Hvad er overvægt ?


Phoenix
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen

Hvad er overvægt ? Er det muligt at være overvægtig hvis man er BB'er ??? Hvis vi forudsætter at BB'eren ikke bruger steroider og at han også træner konditions-træning og har en fedtprocent på 8-12 %.... Er han så i risiko-gruppen hvis han er overvægtig ?

Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen

Hvad er overvægt ? Er det muligt at være overvægtig hvis man er BB'er ??? Hvis vi forudsætter at BB'eren ikke bruger steroider og at han også træner konditions-træning og har en fedtprocent på 8-12 %.... Er han så i risiko-gruppen hvis han er overvægtig ?

Hmm? Han kan ikke være overvægtig med en fedt% på 8-12%. Vi snakker overvægtig som i fedt eller hvad?

Edited by Morten B.
Link to comment
Share on other sites

Hvad er overvægt ? Er det muligt at være overvægtig hvis man er BB'er ??? Er det muligt at være overvægtig hvis man er BB'er ??? Hvis vi forudsætter at BB'eren ikke bruger steroider og at han også træner konditions-træning og har en fedtprocent på 8-12 %....

Det giver ingen mening for mig dit spørgsmål :blink: Man er jo ikke overvægtig med en fedtprocent på 8-12! Det kan godt være at ens BMI, som er et udtryk for forholdet mellem vægt og højde definerer en som "overvægtig". Men det er jo netop det der er BMI'ens fejlkilde - at den ikke tager højde for alder, køn, kropsbygning osv.

Er han så i risiko-gruppen hvis han er overvægtig ?

I risikogruppen? Mener du om han har risiko for at få de følgesygdomme som ofte er forbundet med overvægt? (hjerte-/ karsygdomme, fedtlever (+ fedt omkring andre organer, åreforkalkning etc). For så må svaret jo være nej. Jeg kan i hvert fald ikke se at en veltrænet (såvel konditions- som styrkemæssigt) person med en fedtprocent på 8-12% og en ellers sund livsstil skulle være i nogen risikogruppe?

Uddyb gerne dine spørgsmål!

Link to comment
Share on other sites

I risikogruppen? Mener du om han har risiko for at få de følgesygdomme som ofte er forbundet med overvægt? (hjerte-/ karsygdomme, fedtlever (+ fedt omkring andre organer, åreforkalkning etc). For så må svaret jo være nej. Jeg kan i hvert fald ikke se at en veltrænet (såvel konditions- som styrkemæssigt) person med en fedtprocent på 8-12% og en ellers sund livsstil skulle være i nogen risikogruppe?

Man kan vel ikke se sig fri fra risikogruppen for livstilssygdomme blot fordi man er velsignet med en lav fedtprocent?? (nu ved jeg godt du skriver "og ellers har en sund livsstil")

Link to comment
Share on other sites

Det var BMI som var udgangspunktet... desværre bruges det af mange forsikrings-selskaber uden nogen ekstra oplysninger... det er pisse irriterende !

Hvis man er overvægtig... altså hvis man vejer mere end det man burde om vægten så kommer fra fedt eller muskler....

Er der ikke et ekstra slid på brusk / led / discos, osv...

Hvis vi kigger på forskellene fra denne BB'er til en gennemsnits overvægtig er der selvfølgeligt kosten og aktivitets-niveauet til forskel som er en stor fordel for BB'eren rent helbreds-mæssigt....

MEN.... er det usundt at være overvægtig (min BB'er f.eks) eller er den normale fedt-overvægtige person i risikogruppen primært pga sine motions- og kost-vaner ?

Edited by Phoenix
Link to comment
Share on other sites

BMI er et udemærket værktøj til at måle fedmen i størrer befolkningsgrupper. Men den er ikke særlig god til at bruge på enkeltpersoner. Desværre er den ekstrem nem at beregne, så enhver med bare folkeskolematematik kan beregne den, hvilket går at den bliver brugt igen igen.

Hvis du har problemer med forsikringsselskab eller ligende, så bed om at blive testet af en læge.

Link to comment
Share on other sites

Der er vel overvægt som følge af en for høj fedtprocent, der er problemet i forhold til helbreddet. En bodybuilder der vejer 120 kg og er 180 cm høj med en fedtprocent på 10-12 har vel ikke øget risiko i forhold til gennemsnitsbefolkningen for gammelmandssukkersyge og de øvrige sygsomme, der kan være en følge af overvægt på grund af fedme.

Jeg går ud fra at BB'ern er clean og har et rimeligt kondital.

Omvendt har en mand der vejer 120 kg og er 180 cm høj med en fedtprocent på 35 eller mere en markant øget risiko for de nævnte livstilssygsomme.

Begge mænd er overvægtige i forhold til BMI, men i forhold til fedtprocent er forholdet helt anderledes.

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

Omvendt har en mand der vejer 120 kg og er 180 cm høj med en fedtprocent på 35 eller mere en markant øget risiko for de nævnte livstilssygsomme.

Begge mænd er overvægtige i forhold til BMI, men i forhold til fedtprocent er forholdet helt anderledes.

Fin pointe nederst, men at være fed har faktisk en forholdsvis lille øget risiko for relaterede sygdomme til fedmen, hvis vedkommende samtidig er fysisk aktiv, fremfor de mennesker der ikke laver noget fysisk og er tynde....

Det er den fysiske aktivitet, om du så er lille eller stor rent kropsligt, der er den største faktorer i faren for mange af kredsløbssygdommene....

At fedme og fysisk inaktivitet som regel hænger sammen, er selvfølgelig et fact, man skal tage højde for......

Hygge, Jac

Link to comment
Share on other sites

Come on Rommel :laugh: skrev jeg lidt mere end det.... det er sq ikke første klasse det her :tongue:

Jamen betydningen af overvægt er jo psykisk, f.eks. hvis alle i verdenen vejede 25kg ekstra, ville alle så være overvægtige(så er det nu, hvor jeg pointere til mit tidligere indlæg :laugh: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share