3D model af muskelgruppers


Ironmike
 Share

Recommended Posts

man kan lave en emg scanning(elektromyografi) hvor man ser musklernes bevægelse ved en given handling ved at

sætte elektroder på strategisk gode steder. disse elektroder måler de elektriske impulser i nervebanerne og muskelbanerne.

mere computerorienteret er der en dansk professor(vistnok J. Damsgaard Rasmussen) der har lavet et program der hedder anybody som kalkulerer musklers bevægelse. programmet er dog ikke til at få da det ikke har nogen normal brugerflade(man skal vist kode det hele - som fx programmer og hjemmesider). derudover er der vist kun fem steder i verden de bruger det, nasa er en af dem.

men det bliver forhåbentlig mere offentligt om nogle år. jeg var til et foredrag i oktober(2005) på panum hvor professoren næsten lige var blevet færdig med programmet og demonstrerede dets funktioner.

http://www.anybodytech.com/168.0.html derinde kan man læse lidt om sport i form af anybody-programmet. man kan også se en animation af en kalkulation når man laver preacher curl - ganske interessant!(synes jeg :laugh: )

Link to comment
Share on other sites

Det var nu mest for at se, hvordan træning af bestemt muskulatur kunne forventes at påvirke en rent kosmetisk... Selvfølgelig med en masse forbehold, fedt% etc. Har det overhovedet nogen kosmetisk effekt fx at forsøge fokuseret rhomboideus-træning, når nu denne er dækket af trapezius...?

Link to comment
Share on other sites

Da du nævnte anybody blev jeg meget spændt og skyndte mig at suse ind på det link du gav :smile: - men synes faktisk ikke curl-animationen der er ret god. Animationen mangler ligesom lidt dynamik - og synes egentlig heller ikke den ret godt viser hvordan muskler ændrer udformning under arbejde - er det virkelig toppen af poppen pt anno 2006? :smile:

Link to comment
Share on other sites

jeg kan ikke selv se animationen da min mediaplayer fryser (har ellers en codecapck på over 60mb så burde være dækket ind :bigsmile: )

men som jeg husker programmet så ser musklerne ikke ud som i virkeligheden, men snarer nogle enten meget aflange eller nærmest runde bolde der grafisk skal gengive musklen. - hvis ikke programmellet er bleve ændret meget viser programmet hvilke muskler der arbejder ved en given udførelse. hvis jeg ikke tager meget fejl så er størrelsen af musklen defineret af hvor meget den bliver brugt i sekvensen. så hvis biceps ændrer meget størrelse i løbet at animationen er det fordi den ikke arbejder ligemeget i hele bevægelsen. lige netop det med at se hvornår en bestemt muskel arbejder meget i en given bevægelse er måske noget som kan evulotionere sportsverdenen da man så kan angive en bestemt ROM i forhold til hvornår musklen(/musklerne + nerverne) bliver mest aktiveret.

ja, dette er desværre toppen af poppen anno 2006(og sandsynligvis også 2007 indtil der er nogle STORE sportsfirmaer der ser interessen i anybody og smider nogle milliarder ind i projektet). forskerne er desværre tæt på komplet ligeglad med hvordan musklerne ser ud, når bare de får deres kalkulationer beregnet...

Link to comment
Share on other sites

jeg kan ikke selv se animationen da min mediaplayer fryser (har ellers en codecapck på over 60mb så burde være dækket ind :bigsmile: )

men som jeg husker programmet så ser musklerne ikke ud som i virkeligheden, men snarer nogle enten meget aflange eller nærmest runde bolde der grafisk skal gengive musklen. - hvis ikke programmellet er bleve ændret meget viser programmet hvilke muskler der arbejder ved en given udførelse. hvis jeg ikke tager meget fejl så er størrelsen af musklen defineret af hvor meget den bliver brugt i sekvensen. så hvis biceps ændrer meget størrelse i løbet at animationen er det fordi den ikke arbejder ligemeget i hele bevægelsen. lige netop det med at se hvornår en bestemt muskel arbejder meget i en given bevægelse er måske noget som kan evulotionere sportsverdenen da man så kan angive en bestemt ROM i forhold til hvornår musklen(/musklerne + nerverne) bliver mest aktiveret.

ja, dette er desværre toppen af poppen anno 2006(og sandsynligvis også 2007 indtil der er nogle STORE sportsfirmaer der ser interessen i anybody og smider nogle milliarder ind i projektet). forskerne er desværre tæt på komplet ligeglad med hvordan musklerne ser ud, når bare de får deres kalkulationer beregnet...

