Spinning.


tøspigen
 Share

Recommended Posts

Hej.

Kan nogen fortælle mig hvor mange kcal man ca forbrænder på en times spinning?

Og hvor mange på en time på løbebåndet?

Hilsen Tøspigen.

Puha, det er nok meget individuelt, men der vil nok være en tendens til at mange vil forbrænde mere ved løb af flere gode (har været diskuteret flittige før). En hovedgrund er at løbet ofte er med samme tempo, mens spinning er i intervaller, hvilket koster lidt ift. den samlede forbrænding.

Løb er forholdsvis lige til at estimere nogenlunde også uden brug af pulsur. Standardformlen km * vægt er et godt fingerpeg. Vejer man fx. 60 kg og løber 12 km på en time giver dette 720 kcal. Forbrændingen i en spinningstime vil så typisk ligge lidt lavere, men ikke i alle tilfælde. Her er der nok ingen vej uden om et pulsur, hvis man nogenlunde vil have fornemmelse af den samlede forbrænding (og så bliver det alligevel heller ikke helt præcist).

Link to comment
Share on other sites

Puha, det er nok meget individuelt, men der vil nok være en tendens til at mange vil forbrænde mere ved løb af flere gode (har været diskuteret flittige før). En hovedgrund er at løbet ofte er med samme tempo, mens spinning er i intervaller, hvilket koster lidt ift. den samlede forbrænding.

Løb er forholdsvis lige til at estimere nogenlunde også uden brug af pulsur. Standardformlen km * vægt er et godt fingerpeg. Vejer man fx. 60 kg og løber 12 km på en time giver dette 720 kcal. Forbrændingen i en spinningstime vil så typisk ligge lidt lavere, men ikke i alle tilfælde. Her er der nok ingen vej uden om et pulsur, hvis man nogenlunde vil have fornemmelse af den samlede forbrænding (og så bliver det alligevel heller ikke helt præcist).

Okay kan godt se det ikke er helt nemt så, jeg troede faktisk at man forbrændte mere ved spinning, da jeg altid sveder het vildt til spinning, jeg kan vride min t.shirt bagefter. Jeg sveder også ved løb, men slet ikke i samme omfang.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kan nogen fortælle mig hvor mange kcal man ca forbrænder på en times spinning?

Og hvor mange på en time på løbebåndet?

Hilsen Tøspigen.

Hvor meget, man forbrænder, afhænger vel i sagens natur af ved hvilken intensitet (fx puls), man træner. Personligt forbrænder jeg omtrent det samme ved en times spinning som ved en times løb, jf. mit pulsur i hvert fald, som selvfølgeligt ikke er 100% præcist.

Dog er det sjældent, at jeg kan overtale mig selv til at løbe en hel time. Spinning virker mere motiverende for mig, og derfor får jeg nok somregel også mere ud af det.

/Miha

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kan nogen fortælle mig hvor mange kcal man ca forbrænder på en times spinning?

Og hvor mange på en time på løbebåndet?

Hilsen Tøspigen.

Som Jan skriver kan man ikke bare stikke ét tal ud for hvor meget du forbrænder på en time.

Jeg vejer ca 87kg og er vel i sådan middelgod form rent kondimæssigt, ikke noget prangende. Mit pulsur (der kender min vægt og maxpuls, men ikke max iltoptagelse/kondital) siger jeg ved spinning forbrænder ca 1000kcal/time, dvs normalt 800-900kcal på en spinningtime, hvor min snitpuls ligger omkring 80-84%

Okay kan godt se det ikke er helt nemt så, jeg troede faktisk at man forbrændte mere ved spinning, da jeg altid sveder het vildt til spinning, jeg kan vride min t.shirt bagefter. Jeg sveder også ved løb, men slet ikke i samme omfang.

Den store forskel er afkølingen. Når du løber har du hele tiden vinden til at fjerne sveden imens du jo sidder stille på en spinningcykel og ventilationen er nok relativt begrænset.

