Sukkerfrit slik, kalorier


Keki
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne med glæde i sindet se at Toms er kommet med på vognen over fabrikanter der producerer sukkerfrit slik, så ned i kurven med en pose "blue jeans" og "pariser ringe". Yearh, det er jo trods alt lørdag :wink: (- og jeg kender en som skal på studietur i morgen, så der skal være lidt til turen også :tongue: )

Da jeg så kom hjem var det jo at jeg lige skulle skrive disse nye vidundre ind i "krop&kost". På pakken står der 240 kcal/100 g (pariser ringene), men da jeg så smækker næringsoplysningerne ind i krop og kost lyder beregningen på

100 g 8.0 76.0 0.2 337.8 kcal!

Hvorfor så det, spørger jeg? Og hvor mange kcal er der så i virkeligheden i??

(Er bekendt med at nogle amerikanske producenter undlader at tælle kcal med fra sukker, eller noget i den stil, men her taler vi jo om en dansk produceret vare..)

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Guest Femina;-)

Hej!

Det er altid godt med nogle alternativer i kalorieregnskabet, men man skal bare se sig nøje for tror jeg...man kan risikere at forskellen mellem "sukkerfri" og alm. slik er meget lille...! Igen er der jo altid både fordele og ulemper ved både det alm. sukkerstads og de kunstige sødemidler.....

Jeg læste mig til, ved at google lidt, e-butikstorvet.dk, at en pose Pingvin Pariserringe vejer 70g.

Varedeklarationen på pariserring (indhold) lød på:

"Sødestoffer (maltitol, sorbitol), fyldemiddel (polydextrose), gelatine, syre (æblesyre), vegetabilsk fedt, overfladebehandlingsmiddel (carnaubavoks), aroma, farvestof (carmin, klorofyl, curcumin).

Overdrevet brug kan have en afførende virkning. Indeholder energigivende sødestof.

Allergener: Ingen."

Pingvin pariserring

En pose pingvin parriserring vejer altså 70g

- 240 Kcal pr. 100 g = 168 Kcal i en pose på 70g .

- 1000KJ pr 100g = 700KJ i en pose på 70g.

Blue Jean

En pose Pingvin Blue Jeans vejer 75g!

- 1050 KJ pr. 100g = 787,5 KJ pr. pose

- 250 kcal pr. 100g = 180 KJ pr. pose

Held og lykke med lørdagsslikket :4thumbup: :4mewantfood:

Edited by Femina;-)
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det er altid godt med nogle alternativer i kalorieregnskabet, men man skal bare se sig nøje for tror jeg...man kan risikere at forskellen mellem "sukkerfri" og alm. slik er meget lille...! Igen er der jo altid både fordele og ulemper ved både det alm. sukkerstads og de kunstige sødemidler.....

Jeg læste mig til ved at søge på google, idet jeg blev ført ind på e-butikstorvet.dk, at en pose Pingvin Pariserringe vejer 70g.

Varedeklarationen på pariserring (indhold) lød på:

"Sødestoffer (maltitol, sorbitol), fyldemiddel (polydextrose), gelatine, syre (æblesyre), vegetabilsk fedt, overfladebehandlingsmiddel (carnaubavoks), aroma, farvestof (carmin, klorofyl, curcumin).

Overdrevet brug kan have en afførende virkning. Indeholder energigivende sødestof.

Allergener: Ingen."

En pose pingvin parriserring vejer altså 70g

- 240 Kcal pr. 100 g = 168 Kcal i en pose på 70g .

- 1000KJ pr 100g = 700KJ i en pose på 70g.

Hvis ovenstående link ikke virker, så se oplysninger på:

http://e-butikstorvet.dk/butik3/product_info.php/products_id/160

Blue Jean

En pose Pingvin Blue Jeans vejer 75g!

- 1050 KJ pr. 100g = 787,5 KJ pr. pose

- 250 kcal pr. 100g = 180 KJ pr. pose

Held og lykke med lørdagsslikket :4thumbup: :4mewantfood:

Tak for det, men det er jo slet ikke det jeg spørger om :smile:

Jeg kan godt finde ud af at regne ud hvor mange kalorier der er i 75 g i forhold til næringsoplysningerne der er angivet for 100 g.