Brug det eneste rigtige til film, VLC Media Player, og drop din codec-pack :wink:

http://www.videolan.org/vlc/

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev da helt spændt da i begyndte at nævne anybodytech.com. Min far er nemlig salgschef i firmaet, så vil da lige sende tråden her videre til ham. Så hvis I har flere forslag/ideer eller feedback til siden så er det da nu i skal slå til! :bigsmile: Så kan det være der kan komme ændringer til glæde for træningsfolket :smile:

Link to comment
Share on other sites

hvis der bare bliver solgt nok tror jeg nok der vil være storesportsfirmaer som får øjnene op for programmets muligheder.

at lave en udførlig muskelstruktur som er virkelighedstro kræver en helt ny textur som vil tage noget tid at redesigne...

men hvis man kan kode progression(forøget muskelmasse/styrke) ind vil det være lækkert og måske også en måde hvorpå man kan tiltrække store firmaer. der må man nok se på de store sportsgrene som fodbold, baseball, basketball og andet hvor der er store beløb og invisteringer i omløb da man så kan se udfra teoretiske beviser(ikke kun erfaringer og undersøgelser med fejl procenter som man benytter nu) hvad man skal træne for at hindre en skade eller genopbygge formen.

Link to comment
Share on other sites

hvis der bare bliver solgt nok tror jeg nok der vil være storesportsfirmaer som får øjnene op for programmets muligheder.

at lave en udførlig muskelstruktur som er virkelighedstro kræver en helt ny textur som vil tage noget tid at redesigne...

men hvis man kan kode progression(forøget muskelmasse/styrke) ind vil det være lækkert og måske også en måde hvorpå man kan tiltrække store firmaer. der må man nok se på de store sportsgrene som fodbold, baseball, basketball og andet hvor der er store beløb og invisteringer i omløb da man så kan se udfra teoretiske beviser(ikke kun erfaringer og undersøgelser med fejl procenter som man benytter nu) hvad man skal træne for at hindre en skade eller genopbygge formen.

Linket til denne tråd er sendt til firmaets top :smile:

Link to comment
Share on other sites

Linket til denne tråd er sendt til firmaets top :smile:

AnyBody Technology laver software til muskuloskeletal simulering dvs værktøjet regner på menneskekroppen som et mekanisk apparat bestående af knogler, muskler og ligamenter virkende i et sæt omgivelser som f.eks. kan være en fitness-maskine som nævnt ovenfor. Det betyder, at man f.eks. kan simulere forskellige ideer til design af maskinen og vælge det bedste f.eks. for at minimere en bestemt ledbelastning i f.eks. albuen, hvilket kunne være ønskeligt, hvis f.eks. maskinen skal anvendes til genoptræning efter operation i leddet. Alternativ kunne man vælge at optimere maskinens design således, at maskinen giver maksimal belastning på musklerne samtidigt med belastningen på leddet minimeres. Derfor ynder vi at sige, at AnyBody kvantificerer ergonomi.

AnyBody er ikke et værktøj til slutbrugere, i hvert fald ikke i systemets nuværende udformning. Det er et CAE (Computer Aided Engineering) værktøj dvs et beregningsværktøj til ingeniøropgaver (svarende til f.eks. programmer til styrkeberegning af konstruktioner). Man starter altså med at definere ens model i detaljer i værktøjet. Det gøres i et scripting sprog som det også er nævnt tidligere. Og output er så tal. F.eks. kan simuleringen ovenfor vise, at vridkraften inde i albuen i fitnessmaskinen er 300N i en bestemt retning. Værktøjet har som andre moderne IT-værktøjer naturligvis også grafiske faciliteter. Een mulighed er at visualisere kroppens arbejde under analysen. Til den ende kan brugeren definere parametre såsom for musklernes farve og volumen som funktion af deres belastning.

AnyBody teknologien er unik og relativt uprøvet. Programmet dog allerede nået ud i anvendes til forskning på universiteter og udvikling i virksomheder i godt 20 lande. Bl.a. bruges det som nævnt på NASA til simuleringer med vægtløshed, hvilket i sagens natur er umuligt at lave i jordbaserede eksperimenter. Lad mig til slut nævne et par andre anvendelser: En gruppe i Holland har lavet optimering af et pedaldrevet svævefly, en gruppe i USA designer kørestole til individuelle patienter og en anden gruppe i USA arbejder med design af arm- og benproteser til amputerede med udgangspunkt i robotteknologi.

Mvh Arne Kiis

Salgschef

AnyBody Technology

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share