For mit eget vedkommende kan jeg på en god spinningtime godt komme op på samme snitpuls (og dermed cirka samme forbrænding forestiller jeg mig) som jeg kan ved løb af tilsvarende længde. På kortere distancer er pulsen naturligvis højere.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kan nogen fortælle mig hvor mange kcal man ca forbrænder på en times spinning?

Og hvor mange på en time på løbebåndet?

Hilsen Tøspigen.

Hey

Du kan finde formel til beregning i denne tråd http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=29299

Der vil som Maxpower skriver altid være usikkerhed når man arbejder med puls:

·       Sidste træningspas: Hvis du har trænet hårdt (længere intervaller på eller over AT) inden for de sidste 24 timer, kan pulsen være svært at få op.

·       Temperatur: I de fleste cykelsale er der meget varmt, hvilket kan giver op til 10 slag højere træningspuls.

 ·       Søvn: For lidt søvn kan påvirke din puls.

 ·       Kost: Kaffe & chokolade indeholder koffein, som kan give højere puls.

 ·       Sygdom: Hvis du er ved at blive syg, kan din puls være 20-30 slag højre.

 ·       Humør: Hvis du er meget deprimeret eller overgearet, bliver din puls påvirket.

 ·       Adrenalin: Nervøsitet eller spænding kan medfører højere puls.

 ·       Form-fremgang: Din AT flytter sig, når du kommer i bedre form.

 ·       Overtræning: Kan have svært ved at få pulsen op.

Men på trods af alle usikkerhederne kan man nogenlunde regne med værdierne :nonono::w00t:

Edited by ChristianLykke
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har lige kørt 1 time spinning som instruktør, som for mig er klart det hårdeste. Men mit pulsur viser kun 377 kcal :( trist... Jeg har prøvet at have min brystsender på inde på løbebåndet, og der viste løbebåndets pulsmåler samme puls som mit ur... Mit pulsur er fra polar og er forhåndsvis nyt. Kan det bare være mig der har en lav forbrænding eller? Det skal lige siges at jeg har trænet i mange år og er i meget god form...

Edited by FFFF*
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige kørt 1 time spinning som instruktør, som for mig er klart det hårdeste. Men mit pulsur viser kun 377 kcal :( trist... Jeg har prøvet at have min brystsender på inde på løbebåndet, og der viste løbebåndets pulsmåler samme puls som mit ur... Mit pulsur er fra polar og er forhåndsvis nyt. Kan det bare være mig der har en lav forbrænding eller? Det skal lige siges at jeg har trænet i mange år og er i meget god form...

Nu har jeg ikke selv prøvet at være instruktør, men jeg kunne forestille mig at en af grundene til det føles meget hårdere, er fordi du skal snakke en del, hvilket naturligt giver dig lidt mindre mulighed for at suge godt med ilt. Uden at have tal for det kan du meget hurtigere få afviklet en iltgæld eller holde den længere før du syrer til, hvis du kan bruge alt fokus og energi på at træde og trække vejret.

De 377 lyder dog rimeligt lavt. Jeg kan se i din profil, at du ikke virker specielt stor :wink: og er pige, så det er klart at mindre kropsvægt vil kunne forbrænde færre kalorier, alt andet lige. Hvad lå dit pulsgennemsnit på i procent af dit max? Og hvordan er dette max fundet?

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke den store spinningsekspert, men har trods alt prøvet denne træningsform nogle gange.

Personligt får jeg MEGET mere ud af løb, mit kredsløb bliver langt fra udfordret i samme grad ved spinning, føler intervallerne giver mig mere muskulær træthed fremfor kredsløbsmæssig. Dette er selvfølgelig bare min personlige erfaring, og kommer i høj grad an på hvordan den enkelte time foregår, og hvordan den gribes an af udøveren.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke den store spinningsekspert, men har trods alt prøvet denne træningsform nogle gange.

