Bent over rows


søren
 Share

Recommended Posts

Jeg kører BOR med en stang for at ramme det øverste af ryggen. Af andre rygøvelser i mit program findes front pulldown med kabel og dødløft. Skal jeg holde bredt eller smalt for at ramme deltoideus pos. og det øverste af ryggen med BOR, eller er det ligemeget..? hvor meget foroverbøjet bør man stå..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne forestille mig at søren godt kendte til exrx :wink:

Jeg vil også gerne vide, om man skal udføre den på nogen bestemt måde, for at ramme deltoid posterior tilstrækkeligt - jeg bruger nemlig også BOR som en deltoid posterior øvelse, for at spare noget tid. Man kan jo altid bare fylde iso-øvelser ind, men det er ikke sikkert det er nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene at jo bredere grebet er på stangen, jo højere vil Post delt virke som synergist. Når det holdes smalt bruges lats i højere grad!

Evt, kunne man skifte mellem smalt og bredt, ved jeg er meget populært mellem BB'ere af HST. Bryan Haycock gør det selv.

Link to comment
Share on other sites

nu giver exrx.net ikke en forklaring på hvordan man rammer det øverste af ryggen som jeg er interesseret i (delt. post. + trapz især), men bare en forklaring på hvordan øvelsen kan udføres.

Det jeg var interesseret i var, om man kunne målrette øvelsen til de ovenfor nævnte muskler ved at ændre på grebsbredde, rygvinkel eller overarmenes vinkel med kroppen.

Det lyder til at i er enige i et bredt greb, og med stor(tæt på 90 gr.) vinkel mellem overarme og overkrop?! - hvad med overkroppens vinkel med 'jorden'..?

Link to comment
Share on other sites

nu giver exrx.net ikke en forklaring på hvordan man rammer det øverste af ryggen som jeg er interesseret i (delt. post. + trapz især), men bare en forklaring på hvordan øvelsen kan udføres.

Det jeg var interesseret i var, om man kunne målrette øvelsen til de ovenfor nævnte muskler ved at ændre på grebsbredde, rygvinkel eller overarmenes vinkel med kroppen.

Det lyder til at i er enige i et bredt greb, og med stor(tæt på 90 gr.) vinkel mellem overarme og overkrop?! - hvad med overkroppens vinkel med 'jorden'..?

Hvis man laver en bevægelsesanalyse af løftet kan man sige følgende: post.delt.'s funktion er at trække skulderen overarmen tilbage. Den hæfter inde over skulderen og ca midt på overarmen - altså vil den blive ramt bedst hvis man har armen lige ud for sig (som om man har slået ud i luften) og trækker den tilbage uden at sænke albuen, dvs holdene overarmen vandret så der mellem overarm og overkrop er en vinkel på 90 grader. Hvis overarmen føres tilbage langs kroppen vil latissimus tage over da den er stærkere.

Trapezius hæfter næsten samme sted og så inde omkring rygsøjlen. Den øverste del af hæftet sidder oppe under nakken og den nederste del er over lænden. Så den kan trænes med mange øvelser, og den vil nærmest uanset hvad blive ramt godt under BOR.

Dernæst kan man sige, at jo mere oprejst man står, jo mere vil lateral deltoid tage over - upright row bruges jo til at træne lateral.. Så hvis man skal kunne lave ovenstående bevægelse, dvs føre armen tilbage med albuen væk fra kroppen, skal man stå mest muligt foroverbøjet.

Så konklusionen er at man skal stå så foroverbøjet som muligt, max 90 grader, og så trække tilbage imens man forsøger at holde albuen "højt"

Håber det hjalp

Link to comment
Share on other sites

sådan set enig med arhnold.. Men ville ikke ofre teknikken på en så god øvelse som rows, for at ramme post delt. hellere tage et par ekstra sæt rear flyes bagefter, og så køre rows korrekt, så du rammer lats og traps osv mest muligt med størt muligt styrkepotentiale.

Link to comment
Share on other sites

sådan set enig med arhnold.. Men ville ikke ofre teknikken på en så god øvelse som rows, for at ramme post delt. hellere tage et par ekstra sæt rear flyes bagefter, og så køre rows korrekt, så du rammer lats og traps osv mest muligt med størt muligt styrkepotentiale.

Helt enig! At køre bent-rows for at brænde bag-delten er en skam, når den er så mange gange bedre som lats/rhomboids/traps-træner. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share