Skulder skade


Novamente
 Share

Recommended Posts

haves : skulderskade

søges : løsning

:smile:

Har brændt den foreste del af højre skulder af på noget skrå bænkpres med håndvægte ... den gør nas når den skal lave noget, eller rettere når den bliver ramt fra en lidt 'skæv' vinkel. Overtræning ? sandsynligvis!

Jeg har forsøgt mig med en uges pause fra træning der involverer skulderleddet kombineret med større mængder ipren/ibuprofen i denne periode (10 dage, 800mg dagen, jeg regner stærkt med det er en betændelses tilstand).

Men lortet spøger stadig kan jeg nu konstatere ovenpå lørdagens trænings pas.

Hvordan plejer i at håndtere sådan en skulder-hovsa ?

Link to comment
Share on other sites

Jatak!

Der er mange gode poster omkring netop dette emne herinde :)

jeg havde egentligt håbet på at jeg kunne slå det helt ned med nsaid, men det lyder som om det højest er brandslukning ... nu prøver jeg så at supplere med større mængder fiskeolie(15g/dagen) og c vitamin.

er dog lidt i tvivl om den 'aktive restitution' .. jeg har før - andre steder - haft god erfaring med at arbejde med meget lette vægte for _mange_ reps .. 30-40-50 reps måske .. det handler essentielt nok blot om blodgennemstrømning i området! Det synes dog ikke at have en positiv effekt på skulderen!!

Link to comment
Share on other sites

Uanset hvad så tror jeg du skal være indstillet på en mindre pause fra træningen..

At æde alle mulige piller løser jo ikke problemet ? ? (Sådan lyder det i mine ører)

Giv det ro, og så start genoptræning... Og så kunne du også prøve at finde ud af om teknikken er i ok i netop "skråbænkpres".. så undgår du at blive skadet igen....

Edited by BananAgtigKo
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv døjet med mine skuldre i over et år, hvor jeg praktisk talt ikke har kunnet lave nogle presseøvelser overhovedet. Jeg har forsøgt mig med forskellige ting (såsom pause, lette øvelser, NSAID), men ærgrer mig over at jeg ikke gik til lægen for at få en diagnose. Når man ikke har den nødvendige viden på området kan man let komme til at famle rundt i blinde og gøre skaden værre.

Dog kan du muligvis finde nogle alternative måder at træne på, jeg har selv fornyligt fundet ud af, at jeg kan lave incline bænkpres med moderat vægt.

Derfor; hvis det fortsætter bør du nok smutte forbi lægen.

Link to comment
Share on other sites

Yes.. takker. giver doktor manden et ring imorgen. MEN .. jeg ved jo hvad han vil sige .. så strategien må nok være at skære ham af og sige noget i retning af "nu skal du høre mister, en henvisning til en fys, ikke bare en fys, den bedste fys du har, og det skal være nu!" .. eller en variant heraf!

jeg har iøvrigt for flere år tilbage prøvet det samme med incline bænk som cache beskriver her ovenfor, nu er det så desværre incline der har brændt den af denne her gang. Måske jeg kan lave alm flad?

Sidste gang jeg prøvede det her gjorde jeg netop den fejl at holde pause, for det hjalp IKKE en skid, men da jeg derimod skiftede til 'genoptræning' , så skete der noget (meget lav vægt, højt antal gentagelser) .. hvilket jeg også har prøvet denher gang, men måske ikke med lav vægt nok!

Ellers har jeg 15mg fiskeolie, 6 g cla (n3, n6 iirc),4-5g vitamin c på kosttilskudprogrammet for tiden i håb om at hjælpe det lidt på vej.

Nogen der kender til noget til nogen naturligt vækstgormon fremmere ? jeg læser både for og imod mht l-glutamin .. (jeg kunne også prøve glucosamin!) god/dårlig ide ?

edit : iøvrigt, hvis jeg ikke husker helt galt så pådrog jeg mig denne skade under afsættet til incline bænk (håndvægt på låret, skubber vægten op på plads) .. et eller andet er ramt skævt.

Og en anden finurlig ting, har fundet en øvelse som skulderen absolut ikke kan li, begge skuldre faktisk, også den raske, den hvor man løfter vægten frem foran sig med hammer-greb således at det er den forreste del af skulderen der rammes. Den gør nas, lidt på den forkerte måde .. kunne det tænkes at der ligger en hjælpemuskel her som er underudviklet, og indirekte årsag til mine skulder problemer ? jeg forsøger at træne den langsomt op, i forhold til et alm sideløft eller militærpres er jeg usævanligt svag i denne øvelse!

ohwell .. speculations ...

Edited by Novamente
Link to comment
Share on other sites

Yes.. takker. giver doktor manden et ring imorgen. MEN .. jeg ved jo hvad han vil sige .. så strategien må nok være at skære ham af og sige noget i retning af "nu skal du høre mister, en henvisning til en fys, ikke bare en fys, den bedste fys du har, og det skal være nu!" .. eller en variant heraf!

jeg har iøvrigt for flere år tilbage prøvet det samme med incline bænk som cache beskriver her ovenfor, nu er det så desværre incline der har brændt den af denne her gang. Måske jeg kan lave alm flad?

Sidste gang jeg prøvede det her gjorde jeg netop den fejl at holde pause, for det hjalp IKKE en skid, men da jeg derimod skiftede til 'genoptræning' , så skete der noget (meget lav vægt, højt antal gentagelser) .. hvilket jeg også har prøvet denher gang, men måske ikke med lav vægt nok!

Ellers har jeg 15mg fiskeolie, 6 g cla (n3, n6 iirc),4-5g vitamin c på kosttilskudprogrammet for tiden i håb om at hjælpe det lidt på vej.

Nogen der kender til noget til nogen naturligt vækstgormon fremmere ? jeg læser både for og imod mht l-glutamin .. (jeg kunne også prøve glucosamin!) god/dårlig ide ?

edit : iøvrigt, hvis jeg ikke husker helt galt så pådrog jeg mig denne skade under afsættet til incline bænk (håndvægt på låret, skubber vægten op på plads) .. et eller andet er ramt skævt.

Og en anden finurlig ting, har fundet en øvelse som skulderen absolut ikke kan li, begge skuldre faktisk, også den raske, den hvor man løfter vægten frem foran sig med hammer-greb således at det er den forreste del af skulderen der rammes. Den gør nas, lidt på den forkerte måde .. kunne det tænkes at der ligger en hjælpemuskel her som er underudviklet, og indirekte årsag til mine skulder problemer ? jeg forsøger at træne den langsomt op, i forhold til et alm sideløft eller militærpres er jeg usævanligt svag i denne øvelse!

ohwell .. speculations ...

Indtil du er blevet undersøgt af en fys eller kiro er det hele blot spekulationer :wink:

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

1: er englevinger ikke det man kalder winged scapulas i litteraturen?

2: Så nej. Jeg mener protracted shoulder girdle, men det følges vist ofte ad.

1: Jo det skulle jeg mene og det er vist en svag serratus antorior der er skyld i det så hut jeg hvisker

2: Fisk... det udtryk har jeg ikke hørt før... gider du uddybe?

Link to comment
Share on other sites

argh .. nu er jo nok sådan ca hverken mere eller mindre mest mindst lige så hypokondrisk som den NÆSTE person - så jeg har googlet den hersens abomination "protracted shoulder girdle" konstruktion og fundet en masse, dog ingen med billeder! Min evige dårlig samvittighed ER den bagerste del af skulderen .. men nogle tæsk får den da! kan i linke til noget visuelt ville det være kanont :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share