Hvordan man får fedt på kroppen - videnskabeligt spørgsmål


Lunden
 Share

Recommended Posts

Jeg sidder her i klassen på htx, hvor jeg diskuterer hvordan kroppen lagrer fedt. De to andre påstår, at hvis man lever af en kost, kun bestående af sukker, hvis samlede energiindtag er over ens daglige, så vil sukkeret blive lagret glyckokon depoterne i leveren, og ikke som fedt. De påstår ligeledes, at det kun er fedt i kosten der kan lagres som fedt.

Jeg er selvfølgelig af den opfattelse, at fedtdepoterne er kroppens energidepoter, og alt den overskydende energi vil derfor blive lagret her, ligemeget om det er proteiner kulhydrat eller fedt.

Er der nogle der kender til artikler om emnet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sidder her i klassen på htx, hvor jeg diskuterer hvordan kroppen lagrer fedt. De to andre påstår, at hvis man lever af en kost, kun bestående af sukker, hvis samlede energiindtag er over ens daglige, så vil sukkeret blive lagret glyckokon depoterne i leveren, og ikke som fedt. De påstår ligeledes, at det kun er fedt i kosten der kan lagres som fedt.

Jeg er selvfølgelig af den opfattelse, at fedtdepoterne er kroppens energidepoter, og alt den overskydende energi vil derfor blive lagret her, ligemeget om det er proteiner kulhydrat eller fedt.

Er der nogle der kender til artikler om emnet?

Du er inde på det rigtige. Metabolismen vil lagre overskydene energi som fedt. Altså er det ikke afhængigt af hvilken næringsform energien kommer i. Spiser du masser af kulhydrater vil de blive omdannet til fedt og lagret.

Mht artikler tror jeg bare i skal ha fat i en simpel biokemi/biologi bog og så lige læse det kapitel....Det er ikke så videnskabeligt igen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er en tegning af hvordan kulhydrater nedbrydes...altså fra glucose videre til andre stoffer og hvor dette foregår i cellen. De stoffer som glucose nedbrydes til kan man så følge i lipogenesen...altså dannelsen af fedtsyrer.

jæs jæs, så langt var jeg nogenlunde med.

Jeg tænkte mere på hvad forskellen er på de gule og hvide pile? Det ligner de hvide pile er en "genvej", men hvad er der af særlige omstændigheder omkring den (hvis nogen)?

Hvad angiver den blå streg i toppen og de rødlige streger i bunden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænkte mere på hvad forskellen er på de gule og hvide pile? Det ligner de hvide pile er en "genvej", men hvad er der af særlige omstændigheder omkring den (hvis nogen)?

De gule pile er jo normal nedbrydning gennem glykolysen, citronsyrecyklus og ender så i fedtsyre-syntese, som Luciferase allerede har skrevet.

Jeg kunne forestille mig de hvide pile, er til hvis kroppen i forvejen har nok pyruvat og ikke behøver flere af de produkter der skabes gennem TCA (NADH og ATP), så vælger kroppen at tage en anden pathway, hvor Fru6P bliver spaltet til to DHAP, som jeg mener kan blive isomeret til glycerophosphat.

Må indrømme jeg ikke helt kan huske det helt 100%, så tager sikkert fejl :4thumbup:

Hvad angiver den blå streg i toppen og de rødlige streger i bunden?

Den øverste del af billedet foregår i plasma, den midterste del foregår i cytosolen (hvis jeg ikke husker helt forkert) og den nederste del inde i mitochondria.

Link to comment
Share on other sites

Blå og røde streger angiver membraner og derved hvor de forskellige processer foregår.

Forskellen på hvide og gule pile er:

fedtsyrer opbygges af glycerol og Acetyl-CoA...glycerol kommer fra den tidlige nedbrydning af glucose til fructose-6-phosphat og Acetyl-CoA kommer fra mange steder...men bla fuldstændig glucosenedbrydning.

Link to comment
Share on other sites

Ja selvfølgelig. Det de mente med ekstreme tilfælde var hvis man kun levede af sukker. Tror nøgleordet i denne debat er, hvorvidt man er i kalorieover, eller underskud. Ved et overskud vil dette "efter dem enorme" gluckogen depot være fyldt hele tiden, og derfor vil sukkeret eller anden overskydende energi blive lagret som fedt. Hvis man derimod er i underskud, så vil glukogendepotet træde til, indtil man får gang i selve fedtforbrændingen, for herefter når dette er tøm gå helt over på fedtforbrændin? Eller har dette gluckogendepot anden funktion? Det er vel i det hele taget dette der er grunden til, at zig zag metoden ikke virker - grundet dette glukogendepot?

