Kalorieunderskud og muskelvækst


RuneN
 Share

Recommended Posts

Da emnet vedrører både træning og kost kan jeg ikke helt lure, hvor det skal placeres.. så jeg prøver her og håber det går :smile:

Det bliver ofte nævnt på MOL, at det er en god idé at styrketræne under et vægttab, for at tabe så lidt muskelmasse som muligt. Samtidig siger man, at det ikke er muligt at øge muskelmassen, hvis man er i (konstant) kalorieunderskud. Hvis man fx ikke har helt styr på kosten, så er man typisk i kalorieoverskud i perioder og vil derfor kunne øge sin muskelmasse, selvom man på det overordnede plan taber sig.. så det er en anden sag.

Hvis man nu konstant har et kalorieunderskud på fx 500 kcal om dagen, så burde man vel ikke kunne øge muskelmassen, selvom man indtager rigelige mængder protein (fx 2g. pr. kg)? Kan kroppen stadig 'superkompensere' efter hård styrketræning ved at bygge op til et højere niveau end før træningen når man er i underskud.. eller vil man nå samme niveau som før, eller?

Hvis kroppen ikke kan kompensere, så skulle man jo næsten mene, at det er bedre ikke at styrketræne under et vægttab, da det udsætter musklerne for skader, som kroppen ikke umiddelbart kan hele? Selv hvis kroppen kan kompensere, så må det gå langsommere end ved kalorieoverskud, så hvad nu hvis man træner allerede efter 48 timer igen?

Håber ikke ovenstående er alt for forvirrende.. der er naturligvis noget helt åbenlyst jeg har overset - jeg er bare nysgerrig og kunne godt tænke mig at vide, hvad det er? :wink:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Hvordan havde du forestillet dig man skulle have et konstant underskud over dagen. Din krop svinger mellem underskud og overskud i forhold til måltiderne, og kroppen kan godt få repareret den skadestyrketræningen gør, HVIS man vel at mærke ikke overdriver, for det er klart at når kroppen i længere eller kortere perioder er i katabol tilstand (underskud), så vil restitutionen gå langsommere.

Det betyder at du i forbindelse med cutning bør justere dit program lidt ned, så det f.eks. er knap så volumiøst. Det behøver ikke nødvendigvis have lavere frekvens, men det er også en faktor man kunne vælge at skrue på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share