavebøjninger når man vil tabe sig og har meget fedt omkring maven ?

Nogen gode tips til at være i kalorieunderskud uden at tælle kcal. ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver at forbrænde ca. 1000 kcal pr. træning via cardio - er det ok når jeg vil tabe mig ?

Er det smart at lave mavebøjninger når man vil tabe sig og har meget fedt omkring maven ?

Nogen gode tips til at være i kalorieunderskud uden at tælle kcal. ?

Ja 1000 kcal er rigtig godt, men det er også mange kcal, og det er de færeste som bruger 1000 kcal på 1 times træning, men selvfølgelig spiller vægt og konditions tilstand ind.

Især techno gyms cardio maskiner, har det med at være rimelig rundhåndet med at dele kalorier ud, men nu ved jeg ikke hvordan du tæller kalorier og hvad for konditions træning du udøver, men lad være med at fokusere blindt på kcal tællerne, det er din kost som er den vigtigste faktor...

Men spinning er f.eks. suverænt til at bruge en masse energi, og samtidigt køre med en gruppe og have en instruktør til at motivere en de dage man er lidt sort!!!

Jeg vil også anbefale dig flereleds øvelser så du får træner flere muskel grupper sammen, ryg/forside arm, bryst/bagside arm osv., så du kan prøve at bibeholde, så meget muskelmasse som muligt.

Men jeg ville maks styrketræne 1 måske 2 gange om ugen, og så fokusere på det vægttab, ved hjælp af konditionstræning & KOST!!!!

Husk spis ca. hver anden time, til du har lagt bunden ikke mere, og smid en masse grøntsager ind også!!

Hvis du kan undgå at skal til at lave kost plan osv. bliver det hele meget sjovere.

Når du så har tabt dig, spiser du bare lidt mere mad og går igang med at styrketræne den krop, så den bliver som du vil havde den.

Men lad være med at droppe din konditions træning helt.

Spis sundt og nærende mad, & train but do not drain, HUSK restitution, så skal det nok lykkes for dig.

Og husk et par dage hvor du æder lidt ekstra end du plejer, om ugen.

God træning.

Benjamin :4mewantfood:

Edited by pfit
Link to comment
Share on other sites

Jeg tager 700 steps, (15 min) på en stepmaskine.. Og så er jeg helt død.. hehe.. Ifølge maskinen er det kun 100kalorier, så hvis du kan smide 1000 kalorier om dagen, er det fandme flot. Hårdt arbejde.

Lige en indskydelse..

Hvis man dyrker cardio imellem sine styrketrænningsdage, mister man så ikke noget at "styrken"? Håber I forstår hvad jeg mener

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share