Øvelser for mave


pcrew
 Share

Recommended Posts

Smid fedtet. Du taber dine hygge håndtag nederst på maven senere end øverst. hvis du ikke har synlige kutane vener på den nederste del af bugen, er du stadig for fed-agtig til at du skal bekymre dig om sådanne detaljer.

Siger du jeg er fed? :tongue:

Men ellers har du ret Pølle. Men nu skriver han jo ikke noget om at han er fed, så hvis han nu er ripped og ikke kan se sine mavemuskler burde han måske begynde at træne mavemuskulaturen med modstand.

Link to comment
Share on other sites

Smid fedtet. Du taber dine hygge håndtag nederst på maven senere end øverst. hvis du ikke har synlige kutane vener på den nederste del af bugen, er du stadig for fed-agtig til at du skal bekymre dig om sådanne detaljer.

hvad betyder kutane? i den sammenhæng?

Link to comment
Share on other sites

En ven sad nu også med det problem, kan dog ikke huske hvad styrketræner sagde var en god ide mod det (Mener nok det var den som rocky også bruger, blandt andet - som rammer godt dernede), men kan godt prøve at hører omkring hvad øvelser som rammer bedre dernede end f.eks andre, hvis ik nogen kommer med svaret her inde.

- Tager råd for min anden tråd, og skriver kort (Kort og godt, er godt;P)

Link to comment
Share on other sites

tak

nej jeg er ikke fed, man kan nemlig godt se min sixpack, men det er den nedre muskel som er dækket af et lag fedt som jeg gerne vil have væk?

Et andet spørgsmål... når folk siger du skal træne mave med belastning, hvad menes der?

Link to comment
Share on other sites

En ven sad nu også med det problem, kan dog ikke huske hvad styrketræner sagde var en god ide mod det (Mener nok det var den som rocky også bruger, blandt andet - som rammer godt dernede), men kan godt prøve at hører omkring hvad øvelser som rammer bedre dernede end f.eks andre, hvis ik nogen kommer med svaret her inde.

- Tager råd for min anden tråd, og skriver kort (Kort og godt, er godt;P)

Der INGEN øvelser der kan fjerne fedt fra bestemte punkter på kroppen. At man skal kunne udvikle enkelte dele af af mavemusklernes udstrækning er også kontroversielt. Det kan tænkes at reverse ab crunches vil udvikle området mere, men hvis man er fed skal man ikke bekymre sig om sådanne detaljer. Fed i denne sammenhæng er, at der er fedt depoter på den nederste del af bugen.

Kutane vener betyder bare dem der ligger overfladisk og kan ses igennem huden. Hvis fedtprocent er lav, er de synlige også på den nederste del af maven.

Jeg er nærmest halvbuttet i denne sammenhæng og har da synlige vener i lysken.. Jeg skulle på 6ugers hidsig diæt for at hive fedt nok af, til at bekymre mig om sådan nogle detaljer.

>>T,

Som altid en god pointe! De fleste mennesker har så lidt muskelmasse, at deres mavamuskler kun er synligt opdelte ved sygeligt lave fedtprocenter. En masse tung mavetræning (6-12reps) er vejen frem til muskelmasse, så der er bare en smule niveauforskel på senestrøgene, der deler mavemuskulaturen op, og muskelbugene på de enkelte segmenter af mavemuskulaturen.

Dragon flags, tunge side bends, saxxon sidebends, floating crunches, og veludførte reverse swiss ball crunches er gode valg. Hvis man ikke kan lave et par dragon flags (med almindelige forudsætninger for træning i det hele taget) og stiller spørgsmål om enkelte dele af maven, spilder man sin tid og skal bruge energien på noget seriøst hårdt arbejde i træningslokalet i stedet for at fluekeneppe detaljer.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

fedtlag "trænes" væk i køkkenet eller med cardio - det bliver ikke mindre af at du træner mavemusklerne.

Relevant artikel for øvre/nedre problematikken her

Som altid leverer du top-indlæg, polle :bowdown::smilerock:

Tak max p.

jeg laved 6dragon flags første gang jeg prøvede øvelsen. Mit niveau af muskel masse er anstændigt i denne region (wow en muskelgruppe klar :tongue: ).

Godt link Max P

Tung mavetræning er desværre en overset facet af mange fitness folks regime. rart at have pseudo abs selv ved "hyggelige" fedtprocenter bare pga et anstændigt niveau muskelmasse :4mewantfood:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

med køkkenet tror jeg nok at du mener at spise mindre fedt : :bigsmile:

men hvad er cardio? :blink:

Fedt er den tætteste energikilde, så skal man begrænse sit totale energiindtag er det naturligvis et oplagt sted at starte, men det er en udbredt og fejlagtig antagelse, at vejen til lavere fedtprocent blot er at spise meget lidt fedt. Fordelingen mellem fedt, protein og kulhydrat skal naturligvis være rimelig fornuftig, men derudover handler det hovedsageligt om det totale energiindhold.

cardiovaskulær træning. Eller konditionstræning. Kan være en hjælp, især hvis man skal rigtigt langt ned i fedt procent.

