Min Kostplan


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Har spidt for dårligt i lang tid, så nu prøver jeg at spise tight efter en kostplan igen. Misser tit morgenmaden for så at kværne ærgelige sandviches på gym :nonono:

Morgen 700

Havregrød + 32g prot pulver + peanut butter

Omelet med 5 hvider og en blomme

1 multivitamin + 1 C vitamin + to kapsler fiskeolie

930

Shake

Hvis der ikke bare skal være vand og proteinpulver, hvordan optimerer jeg så næringsindholdet af denne?

1115

Grøntsager/salat med kylling/tun

1315

???

1530

Inden trænings måltid, dunno hvad der er optimalt her. Flere havregryn?

--- Træning fra ca 1700---

En banan + shake, hvorledes optimeres postworkoutshaken?

2000

En pakke fedtfattig kød fra Netto med grøntsager

1 multivitamin + 1 C vitamin + to kapsler fiskeolie

2100 En dåse makrel i tomat

2300 Fromage Frais eller Hytteost

+En ½ liter mælk fordelt over dagen

Har ikke lagt tallene sammen, men der er jo også et par huller endnu.

Problemer:

1) Der er ikke fedt nok

2) Er der carbs nok, og bør jeg æde noget ris/pasta en gang i mellem i stedet for grøntsager?

Edited by cookie_sq
Link to comment
Share on other sites

er du i gang med at cutte?

det er muligt du ikke får så meget fedt men det kan man hurtigt rette op på ved fx at spise en sildemad eller noget laks...

og ja, morgenmaden er selvfølgelig vigtig ikke at glemme, men det er du jo selv klar over.

umiddelbart vil jeg også sige at en af dine vitaminpiller er overflødige, da du får dit behov dækket 100%(sandsynligvis) ved bare én samtidig med at du har en god varieret kost...

men hvis du smider alt ind i kost og krop og poster et screenshot giver det et noget bedre billede af om/hvad du mangler i din kost

Link to comment
Share on other sites

er du i gang med at cutte?

skulle det gerne ende i

det er muligt du ikke får så meget fedt men det kan man hurtigt rette op på ved fx at spise en sildemad eller noget laks...

Det er da slet ikke nok?

umiddelbart vil jeg også sige at en af dine vitaminpiller er overflødige, da du får dit behov dækket 100%(sandsynligvis) ved bare én samtidig med at du har en god varieret kost...

Er du sikker på det, eller bare din personlige mening?

men hvis du smider alt ind i kost og krop og poster et screenshot giver det et noget bedre billede af om/hvad du mangler i din kost

Mit excell er gået i stykker :blink: Jeg kan åbne filer, men ikke skrive i dem, nogen der ved hvad der er galt?

Link to comment
Share on other sites

Altså det er umuligt at sige noget om hvorvidt dit energiforbrug mødes med dit indtag, da du ikke angiver mængder.

Der kan alligevel siges et par ting omkring dit indtag.

Umiddelbart virker din kost god og varieret. Vil gætte på energiindtaget ligger lidt lavt, hvilket kan opreguleres ved hjælp af lidt flere kulhydrater, som du i forvejen ikke får så mange af. Dette kan fordelagtigt indtages som f.eks. groft brød. (personligt ville jeg indtage lidt carbs ved aftensmaden, men mest for at opnå mæthedsfornemmelse.

Derudover nævner du selv, at dit fedtindtag ikke er tilstrækkeligt. Et daglig supplement af lidt blandede nødder vil kunne afhjælpe dette, hvilket ligeledes er med til at øge indholdet af mikronæringsstoffer.

Når du indtager så mange måltider som du gør, vil jeg ikke bekymre mig så meget om postworkout måltidet. Det lader til at du får en jævn strøm af næring, hvilket ikke burde give problemer i form af negativ nitrogen balance (efter min mening indtager du for meget protein, men det er nok en af de ting man aldrig får vænnet en "BB'er" af med). Så frugt plus lidt protein i form af shake/mælk er fint.

Havregryn lyder fint som pre workout måltid, burde ikke give komplikationer med ins/blodsukker reguleringen hvis det indtages et par timer før.

