Kostplan og træningsprogram


tjn
 Share

Recommended Posts

Hej har to spørgsmål.

Jeg har snart trænet i 1½ år. (Et år der hjemme, et halvt år i træningscenter og det går enlig fint)

Men har tænkt på om jeg spiser nok? Jeg prøver i hvert fald at spise alt det jeg kan. (Er 15 år)

Min kostplan er:

Morgenmad: havergrød, rugbrød med ca. 70 gram ost og et stykke frugt

Middagsmad: Rugbrød med ost eller kødpålæg, et stykke frugt og noget müsli eller salat, og 5 stk mandler.

Aftensmad: Altid salat (med nødder) og så noget kød til. (Kylling, kalkun, oksekød eller svinekød)

Og ud over det spiser jeg frugt eller yoghurt hvis jeg er mere sulten.

Mit andet spørgsmål går så ud på: når jeg træner i træningscenteret (tre gange om ugen) laver jeg det samme hver gang.

(Træner bænkpres, beiceps curl, triceps, pull down, ryg, mave, nakke og bryst)

Jeg har så hørt at det er dårligt at gøre det hele hver gang? at man i stedet skal koncentrerer sig om fx biceps, bryst og mave en af gangene og så koncentrerer sig om ryg, triceps og nakke næste gang. Er det rigtigt?

Hvis ja, ved i så hvad der er bedst at træne sammen, da jeg har hørt det ikke er godt at træne triceps og biceps samme dag.

Håber i vil hjælpe :blush:

Link to comment
Share on other sites

Hej har to spørgsmål.

Jeg har snart trænet i 1½ år. (Et år der hjemme, et halvt år i træningscenter og det går enlig fint)

Men har tænkt på om jeg spiser nok? Jeg prøver i hvert fald at spise alt det jeg kan. (Er 15 år)

Min kostplan er:

Morgenmad: havergrød, rugbrød med ca. 70 gram ost og et stykke frugt

Middagsmad: Rugbrød med ost eller kødpålæg, et stykke frugt og noget müsli eller salat, og 5 stk mandler.

Aftensmad: Altid salat (med nødder) og så noget kød til. (Kylling, kalkun, oksekød eller svinekød)

Og ud over det spiser jeg frugt eller yoghurt hvis jeg er mere sulten.

Mit andet spørgsmål går så ud på: når jeg træner i træningscenteret (tre gange om ugen) laver jeg det samme hver gang.

(Træner bænkpres, beiceps curl, triceps, pull down, ryg, mave, nakke og bryst)

Jeg har så hørt at det er dårligt at gøre det hele hver gang? at man i stedet skal koncentrerer sig om fx biceps, bryst og mave en af gangene og så koncentrerer sig om ryg, triceps og nakke næste gang. Er det rigtigt?

Hvis ja, ved i så hvad der er bedst at træne sammen, da jeg har hørt det ikke er godt at træne triceps og biceps samme dag.

Håber i vil hjælpe :blush:

Kosten: Det er faktisk noget nær umuligt at svare på når du ikke giver os flere informationer. Hvor meget vejer du? Hvor meget laver du ellers i din hverdag - dit aktivitetsniveau? Hvad er dit mål med træningen? Hvor meget spiser du af hver ting? Tager du pt. på eller taber du dig med den kost du spiser?

Alfa og omega er nok: Hvad er dit ligevægtsindtag?

Link to comment
Share on other sites

Kosten: Det er faktisk noget nær umuligt at svare på når du ikke giver os flere informationer. Hvor meget vejer du? Hvor meget laver du ellers i din hverdag - dit aktivitetsniveau? Hvad er dit mål med træningen? Hvor meget spiser du af hver ting? Tager du pt. på eller taber du dig med den kost du spiser?

Alfa og omega er nok: Hvad er dit ligevægtsindtag?

Jeg vejer 67 kg, og jeg cykler 30 km hver dag, og står stort set aldrig stille. Maden kan jeg ikke rigtigt svare på, det er efter hvor meget jeg kan spise. Men taber fedt med min kost, men tager på i muskler. Og mit formål er at blive noget større! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke til at sige hvad der fungerer bedst for dig, det kommer også an på hvad du har tid til. Dine muskler ska ha tid til at restituere, hvilket de med dine 3 træningsdage ugentlig har fin tid til. Hvis du kører split programmer, fx 2-split vil det typisk kræve mindst 4 træningsdage(for at ramme hver muskelgrupper 2gange ugentligt), hvis dit mål er muskelmasse.

Men det er individuelt om din krop reagerer bedst på split-, eller fullbody-programmer, kommer an på dine musklers restitutionskrav, hvilket afhænger af træningsintensitet/volumen. Så hvis din træningsmåde fungere nu, så vil jeg da klart foretrække at fortsætte den.

Husker du at køre med progression? Altså øger belastningen.

Edited by km87
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share