hvor mange motonsløb pr. år?


Kirsten
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg er fuldstændig ude af form og fører en ret stillesiddende tilværelse. Jeg pønser på at deltage i et 5 km motionsløb om tre måneder - har et begynderprogram som jeg har tænkt mig at følge. Mit spørgsmål er: Hvor mange af den slags motionsløb er det forsvarligt at løbe om året, når man er nybegynder, og gerne vil undgå skader? Hvor lang tid bør der være imellem løbene? Jeg kunne godt tænke mig at træne mig op til at løbe Erimitageløbet til efteråret. Så langt har jeg aldrig før løbet. Hvor mange 5km-løb ville være forsvarligt at deltage i mellem maj og Erimitageløbet? En tre-stykker? Det jeg tænker på, er at man vel presser sig selv lidt ekstra, når man er i konkurrence. Hvad gør 'rigtige' løbere, når de planlægger sæssonens løb - altså jeg går ud fra at man ikke kan give den fuld hammer i konkurrence hver weekend?

Jeg er 30 år gammel, 170 cm, 68 kg, i usædvanlig dårlig form, har aldrig været sportsmenneske - heller ikke som barn, har haft chondro malaci for et par år tilbage - dvs. ujævnheder i brusken på bagsiden af knæskallen, men jeg tror det er ok nu. Dog bør jeg nok være lidt forsigtig.

Jeg vil være meget taknemmelig for et par gode råd.

Med venlig hilsen

Kirsten

Edited by Kirsten
Link to comment
Share on other sites

Hej. Jeg er fuldstændig ude af form og fører en ret stillesiddende tilværelse. Jeg pønser på at deltage i et 5 km motionsløb om tre måneder - har et begynderprogram som jeg har tænkt mig at følge. Mit spørgsmål er: Hvor mange af den slags motionsløb er det forsvarligt at løbe om året, når man er nybegynder, og gerne vil undgå skader? Hvor lang tid bør der være imellem løbene? Jeg kunne godt tænke mig at træne mig op til at løbe Erimitageløbet til efteråret. Så langt har jeg aldrig før løbet. Hvor mange 5km-løb ville være forsvarligt at deltage i mellem maj og Erimitageløbet? En tre-stykker? Det jeg tænker på, er at man vel presser sig selv lidt ekstra, når man er i konkurrence. Hvad gør 'rigtige' løbere, når de planlægger sæssonens løb - altså jeg går ud fra at man ikke kan give den fuld hammer i konkurrence hver weekend?

Jeg er 30 år gammel, 170 cm, 68 kg, i usædvanlig dårlig form, har aldrig været sportsmenneske - heller ikke som barn, har haft chondro malaci for et par år tilbage - dvs. ujævnheder i brusken på bagsiden af knæskallen, men jeg tror det er ok nu. Dog bør jeg nok være lidt forsigtig.

Jeg vil være meget taknemmelig for et par gode råd.

Med venlig hilsen

Kirsten

Hej Kirsten

For det første vil jeg sige at det er kanon at høre at du nu vil op af stolen og ud at løbe! :4thumbup: Det er dejligt at læse!!

Som du selv skriver et par gange ja så skal du nok starte stille og roligt op. Start med at løbe ture på 3 km. Evt. kan du køre dem som små intervaller - f.eks. 1 min gang - et min løb for stille og roligt at vænne kroppen til løb. Som du selv skriver er fuld hammer hver weekend nok ikke lige sagen for dig, i hvert fald ikke her i starten - men hvem ved når du bliver en super garvet løber? :wink:

Men svaret på hvor mange løb du må løbe det tror jeg ikke at jeg kan give dig.

Har du ingen skader, smerter eller lignende ja så vil jeg umiddelbart ikke mene at der er noget i vejen for at presse dig selv og løbe en del løb. Det handler om at du lytter til din krop og kun gør ting du selv føler er "behagelige". I den forstand at det nok bliver hamrende hårdt at løbe, men ikke må være direkte smertefuldt i dit knæ f.eks.

Så mit råd må blive: Ud på vejene og løb. Lyt til din krop - siger den STOP ja så hold en pause og start forsigtigt op igen :smile:

Lad os vide hvordan det går når du kommer lidt mere i gang.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har planer om at løbe erimitageløbet skal du alligevel træne på distancer der bliver noget længere end 5 km i løbet af sommeren. Erimitageløbet er temmelig hårdt skal du vide, der er rigtig mange bakker og en del stier med tungt underlag især sidst på ruten.

Når du når et stykke ind i din træning vil 5 km altså ikke føles som noget særligt, og jeg synes sagtens du kan løbe et 5km-løb hver 2. uge, hvis lysten skulle være til det.

Men spørgsmålet er om du ikke hellere skulle nøjes med et par stykker i løbet af sommeren og så i stedet lægge noget fokus på at blive mere udholdende og vænne dig til at løbe på bakker.

Ergo: Løb alle de 5-km løb du orker, bare husk at tage et par dages restitution efter, hvis du har presset dig selv hårdt, men glem ikke hvor fokus i din træning bør ligge

Og så rigtig god vind med projektet.

Det er hårdt og ikke spor sjovt at begynde at løbe men når du kommer i form og kan løbe 5+ km uden at føle du skal omkomme, så bliver det ligepludselig sjovt, ja faktisk u-undværligt

-Camilla

Edited by camillabruun
Link to comment
Share on other sites

Når du er i stand til at løbe 5 km uden større besvær kan du næsten løbe 5 km motionsløb så tit du vil - du skal bare ikke forvente at løbe hurtigere hver gang :tongue: Men da erimitageløbet er noget længere kan det nok bedre betale sig for dig at løbe nogle længere ture end at blive hurtigere på 5 km. Hvis du gerne vil løbe sammen med andre en gang i mellem, så meld dig eventuelt ind i en løbeklub - det kan godt være en ekstra motivation til at give den en ekstra skalle :superman:

Kig eventuelt på www.dourun.dk og se på deres begyndeløbeprogrammer. Det er vigtigt at du kommer godt og roligt i gang så du undgår overbelastningsskader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share