zink-mangel


søren
 Share

Recommended Posts

Jeg har en mistanke til, at jeg ike får nok zink. Har længe haft hvide pletter under neglene(i årevis), og har læst at dette oftest skyldes zinkmangel.

Kan man få lægen til, at undersøge eventuel zinkmangel? og er det hurtigt gjordt?

Hvis jeg skulle supplere min kost med noget ekstra zink, skulle det så være igennem multivitaminpiller, eller ville i foreslå et egentligt zinktilskud? - det skulle vist heller ikke være for sundt at få for meget..

Link to comment
Share on other sites

Zinkmangel er ret sjælden og giver sig ikke til udtryk ved hvide pletter på neglene (som for øvrigt er ganske normalt).

Ved ekstrem zink mangel kan man få irriteret hud, langsom sårheling, irriteret mave-tarm system og svagt immunsystem mm.

det med pletterne har jeg nu altså læst mange steder på nettet.. bl.a. netdoktor.

Hvad mener du så det skyldes..?

Link to comment
Share on other sites

Nu lavede jeg så lige en søgning på nettet for at se om jeg kunne finde noget der beskriver zinkmangel og leukonyki, og jeg fandt et par enkelte sider der nævner det. Bl.a. Wikipedia. Der nævnes dog ikke noget om zink i nogen af de 3 bøger jeg slog det op i.

Ifølge de bøger jeg kiggede i skyldes en stor mængde (på alle negle) af persisterende hvide pletter en autosomal dominant sygdom kaldet leukonychia totalis, altså ikke ernæringsmæssigt relateret. Desuden nævnes der i alle 3 bøger at moderate hvide pletter som jeg skrev er helt normalt. Det kan skyldes beskadigelse af neglen under vækst, eller luftblærer i neglesubstansen.

Ifølge wikipedia er der registreret udbredt leukonyki ved zink mangel, så kan jo ikke helt affærdige dit spørgsmål. Lad mig så omformulere, chancen for at du har den (ifølge wikipedia) kostbaserede leukonyki er ret lille, det udfærdiger sig ikke som enkelte hvide pletter men som store hvide plamager og linier, og opstår kun ved længere tids zinkmangel - noget der er ret så udsædvanelig for en dansk kost - personligt har jeg et par hvide plamager på hver anden negl og det er der bestemt ikke noget patologisk ved.

Mit bastante oprindelige svar skal ses i lyset af jeg tidligere har spurgt en histolog om leukonyki vedrørende hypercalciæmi (en anden tilstand der ofte bliver koblet sammen med hvide pletter på neglene), og han svarede mig at udviklingen af leukonyki er ganske normalt, hvilket en hurtig spotprøve da også kan afsløre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share