Der er ingen effekt af at indtage 2 multivitamin piller på en dag, din kost er nærmest så varieret, at du højst sandsynligt ikke behøver indtage en pille for at nå op på anbefalingerne. Jeg vil indtage den ene pille i forbindelse med det mest fedtrige måltid på dagen (enten morgenmaden, eller din fede fisk - makrellen)

Du kan med fordel indtage lidt grøntsager/frugt med din kl 9.30 shake for at få endnu flere mikronæringsstoffer gennem din kost.

Håber det hjalp dig lidt på vej.

Link to comment
Share on other sites

Derudover nævner du selv, at dit fedtindtag ikke er tilstrækkeligt. Et daglig supplement af lidt blandede nødder vil kunne afhjælpe dette, hvilket ligeledes er med til at øge indholdet af mikronæringsstoffer.
Er det nok, snakkede med Jast til træning idag, han mente at fedt tilskud primært skulle stamme fra omega 3/fisk

Er ikke klar over hvad fedtet i nødder er.

Når du indtager så mange måltider som du gør, vil jeg ikke bekymre mig så meget om postworkout måltidet. Det lader til at du får en jævn strøm af næring, hvilket ikke burde give problemer i form af negativ nitrogen balance (efter min mening indtager du for meget protein, men det er nok en af de ting man aldrig får vænnet en "BB'er" af med). Så frugt plus lidt protein i form af shake/mælk er fint.

BB'er :nonono::tongue:

Måltiderne falder naturligt ift. min dag på gymnasiet, og er sulten i hver pause.

Lyder som en god ide med noget frugt, og 25 pr 3 kg hos den lokale vælter det ikke noget budget.

Hvilket nødder kan du egentlig anbefale, den lokale frugtmand har nemlig også bland selv nødder i kilovis.

Må lige ligge tallene sammen på et tidspunkt og se hvor meget protein der egentlig er.

Havregryn lyder fint som pre workout måltid, burde ikke give komplikationer med ins/blodsukker reguleringen hvis det indtages et par timer før.
Nice
Der er ingen effekt af at indtage 2 multivitamin piller på en dag, din kost er nærmest så varieret, at du højst sandsynligt ikke behøver indtage en pille for at nå op på anbefalingerne. Jeg vil indtage den ene pille i forbindelse med det mest fedtrige måltid på dagen (enten morgenmaden, eller din fede fisk - makrellen)

Hvad er din holdning til C vitamin tilskuddet?

Håber det hjalp dig lidt på vej.

Jo det gør det da!

Problemet med shakes'ene er noget jeg læste af Berardi om ikke bare at fyre vand og protpulver i kæften, men at der skulle være noget reel nærig i ens shakes. Men et stykke frugt sammen med ville være nok til at modvirke "næringsforladtheden"?

Link to comment
Share on other sites

Ved godt du ikke efterspurgte min mening men du får den lige alligevel :smile:

C-vitamin er efter min mening een af de vitaminer der er fuldstændig overratede - de fleste mennesker med varieret kost får vitaminet i tilstrækkelige mængder, oven i hatten på det giver een multivitaminpille rigeligt med C-vitamin på en dag kosten aside.

Man kan selvfølgelig altid diskutere hvor meget vitamin det er godt med, det vil jeg ikke gå ind i, men der er da absolut ingen grund til at æde ekstra C-vitamin tilskud oven i hatten på multivitaminpillen. Jeg siger ikke det er skadeligt, fordi det mener de fleste ikke er tilfældet med hensyn til vitamin C's natur, men synes bare det er unødvendigt. Hvorfor er det folk guffer så megen C-vitamin, har aldrig forstået det. C-vitamin tilskud har i utallige kontrollerede forsøg vist sig ikke at have nogen sygdomsforebyggende virkning, men alligevel spiser folk det som bolsjer når de er forkølede (hertil er Zink faktisk bedre). Man kan altid diskutere C-vitamins antioxidative effekt, men kan simpelthen ikke se nogen grund til både at spise multivitaminpiller og seperat vitamin C kosttilskud, oven i en ellers udemærket kost som den du fremlægger der.