Link to comment
Share on other sites

Protein, kulhydrat og alkohol omdannes IKKE til fedt i den menneskelige metabolisme under 'normale' forhold. Vi har ikke 'behov' for at kunne danne fedt (ud fra f.eks. kulhydrat), da vi får fedt igennem kosten. Anderledes står det til ved en bjergged der lever af tørt græs og blikdåser :)

At man så bliver fed af at drikke for meget cola, betyder blot at kroppen forbrænder sukkeret og smider fedtet ud i depoter.

Link to comment
Share on other sites

Muskler og lever glukogen depoter, bruges ikke FØRST i forhold til fedt. Kroppen vil gerne gemme disse til situationer hvor arbejdsbelasningen er høj, idet omdannelsen af glukogen til energi er en hurtigere process, end omdannelsen af fedt til energi.

Du vil ALTID bruge en blanding af kulhydrat og fedt som substrat, hvor forholdet i hvile og ved lave intensiteter vil være overvejende fedt, og derefter gå imod en større og større kulhdrydrat forbrænding ved stigende intensiteter.

Dog vil man ved længere tids energiunderskud se en begyndende udtømning af musklernes glykogendepoter.

Link to comment
Share on other sites

Protein, kulhydrat og alkohol omdannes IKKE til fedt i den menneskelige metabolisme under 'normale' forhold. Vi har ikke 'behov' for at kunne danne fedt (ud fra f.eks. kulhydrat), da vi får fedt igennem kosten. Anderledes står det til ved en bjergged der lever af tørt græs og blikdåser :)

At man så bliver fed af at drikke for meget cola, betyder blot at kroppen forbrænder sukkeret og smider fedtet ud i depoter.

Jeg vil nu mene at omdannelsen af sukker til fedt ikke KUN sker i så ekstreme tilfælde som du påpeger. Du kan jo forsøge støvsuge din kost for fedt, og stadig blot være i et moderat energioverskud, er ret sikker på du stadig vil tage på.

Link to comment
Share on other sites

Protein, kulhydrat og alkohol omdannes IKKE til fedt i den menneskelige metabolisme under 'normale' forhold. Vi har ikke 'behov' for at kunne danne fedt (ud fra f.eks. kulhydrat), da vi får fedt igennem kosten. Anderledes står det til ved en bjergged der lever af tørt græs og blikdåser :)

At man så bliver fed af at drikke for meget cola, betyder blot at kroppen forbrænder sukkeret og smider fedtet ud i depoter.

Det er netop denne påstand de to andre i min klasse har satset deres penge på. Jeg derimod har satset mine penge ved Elvirus :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er også det jeg mener, men kan du underbygge det?

Det er netop det billederne underbygger....

Der er direkte forhold mellem de forskellige koncentrationer af produkter fra nedbrydningen af fedt, protein og kulhydrater og hvad der bliver lagret og ikke lagret. Det er klart at fedt lagres ved det er til stede under kalorieoverskud, men det jeg gerne vil have frem i denne her tråd er at DET ER MULIGT AT LAVE FEDT UD FRA SUKKER.....om det så sker kan man altid diskutere....og i hvor høj grad.

Link to comment
Share on other sites

Om de novo lipogenese træder i gang afhænger ikke kun af energifordelingen men også i høj grad af energioverskuet.

Ex.

En person med en ligevægtsindtag på 10 Mj indtager 15 Mj dvs en samlet fedtaflejring på 15-10=5 Mj.

Personen dækker har en energifordeling på 20% fedt 65% kulhydrat 15% protein.

Hvis vi så antager at der ikke oxideres fedt før al kulhydrat er oxideret da vil fedtet kun svare til 3 Mj fedtaflejring hvilket giver 15-3=2 Mj vi ikke kan aflejre fra fedt ergo indtræder lipogenesen.

Men selvfølgelig vil lipogenesen være en løbende process der ikke kun træder til i tilfælde som overstående. det var et "skole" eksempel

Jeg har heller ikke taget forbehold for den kostinducerede varmeproduktion og måske udskillelse af kulhydrat i fæces osv. Keeping it simpel.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Ser lige om jeg kan få min scanner hidkaldt fra de døde imorgen, så har jeg en lille artikel om emnet. Den er ikke direkte videnskabelig (læs: typen med abstract og hele lortet), men stadigvk skrevet af kompetente mennesker.

Jeg ved jeg har ret :4thumbup: :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er et par artikler fra UfL, der synes interessante. Dette er iøvrigt en opfordring til at søge på ugeskriftet.dk, hvor der er fri adgang til alle artikler (er jeg næsten sikker på). Her er ofte gode, korte oversigtsartikler om relevante emner, der også vil kunne forstås af lægmænd med adgang til en klinisk ordbog.

Sukkerrapporten og fedtnydannelse

Sukkerrapporten og fedtnyredannelse 2

Svar:

Lipogenesen: Har den relevans i adipositasforskningen?

Hvor kommer fedtet i vore deller fra?

Omdannelse af sukker og andre kulhydrater til fedt hos mennesker

Edited by Jakob
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share