Højere intensitet, eller bibeholde volumen?


Nutellakrigeren
 Share

Recommended Posts

Jeg skal til at cutte fra næste uge, og til det skal der strikkes et program sammen.

Cardio-delen bliver 2 (3 dage når vejret bliver bedre) dage med hård cardio, og 3 med let cardio (på styrke-dage)

Men hvordan bør man træne med vægt, for at bibeholde sin masse og styrke?

Jeg har efterhånden hørt 2 påstande - en der siger, at man skal forsætte som man altid har gjort (i mit tilfælde en relativt høj volumen på alle løft, ud over dødløft), og en anden der mener at man bør hæve intensiteten, og sænke volumen, for på den måde at træne med tungest vægt muligt, men uden at udsætte kroppen for alt for meget stress.

Jeg er lidt i tvivl, så hvis der er nogen der ved hvad der virker, så kom med det her :smile:

Link to comment
Share on other sites

Min helt personlige og uvidenskabelige erfaring er at det går ganske glimrende hvis jeg fortsætter styrketræningen som jeg plejer (som godt nok ret rimelig varieret :smile: ), progressivt uden bevist at gå efter nye rekorder (med mindre det er nye øvelser eller gamle der bliver støvet af) og evt sænke volumen lidt - dels fordi så er der også tid til cardioen og dels fordi kroppen ikke kan restituere helt så hurtigt i underskud.

At sige det stresser kroppen mindre at løfte tungere frem for volumiøst kunne jeg godt tænke mig at se noget litteratur på. Det kræver uden tvivl noget andet af kroppen, men det er jo også hårdt at løfte tungt (som i tæt på 1RM).

Link to comment
Share on other sites

At sige det stresser kroppen mindre at løfte tungere frem for volumiøst kunne jeg godt tænke mig at se noget litteratur på. Det kræver uden tvivl noget andet af kroppen, men det er jo også hårdt at løfte tungt (som i tæt på 1RM).

Jeg læste det vist på T-nation engang, men jeg kan ikke finde artiklen nu.

Jeg fandt dog et lille citat om det fra en artikel, selvom faktisk ikke siger noget om helst

"Carb Control Diet" instructs on how to manipulate carb intake to lose body fat faster. It’s all about threatening the body’s glucose economy to force it to burn fat instead. Cutting carbs and raising protein while training with high intensity accomplish this.

Jeg leder videre :smile:

Edit:

Og her er en der siger det modsatte: http://www.t-nation.com/findArticle.do?art...05-074-training - se under "Western Periodization"

Edited by Nutellakrigeren
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share