Mit spørgsmål er hvorfor mit krop&kost siger et helt andet antal kalorier end der står på posen. Der er jo en forskel på 100 kcal pr. 100 g mellem programmet og posens oplysninger

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Guest Femina;-)
Tak for det, men det er jo slet ikke det jeg spørger om :smile:

Jeg kan godt finde ud af at regne ud hvor mange kalorier der er i 75 g i forhold til næringsoplysningerne der er angivet for 100 g.

Mit spørgsmål er hvorfor mit krop&kost siger et helt andet antal kalorier end der står på posen.

Nååårh :laugh: OKEY! Sorry :bigsmile:

- Hvad siger krop/kost-programmet da?

- Er det mon de ikke-sukkerfrie blue jeans/pariserringe, som er programmeret?

- Kan man ikke selv rette varedeklarationerne i Krop/kost-programmet?

Link to comment
Share on other sites

- Hvad siger krop/kost-programmet da?

100 g 8.0 76.0 0.2 337.8 kcal!

- Er det mon de ikke-sukkerfrie blue jeans/pariserringe, som er programmeret?

Jeg mindes ikke at have set Blue Jeans i kropkost :tongue:

- Kan man ikke selv rette varedeklarationerne i Krop/kost-programmet?

Du kan selv taste madvarer ind og rette under "Fødevaretabel" :smile:

MLP

Link to comment
Share on other sites

Som der står på varedeklarationen indeholder de polydextrose og energigivende sødemidler som kun bidrager med omkring 4 - 12 kj/g + - afhængig af type. Polydextrosen er et fyldstof som bruges i stedet for kulhydrat og kun giver lidt energi ( fermentering i tyktarmen). Dette angives med antal g på pakken men da det kun indeholder lidt energi passer en beregning ikke hvor man benytter de almindelige 17kj/g.

Link to comment
Share on other sites

Som der står på varedeklarationen indeholder de polydextrose og energigivende sødemidler som kun bidrager med omkring 4 - 12 kj/g + - afhængig af type. Polydextrosen er et fyldstof som bruges i stedet for kulhydrat og kun giver lidt energi ( fermentering i tyktarmen). Dette angives med antal g på pakken men da det kun indeholder lidt energi passer en beregning ikke hvor man benytter de almindelige 17kj/g.

Okay, det er sgu da interessant. Har længe undret mig over det. Så vi satser på at det der står på pakken er det rigtige antal kcal!

Men det har da egentlig konsekvenser for mange, mange fødevarer med sødestoffer (ved benyttelse af krop&kost)?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Okay, det er sgu da interessant. Har længe undret mig over det. Så vi satser på at det der står på pakken er det rigtige antal kcal!

Men det har da egentlig konsekvenser for mange, mange fødevarer med sødestoffer (ved benyttelse af krop&kost)?

Hej Keki

Det der står på pakken er det korrekte antal kalorier. Jeg har lavet nogle af de oplysninger, som der henvises til i denne tråd. I den forbindelse har der været flere email mellem undertegnede og Erik Lundgaard fra Dokumentations- og legalitetsafdelingen hos TOMS. Alle de oplysninger, som er indtastet vedr. Toms produkter kommer direkte fra Toms. Mit formål med at offentliggøre alle disse oplysninger på internettet er at give folk med sukkersyge samt folk på diæt mulighed for at sammenligne de forskellige produkter.

Der er mange fabrikanter som ikke overholder mærkningsreglerne og især er det galt med de nye regler om allergene oplysninger m.m. (Til folk med allergi).

Det er meget almindeligt, at folk ikke er klar over, hvad udtryk som sukkerfri, uden tilsat sukker, mindre sukker osv. reelt dækker over. I dette tilfælde kan jeg oplyse, at målgruppen for de to nævnte produkter især er folk, som ønsker et "tand-venligt" produkt, sekundært færre kalorier.

Edited by sukkerfri
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share