Gammel knæskade


AAR
 Share

Recommended Posts

Måske nogle har en løsning?

For ca. 5 år siden fik jeg ondt i knæet efter en længere cykeltur. Jeg var i super god form, men bare ikke til at cykle, hvilket nok har betydet, at jeg har fået en form for overbelastningsskade, fordi mine sener og led ikke har været parat til en så hård cykeltur.

Siden den dag har jeg ikke kunne cykle ture over 50 km, uden at få ondt i knæet.

Når jeg står op og bøjer benet omkring 45 grader knækker, knager og brager det på forsiden - lige over knæet. Benet bøjes over det kritiske punkt når jeg for eksempel cykler eller går på trapper.

Det føles som om at en sene mellem knæet og lårmusklen er for kort, måske fordi der er dannet arvæv enten på senen eller hvor denne hæfter på lårmusklen.

Jeg kan løbe lange ture uden problemer, da knæet ved løb ikke bøjes med belastning omkring de kritiske 45 grader eller mere. Jeg har løbet mange maraton efter skaden uden problemer.

Jeg har prøvet at gå til fysioterapeut af to omgange, men uden held.

Måske der er nogle her i forumet der har haft lignende problemer - og har en god løsning - evt. en særlig god fysioterapeut eller noget andet godt?

Glæder mig til at høre fra jer!

Med venlig hilsen

AAR

Link to comment
Share on other sites

Hejsa ..... jeg har et springer-knæ (fra håndhold) det kunne jeg ikke træde igennem med i forbindelsem med cykling (MTB) .... det blev klaret med zone-terapi og laser-akupunktur .... :4thumbup: ...... efter kun en behandling kunne jeg træde igennem igen .....

Link to comment
Share on other sites

For ca. 5 år siden fik jeg ondt i knæet efter en længere cykeltur. Jeg var i super god form, men bare ikke til at cykle, hvilket nok har betydet, at jeg har fået en form for overbelastningsskade, fordi mine sener og led ikke har været parat til en så hård cykeltur.

Siden den dag har jeg ikke kunne cykle ture over 50 km, uden at få ondt i knæet.

Har du været til ortopædkirurg/sportsklinik (henvisning via egen læge) og blive undersøgt?

Hvis ikke, så vil jeg anbefale dig at gøre det, da skaden åbenbart ikke forsvinder af sig selv, heller ikke ved genoptræning, som du skriver.

Du bør få en dygtig ortopæd med speciale i sportsskader til at undersøge dit knæ ordentligt, herunder givetvis få foretaget en MR-skanning, evt røntgen og ultralyd mm. Jeg er ikke sikker på at det er springerknæ, det kan være så meget andet, bla en bruskskade, i.e. arvæv, synovitis (betændt slimhinde), små muskelbristninger, ligamentskade mm.

Det der er "crucial" er at skaden/generne ikke er forsvundet endnu efter så mange år og det bør undersøges til bunds, så dit knæ modtager den korrekte behandling og så du undgår en livslang kronisk knæskade - det er ikke at foretrække. Dog at give en diagnose uden us-resultater er lidt svært :-)

Du kan læse mere om overordnede knæskader her:

http://www.sportnetdoc.dk/links-knee.htm

God bedring

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share