Puls


Team Kanulle
 Share

Recommended Posts

Jeg havde i går en spinningtime, men før den ville jeg lige køre lidt selv, så jeg besluttede at det skulle være op ad bakke når jeg blev varm, herefter ville jeg køre med en bestemt puls.

Jeg valgte at køre med en kadance der hed 65 og samme modstand hele tiden.

Nu komer mit sprøgsmål så, hvordan kan det være at min puls falder når jeg sider ned og stiger når jeg står op at cykler, jeg syntes jo det lettere at stå op med tung belatsning end at sidde ned, men min puls siger det modsatte, er nogen der kan komme med en forklaring. :dry::dry::dry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde i går en spinningtime, men før den ville jeg lige køre lidt selv, så jeg besluttede at det skulle være op ad bakke når jeg blev varm, herefter ville jeg køre med en bestemt puls.

Jeg valgte at køre med en kadance der hed 65 og samme modstand hele tiden.

Nu komer mit sprøgsmål så, hvordan kan det være at min puls falder når jeg sider ned og stiger når jeg står op at cykler, jeg syntes jo det lettere at stå op med tung belatsning end at sidde ned, men min puls siger det modsatte, er nogen der kan komme med en forklaring. :dry::dry::dry:

Det kunne måske have noget at gøre med at i det øjeblik du rejser dig op bliver det en vægtbærende sport. Så skal du bruge energi på at holde dig oppe samtidig med at du træder rundt.

Ja, om det er rigtigt ved jeg ikke, men det var da et bud

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på hvad du spørger om. Din puls stiger fordi der er opstået et øget iltbehov i dine muskler som følge af øget arbejdsbelastning. Det er hårdere at stå op og cykle end at sidde ned. Du kan evt. prøve at stå op en time og sidde ned en time og cykle så får du hurtig syn for sagen. Ikke noget mystisk i det. :smile:

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Som du ved bruger man tit stående cykling som en kærkommen afveksling til at sidde ned. Derfor føles det tit rart at stå et par min. for så at sidde ned igen. Det kan være det er derfor du oplever det som du gør. Men som sagt, prøv evt. at lave eksperimentet med at stå op en hel time og cykle, så vil du hurtig blive overbevist.

mvh. Runners

Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver kender alle der køre spinning. Presset på quadriceps er større når man sidder og træder tungt - når du rejser dig op er der delvist andre muskelgrupper der tager over og du kan bruge din kropsvægt. For kredsløbet er det derimod en større belastning at stå op -af flere grunde - men bl.a. fordi flere muskler aktiveres, derfor stiger pulsen.

Link to comment
Share on other sites

Som Arne skriver, vil pulsen for de fleste være højere stående end siddende. Men din oplevelse af, at det var meget nemmere stående end siddende har meget at gøre med sit valg af kadance. Den lave kadance gør, at du siddende får en meget høj syreophobning i benene, hvilket ikke gør sig gældende i samme grad stående, da du her har kropsvægten til hjælp.

Prøv at gøre det samme med kadance 100, og se hvad der så sker :tongue:

For mig er oplevelsen ved konstant belastning nogenlunde således :

<85 rpm. nemmere at stå

85 rpm. ligevægt

> 85 rpm. nemmere at sidde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share