16 årig starter træning, brug for hjælp til kost


Czyber
 Share

Recommended Posts

Heeey

Jeg er den 16 årig dreng på en 78 kg. Jeg er i øjeblikket utrænede.

Jeg har fundet ud af man skal indtage ca. 2 gram protein pr. kg, altså skal jeg dagligt indtage ca. 160 gram protein.

Jeg går ikke i noget skole, men arbejder 31 timer om ugen, og har derfor ikke mulighed for at variere min frokost mere end at den kan tages med på arbejde, der er heller ikke de store muligheder for at variere aftensmaden. Er jo 16 år så bor stadig hjemme og spiser det samme som mine forældre nu laver.

Har i nogle forslag til hvordan jeg får indtaget de 160 gram om dagen ??

Evt. kosttilskud ??

Edited by Czyber
Link to comment
Share on other sites

hvis du tager en dåse tun og fordeler indholdet over to boller har du de første 40g+ protein. men du får jo masser at protein ved bare at spise varieret. fx mælk og havregryn til morgenmad giver også en god sjat.

desuden behøver du ikke nødvendigvis 2g per kropsvægt sundhedsstyrelsen siger 1-1,5. 2g er noget man siger for at være på den sikre side...

da jeg var ca 19 boede jeg også hjemme og vejede 85kg (er 180cm)(som 16årig vejede jeg vel 70kg) og havde en fedt% på 10 så jeg var i bedre form end jeg er nu... så kosten behøver ikke bestå at tun,kylling og kalkun - så længe du bare spiser varieret er det fint.

ps. fx bønner og blomkål indeholder også en god sjat protein. du kan eventuelt se inde på www.kalorietabel.dk hvad der er i de forskellige madvarer

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

en lille rettelse til apprentis indlæg, så hedder anbefalingerne 0.8gram/pr kropsvægt for den almene dansker. Man taler herefter om, at folk der dyrker INTENST idræt kan have et lidt større behov, og her er det især folk der dyrker UDHOLDENHEDSIDRÆT. Men et indtag på godt 1 gram pr kg/ dag burde være fint. Du kan f.eks. gå efter 100gram.

Hvis du skal fordele det på 4-5 måltider om dagen er det jo ikke super meget du skal indtage pr måltid, de fleste fødevarer indeholder jo en vis mængde protein.

Link to comment
Share on other sites

Heeey

Jeg er den 16 årig dreng på en 78 kg. Jeg er i øjeblikket utrænede.

Jeg har fundet ud af man skal indtage ca. 2 gram protein pr. kg, altså skal jeg dagligt indtage ca. 160 gram protein.

Jeg går ikke i noget skole, men arbejder 31 timer om ugen, og har derfor ikke mulighed for at variere min frokost mere end at den kan tages med på arbejde, der er heller ikke de store muligheder for at variere aftensmaden. Er jo 16 år så bor stadig hjemme og spiser det samme som mine forældre nu laver.

Har i nogle forslag til hvordan jeg får indtaget de 160 gram om dagen ??

Evt. kosttilskud ??

Protein shakes ville da være perfekt ,hvis du gerne vil have mere protein, og ikke kan få det gennem din daglige kost.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vil personligt anbefale dig at tage noget protein tilskud. Når man har en travl hverdag er det svært at få de store mængder protein fra normal kost....De 2 gr. pr kg. kropsvægt anbefales til dig, når du træner og gerne vil tage muskelmasse på.

Link to comment
Share on other sites

det er svært at sætte et præcist gram antal på.. Alle folk går altid op i hvor mange gram pr kg kropsvægt.

Det afhænger i højere grad af timingen af dine måltider..

Anyway 120gram burde være rigeligt, hvis du spiser dem fordelt over 4-5 måltider (med andre ord, pulver er ikke nødvendigt)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vil personligt anbefale dig at tage noget protein tilskud. Når man har en travl hverdag er det svært at få de store mængder protein fra normal kost....De 2 gr. pr kg. kropsvægt anbefales til dig, når du træner og gerne vil tage muskelmasse på.

En ung knægt på 16 år og 78 kg. burde på ingen måde have svært ved at indtage det nødvendige protein igennem alm. kost. Proteintilskud er bare penge ud af vinduet, der kunne have været brugt på øl, fisse og hornmusik :4thumbup:

Drik rigeligt med mælk, spis godt med kød så burde den være hjemme. Sværrere er det altså ikke for en ung hjemmeboende knægt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva siger i til følgende:

Morgen: 100g Mysli, og 100g Fromage Frais= 18 g Protein

Morgen Arbejde: ½ L Mælk og morgenbrød med smør= 17,5g Protein

Frokost Arbejde: ½ L mælk, 2 skiver rugbrød med pålæg, 1 Frugt= 27,5g Protein

Hjemkomst Arbejde: 2 Frugt, 100 g mysli, 100 g Fromage Frais= 18 g Protein

LIGE efter træning(de dage der ikke trænes indtages det til aftensmaden): ½ L mælk 17,5g Protein

Aftensmad: Minimum 200 g kød, det tilbehør de gamle laver= 40 g Protein

Sent Aften: ½ L mælk, sandwich med pålæg= 17,5g Protein

IALT: 156 Gram Protein

Er det godkendt eller hvad ???

Link to comment
Share on other sites

Hva siger i til følgende:

Morgen: 100g Mysli, og 100g Fromage Frais= 18 g Protein

Morgen Arbejde: ½ L Mælk og morgenbrød med smør= 17,5g Protein

Frokost Arbejde: ½ L mælk, 2 skiver rugbrød med pålæg, 1 Frugt= 27,5g Protein

Hjemkomst Arbejde: 2 Frugt, 100 g mysli, 100 g Fromage Frais= 18 g Protein

LIGE efter træning(de dage der ikke trænes indtages det til aftensmaden): ½ L mælk 17,5g Protein

Aftensmad: Minimum 200 g kød, det tilbehør de gamle laver= 40 g Protein

Sent Aften: ½ L mælk, sandwich med pålæg= 17,5g Protein

IALT: 156 Gram Protein

Er det godkendt eller hvad ???

Fint med proteiner, men hvor er dine grøntsager? Prøv at få smidt lidt blandede grøntsager ind et par gange om dagen. Jeg har altid selv en blanding af majs, ærter, rød og grøn peber og agurk med på arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share