Link to comment
Share on other sites

Ved godt du ikke efterspurgte min mening men du får den lige alligevel :smile:

C-vitamin er efter min mening een af de vitaminer der er fuldstændig overratede - de fleste mennesker med varieret kost får vitaminet i tilstrækkelige mængder, oven i hatten på det giver een multivitaminpille rigeligt med C-vitamin på en dag kosten aside.

Man kan selvfølgelig altid diskutere hvor meget vitamin det er godt med, det vil jeg ikke gå ind i, men der er da absolut ingen grund til at æde ekstra C-vitamin tilskud oven i hatten på multivitaminpillen. Jeg siger ikke det er skadeligt, fordi det mener de fleste ikke er tilfældet med hensyn til vitamin C's natur, men synes bare det er unødvendigt. Hvorfor er det folk guffer så megen C-vitamin, har aldrig forstået det. C-vitamin tilskud har i utallige kontrollerede forsøg vist sig ikke at have nogen sygdomsforebyggende virkning, men alligevel spiser folk det som bolsjer når de er forkølede (hertil er Zink faktisk bedre). Man kan altid diskutere C-vitamins antioxidative effekt, men kan simpelthen ikke se nogen grund til både at spise multivitaminpiller og seperat vitamin C kosttilskud, oven i en ellers udemærket kost som den du fremlægger der.

Du skal fanme ikke svare når jeg spørger Elvirus :devil::tongue::tongue:

Er over et år siden jeg begyndt på C-vitamin, på baggrund af noget squatfather skrev i sin tid.

Link to comment
Share on other sites

undskylder meget hvis det kun er elvirus der må svarer på nøddespørgsmålet :laugh: , men hvis du tager et kik i fedt faq'en som er pinned øverst her på kost og kosttilskud så vil du kunne se hvilke fedtsyrer der er i de forskellige nødder(eller næste gang du køber en pose :4mewantfood: ) - men dog det primært er de umættede fedtsyrer(omega 6. mener ikke der er ret meget flerumættede omega 3)

men i fedt fag'en vil du også få svar på en masse andet, og så læs lige protein og kulhydrat faq'en når du er i gang :wink:

angående vitaminpillerne vil jeg igen påstå at een multi er nok, altså du behøver ikke tage ekstra c-vitamin.

Problemet med shakes'ene er noget jeg læste af Berardi om ikke bare at fyre vand og protpulver i kæften, men at der skulle være noget reel nærig i ens shakes. Men et stykke frugt sammen med ville være nok til at modvirke "næringsforladtheden"?

i en anden post blev det også diskuteret hvorvidt man skal have kulhydrat efter træning - eller det var snarer hvor meget man skal haveda kulhydratdepoterne ofte bliver brugt godt(nogle gange tømt) ved cardio og/el styrketræning.

en tommelfingerregel blev vist 0,4g prot pr kg kropsvægt og 1g kulhydrat, men da du cutter kan du gøre ligesom jeg og så kun indtage 0,5-0,4g kul. kulhydraterne er bedst i cutte perioden at få fra fx banan eller rosiner, som er det frugt der er hurtigt optageligt(monosakkarider) i modsætningen til fx æbler der er komplekse kulhydrater(polysakkarider) så du også for noget mættende i maven istedet for hvis du blander druesukker i dit vand + prot hvilket gør at det kun er vandet der mætter.

hvis der er for mange fejl er det fordi jeg har lavet både lasagne og pizza uden at spise det, men bare smidt det i fryseren for at kunne tilberede det en anden dag og jeg er mega sulten men har allerede nået mine ~2000kcal samtidig med at jeg har en færdig blanding fromage frais, flydende sød og vindruer i køleskabet som trækker helt vildt!!! :unhappy: :4mewantfood: - men skal have fromage frais'en med på uni i morgen(f*cking gruppearbejde :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

er dårlig til at quote, så svarer bare fra hoften :blush:

Den procentvise anbefaling af de forskellige fedttyper, ser således ud:

Hårdt fedt (mættet fedtsyrer og transfedtsyrer) Max 10 E%

Enkelt umættet fedtsyrer (N-9) 10-15 E%

Flerumættet fedtsyrer (N-3 og N-6) 5-10 E% (heraf N-3 fedtsyrer ca 1 E%)

Dette er fedtanbefalingerne, som kan findes i stubbes udemærkede fedt-faq. Jeg vil nok forsøge ramme disse nogenlunde. Der står desuden en tabel hvor du kan finde forskellige olier og nødders indhold af de forskellige fedtsyrer og derved ramme anbefalingerne.

