Kalorier - Lyder det ikke lidt vildt?


Havneren
 Share

Recommended Posts

Hej...

Nu er det ikke noget jeg tidligere har regnet på, men det vill jeg så prøve nu. Jeg har derfor fundet et exel regne ark der skulle kunne hjælpe mig...

Jeg kan så forskellige steder læse mig til at jeg skal ligge omkring et kalorie indtag på 4.000 om dagen eller måske lidt mere for at ligge i overskud (bulker for tiden).

Den regne maskine jeg bruger fortæller mig så at jeg ligger lige omkring 10.000 - Aaaaaaaa... Kan det dog virkelig passe? Regner den forkert???

Indtager typisk på en dag ca.

200 g. havregryn.

500g rugbrød (vejet 10 skiver).

100g tun.

500g oksekød.

250g pasta.

1,5l minimælk (Er glad for mælk - Det er en retti go ting).

100g mejs.

Jeg har sikkert glemt noget...

Men lyder 10.000 kalorier ikke lidt voldsomt???

V/h Christian

Link to comment
Share on other sites

Hej...

Nu er det ikke noget jeg tidligere har regnet på, men det vill jeg så prøve nu. Jeg har derfor fundet et exel regne ark der skulle kunne hjælpe mig...

Jeg kan så forskellige steder læse mig til at jeg skal ligge omkring et kalorie indtag på 4.000 om dagen eller måske lidt mere for at ligge i overskud (bulker for tiden).

Den regne maskine jeg bruger fortæller mig så at jeg ligger lige omkring 10.000 - Aaaaaaaa... Kan det dog virkelig passe? Regner den forkert???

Indtager typisk på en dag ca.

200 g. havregryn.

500g rugbrød (vejet 10 skiver).

100g tun.

500g oksekød.

250g pasta.

1,5l minimælk (Er glad for mælk - Det er en retti go ting).

100g mejs.

Jeg har sikkert glemt noget...

Men lyder 10.000 kalorier ikke lidt voldsomt???

V/h Christian

Hvis det var 10.000 Kcalc så var det vildt, men 10.000 calc lyder ikke af ret meget det er jo blot 10kcalc

Link to comment
Share on other sites

Nej... Det var skal i kalorier...

--------

Jeg er 26 og vejer 87kg lige for tiden, men det har vel egentligt ikke sååååå at sige i forhold til, hvor mange kalorier der er i ovenstående???

--------

Til sammenligning læste jeg lige i dag uden på ½ litters colaflaske at der er 42kcal i sådan en...

Link to comment
Share on other sites

Hej Søren...

Ja... Jeg har lige snakket med Jens (Ringe). Han regnede det vidst ud til ca. 4500 - Det virker jo også strakt MEGET mere realistisk!!! Det er for ringe at jeg ikke ved mere om det her!

Men det var under alle omstændigheder rart lige at få det lidt bedre på plads...

V/h Christian

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror altså stadig at du blander kcalc og calc sammen, hvilket nederstående viser:

Jeg kan så forskellige steder læse mig til at jeg skal ligge omkring et kalorie indtag på 4.000 om dagen eller måske lidt mere for at ligge i overskud (bulker for tiden).

Tror ikke du finder nogen anbefalinger der siger 4000calc, men 4000kcalc kan meget vel passe.

Link to comment
Share on other sites

Ja... kan også godt være højere sat alt efter hvilke typer produkter du har i din kost, så skulle du ha udspecificeret det bedre...

jeg tog udgangspunkt i oksekød som ca. har 130 kcal pr. 100g hvis der er 3-6& og rugbrud ca. 180 kcal pr. 100g....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror altså stadig at du blander kcalc og calc sammen, hvilket nederstående viser:

Pas på du ikke overfortolker :smile: Jeg skulle mene at jeg kender forskellen, men bruger da også kalorie indtag i daglig tale vedr. kcal og har igen tit hørt andre det på lign. måde.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen...

Jeg har været i tvivl om hvor vidt jeg talte om kcal eller cal - Men jeg kan jo fornemmet at det må dreje sig om kcal så :smile: ... Ja ja... Jeg lærer jo stadig.

Jeg kan også konkludere nu at der må være noget galt med den tabel/regnemaskine der har regnet det ud for mig eller min brug af den!

V/h Christian

Edited by Havneren
Link to comment
Share on other sites

Pas på du ikke overfortolker :smile: Jeg skulle mene at jeg kender forskellen, men bruger da også kalorie indtag i daglig tale vedr. kcal og har igen tit hørt andre det på lign. måde.

Det er jo også fint, hvis man blot husker at den en enhed er 1000 gange større end den anden.

(Det giver heller ikke mening at sige at jeg dødløfter 150tons... Nå nej det er 150kg.)

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Det er jo også fint, hvis man blot husker at den en enhed er 1000 gange større end den anden.

(Det giver heller ikke mening at sige at jeg dødløfter 150tons... Nå nej det er 150kg.)

Nu skriver manden jo indledningsvis kalorier. I daglig sprogbrug er kalorier det samme som kcal (eller kilokalorier) - de er synonyme.

Link to comment
Share on other sites

Hvis der er tale om 10.000kcalc er det jo en helt vild mængde energi, tror slet ikke der er nogen (almindelige) mennesker som kan klemme så meget ned dagligt over længere tid.

Elvis kunne, men han var jo heller ikke helt normal :smile:. Han indtog i omegnen af 100.000 kcal om dagen kort før sin død.

"This weekend, Elvis Aron Presley would have been 70 years old. Unfortunately he ate too many fool’s gold loaves, a 30cm-long bread roll stuffed full of bacon, peanut butter and strawberry jam containing a gut-busting 42,000 calories."

Link to comment
Share on other sites

Elvis kunne, men han var jo heller ikke helt normal :smile: . Han indtog i omegnen af 100.000 kcal om dagen kort før sin død.

"This weekend, Elvis Aron Presley would have been 70 years old. Unfortunately he ate too many fool's gold loaves, a 30cm-long bread roll stuffed full of bacon, peanut butter and strawberry jam containing a gut-busting 42,000 calories."

Er det nu også noget man skal tro på? :wink:

Rent fedt er 9000kcal pr kg, så 100.000 kcal er altså over 11kg rent fedt.

De mest kalorierige fødevarer jeg lige kan komme på (ud over olie og rent smør) indeholder op mod 600kcal/100g. Franskbrød er helt nede under 300kcal/100g.

Men hvis vi siger det han spiste i gennemsnit indholdte 500kcal/100g (hvilket må være meget højt sat) skulle han altså indtage 20kg mad om dagen.

Godt nok var han stor, men det lyder altså som en røver :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nå, det var heller ikke fordi jeg ville hijacke tråden med Elvis trivia - så bare en artikel om det forleden i Daily Telegraph :wink:

.. nærmere læsning af den artikel afslører, at de påstår det var 65.000 kcal. Så begynder det måske at være mere realistisk.. men det er stadig absurd.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share