Personligt får jeg MEGET mere ud af løb, mit kredsløb bliver langt fra udfordret i samme grad ved spinning, føler intervallerne giver mig mere muskulær træthed fremfor kredsløbsmæssig. Dette er selvfølgelig bare min personlige erfaring, og kommer i høj grad an på hvordan den enkelte time foregår, og hvordan den gribes an af udøveren.

En spinner der skifter til løb vil sandsynligvis sige det samme :smile:

Link to comment
Share on other sites

Muligvis Arne, synes bare de intervaller jeg har være udsat for de gange jeg har prøvet at spinne, har været direkte tåbelige set i forhold til aerobe træningsprincipper, og i høj grad båret præg af manglende indsigt fra instruktøren. Ville have fået mere ud af at okse løs på 75% af Vo2 max selv i en time på en god kondicykel.

Link to comment
Share on other sites

Muligvis Arne, synes bare de intervaller jeg har være udsat for de gange jeg har prøvet at spinne, har været direkte tåbelige set i forhold til aerobe træningsprincipper, og i høj grad båret præg af manglende indsigt fra instruktøren. Ville have fået mere ud af at okse løs på 75% af Vo2 max selv i en time på en god kondicykel.

Synes du det er rimeligt at bedømme spinnings generelle potentiale ud fra nogle få dårlige personlige erfaringer?

75% passere jeg på en spinningtime i opvarmningen og er formentlig kun dernede igen i nogle få pauser i løbet af timen.

I starten troede jeg også jeg kunne presse mig selv meget mere ved løb end spinning, men efterhånden er spinning faktisk kommet op på samme niveau (ca 85% af max i snit på ca 50 min).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke regnet gennemsnittet ud. Min max har jeg fundet ved at tage en stående spurt med den højeste intensitet... :dry: Jeg er 17 år og vejer ca. 60 kg.

For mig er spinning bedre end løb da jeg kan holde pulsen høj i længere tid. Desuden har vi en rigtig god stemning på vores hold, hvilket er god for motivationen. :4thumbup:

Edited by FFFF*
Link to comment
Share on other sites

Jeg får også en del mere ud af en spinning time, end hvis jeg løb en time, det er noget andet med fuld damp på musikken og en tosse der sidder og råber af en, altså tosse på den gode måde :4thumbup: , det får ihvertfald mig til at give den en ekstra skalle og træde lidt hårdere i pedalerne.

Jeg har endnu ikke fået investeret i en pulsår, syntes alle dem man kan få til damer er så store, og mit håndled er 17 cm i omkreds.

Link to comment
Share on other sites

Nogen gange kan der gå rigtig meget videnskab i den, og det er selvfølgelig fordi det er videnskab :4thumbup:

jeg har lige set i mit simple energilære hæfte (basis fitness under FISAF) at:

En normal person kvinde 55-60 kg eller mand 70-75 kg vil forbrænde ca.

let cykling 15/20 km/t 1600-2400 kj

let løb 8-16km/t 2400-4800 kj

Ja der er rigtig mange ting der spiller ind ... så selvom jeg er gal med spinning er jeg ret sikker på at jeg kan forbrænde mere ved en times løb ... jeg tror bare ikke jeg/orker kan løbe en time :crazy: og derfor for jeg mest udaf spinning ... der er jo også efter forbrændingen - HEH

Sveden i spinner lokalet tror jeg har meget lidt med forbrændingen at gøre, det er bare vædsketab fordi det er så MEGA varmt ... damn det ELSKER jeg :wub:

Såvidt jeg ved burde du forbrænde mere nu bedre din form er, Det er jo netop når du er i god form at du kan give den mere GAS, fordi du har stærkere muskler og større slagvolumen der hermed kræver/forbrænder mere energi.

så de der 300kcal (kcal=4,2Xkjoule) et eller andet lyder som en kedelig time :w00t:

Så selvom jeg bare er sådan en amtør på det her område vil jeg konkludere at man forbrænder mest ved løb (hvis man kan) og lidt mindre ved spinning, men SPINNING er sjovest :w00t::w00t::w00t::w00t::w00t:

Edited by caNInen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share