Mht nødder og fisk indeholder de jo ikke kun de essentielle fedtsyrer, men ligeledes en masse vitaminer og antioxidanter, som ikke er uvæsentlige af få med. Personligt holder jeg meget af advokado.

Mht til C vitamin indtaget er jeg lidt græsk katolsk. Jeg vil som Sortiarius gætte på at du INGEN effekt har af det med din i forvejen fornuftige kost, samt en enkelt multivitaminpille. Men på den anden side er det ikke noget der er giftigt i de mængder du indtager. (jeg ved jo egentlig ikke hvor store mængder pillerne indeholder). Sidder dog her med en tekst der beskriver hvorledes 600mg C dagligt 3 uger før et 90km løb nedsætter den efterfølgende risiko for influenza lignende tilstande, meeen det er måske en sammeligning der er lidt langt ude i forhold til hvad du laver.

Mht shakes kan jeg ikke se det er så slemt. Grunden til du indtager dem er vel udelukkende for at få protein indenbords og ikke for at få mikronærringsstoffer. Hvis du ønsker at øge indtaget af disse via kosten er det jo bare at spise frugt/grøntsager ved siden af din shake.

Link to comment
Share on other sites

Har spidt for dårligt i lang tid, så nu prøver jeg at spise tight efter en kostplan igen. Misser tit morgenmaden for så at kværne ærgelige sandviches på gym :nonono:

--- Træning fra ca 1700---

En banan + shake, hvorledes optimeres postworkoutshaken?

2000

En pakke fedtfattig kød fra Netto med grøntsager

1 multivitamin + 1 C vitamin + to kapsler fiskeolie

Hmm, jeg ville mene at du ska sørge for at få noget kulhydrat med i dit post-training måltid, ellers kommer proteinsyntesen ikke op og køre optimalt..

Link to comment
Share on other sites

Ok, har tilpasset planen lidt, men der er så intet fedt whatsoever...

Morgen:

80 g havregryn

18 g protpulver

930

½ liter mælk

æble

1130-1500

200g tun

300 g risblanding ris, ærter, majs, gulerødder

1530

80 g havregryn

18 g protpulver

træning ca 1700

Post workout

½ liter mælk

banan

makrel i tomat

aftensmad

ca 300g kylling

200 g risblanding

Inden sovning

½ bøtte fromage frais

Det giver: (p/c/f/kcal)

213.7// 319.95// 39.45// 2633.5

og en energi fordeling på 34/51/14

Hvis jeg add'er 40g ren fedt (som tilskud?) kommer jeg op på 30/45/25 og 2850 kcal. Er det naivt at tro at jeg cutter på 2850 kcal?

Beregneren skyder mig til 3300 kcal, mener jeg

Edited by cookie_sq
Link to comment
Share on other sites

Ok, har tilpasset planen lidt, men der er så intet fedt whatsoever...

Morgen:

80 g havregryn

18 g protpulver

930

½ liter mælk

æble

1130-1500

200g tun

300 g risblanding ris, ærter, majs, gulerødder

1530

80 g havregryn

18 g protpulver

træning ca 1700

Post workout

½ liter mælk

banan

makrel i tomat

aftensmad

ca 300g kylling

200 g risblanding

Inden sovning

½ bøtte fromage frais

Det giver: (p/c/f/kcal)

213.7// 319.95// 39.45// 2633.5

og en energi fordeling på 34/51/14

Hvis jeg add'er 40g ren fedt (som tilskud?) kommer jeg op på 30/45/25 og 2850 kcal. Er det naivt at tro at jeg cutter på 2850 kcal?

Beregneren skyder mig til 3300 kcal, mener jeg

God idé mht at få noget mere fedt ned. Du ligger for lavt som du selv siger. Dit proteinindtag er EKSTREMT højt, og der er absolut intet videnskabeligt der bakker bare tilnærmelsesvist et så stort indtag op. Men så længe der indtages nok væske, burde nyrerne ikke have et problem med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share