Enhver form for aktivitet der øger dit energiforbrug uden en tilsvarende (eller større) øgning af indtaget kan bruges.

Det behøver ikke være en halv times død-ved-kondicykel :wink:

Link to comment
Share on other sites

tak for hjælpen

jeg har også endnu et spørgsmål vedrørende træning af mavemusklerne. Hvad menes der med mavetræning med belastning? skal man lægge en vægtskive på maven når man f.eks. laver "crunch" med benene i 90 grader ?

der behøver som sådan ikke være vægte involveret, øvelsen skal bare være så hård at du kun kan lave f.eks. et sted mellem 6-12 gentagelser som ptpoul foreslår. Det kan afhængig af øvelsen opnås ved at benytte belastning i form af vægt, eller f.eks. ved at ændre vinklen, strække benene i reverse crunches osv.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke der findes en øvelse for maven hvor jeg kun kan nå op på de 12 stykker, men har hørt at man kan tilføje noget belastning for at gøre det så svært at man kun kan udføre 12 rep. Mit spørgsmål var så hvordan man kan belaste maven med vægte? skal man sætte en tung vægtskive på maven?

Edited by pcrew
Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke der findes en øvelse for maven hvor jeg kun kan nå op på de 12 stykker, men har hørt at man kan tilføje noget belastning for at gøre det så svært at man kun kan udføre 12 rep. Mit spørgsmål var så hvordan man kan belaste maven med vægte? skal man sætte en tung vægtskive på maven?

Har du slet ingen fantasi? :smile:

I en normal mavebøjning løfter du overkroppen fra gulvet vha mavemusklerne. Belastningen øges naturligvis ved at gøre den del af kroppen der flytter sig tungere, nemlig overkroppen. Det kan være ved at placere en vægtskive eller en håndvægt på brystet.

Jeg er nu også ret overbevist om at der findes maveøvelser som du ikke kan lave 12 reps af i ordentlig teknik, formentlig også nogen du slet ikke kan lave.

Decline crunches er en enkelt måde at gøre alm. mavebøjninger hårdere. Link. Nu kalder de dem godt nok incline, men når nu hovedet vender nedaf synes jeg de lyder mere korrekt med decline. Vinklen på bænken bestemmer sværhedsgraden.

Incline reverse crunches er cirka den omvendte øvelse, hvor du har hovedet øverst på en skråbænk og holder fast med armene. Både hofte og knæ holdes i cirka 90 grader. Hoften skal nu løftes vha mavemusklerne uden at bruge benene som moment (derfor hoften skal holdes i samme vinkel hele tiden). Igen styrer vinklen belastningen, og evt kan benene også rettes lidt ud for at gøre den hårdere.

Dragon flags

Hanging leg lift

Hanging reverse crunches. Meget det samme som leg lift, men med bøjet hofte og ben. Kan suppleres med twist af underkroppen.

Floating crunches som ptpoul nævner. Du hænger med overkroppen ud over en bænk (der helst skal være boltet fast), og fødder er wrappet under bænken så du hænger fast på den måde. Og så er det ellers bare at crunche derudaf.

Inverted crunches - Du hænger ganske enkelt på hovedet f.eks. i en Kettler Apollo og laver crunches eller hele situps, så du kan nå tæerne. Kan også suppleres med vægt, når den bliver for nem.

Det var hvad jeg sådan lige umiddelbart kunne komme på af hårde maveøvelser, der ikke kræver belastning i form af vægt.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke forstå at man skulle være for "fed" hvis man ikke kan se de nedre mavemuskler.

Jeg er tynd som en fugl, og har det samme problem. Jeg har vist en 4-pack hehe

hvis du er tynd som en fugl og man ikke kan se dine muskler tydeligt er de højst sandsynligt ikke store nok.

Link to comment
Share on other sites

hvis du er tynd som en fugl og man ikke kan se dine muskler tydeligt er de højst sandsynligt ikke store nok.

Det kan jeg ikke være enig i.

Jeg måler ca. 170 cm og vejer godt 61 kg. Så ja, jeg er meget tynd, som jeg også skrev i mit sidste indlæg.

Men nu ved jeg ikke hvad du mener med "mine muskler ikke er store nok"?

For jeg ser da tit mænd med muskler der fylder 2-3 gange mere end mine, men hvor jeg er betydelig stærkere, da jeg kan tage flere kilo.

På trods af min størrelse, synes jeg at 60 kg. med chest press er meget, da andre er ved at tabe vægten bare de har den på 30 kg.

Så jeg ved ikke hvad du helt mener

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share