Øm læg/achillesene


Søren Nielsen
 Share

Recommended Posts

Hey..

Jeg har løbetrænet siden januar nu, og har efterhånden nået et nogenlunde niveau igen hvor jeg kan løbe 5-8 km uden de store problemer.. (træner ca. 3 gange om ugen) Grundet forskellige årsager har jeg ikke løbetrænet den sidste uge. Her ca 4-5 dage efter den sidste løbetur (en 5 km nogenlunde rolig tur) bliver jeg meget øm i min venstre læg/achillesene.. helt uprovokeret vil jeg mene.

I går tog jeg mig så sammen, og tænkte at det skulle nok løbes væk (dumt), og tog så en lille tur på 3 km, som gik udmærket (smerten forsvandt da jeg havde varmet kort op). Efterfølgende sørgede jeg for grundig udstrækning af især lægmusklen.

Desværre kom straffen prompte - Jeg kan knap støtte på mit venstre ben, hvis jeg ikke holder det igang. Det nasser dog ikke når jeg sidder stille, men når jeg så rejser mig... *ugh*. Det er lidt svært at placere præcist hvor det gør ondt, på bagsiden af den midterste/nedre del af lægmusklen vil jeg sige, men ikke helt ned i achillesenen.

Kan det være en overbelastning, eller lyder det som noget andet? Og er der dømt helt motionsstop indtil videre, eller kan jeg variere med roning?

hilsen

Søren

Link to comment
Share on other sites

Det er altid svært at vurdere, når du kun høre det beskrevet...., men jeg ville blive meget overrasket, hvis det var andet end overbelastning....

At du kan løbe fint, når du er varm taler for det! Har du haft en løbetest, inden du købte sko, for det kan være dine sko, der enten ikke passer til din løbestil eller at de bare er slidt ned!

Ellers ser man nemlig ikke overbelastningsskader, hvis ellers en fornuftig progression følges.... altså rolig stigning i tempo og antal kilometer...!

Jeg anbefale dig, at få en til at kigge på det, der kan se dine symptomer med egne øjne, så du kan få vished om skadens omfang. Det er dumt at lytte til råd herfra, og så blive skadet yderligere...

Men hvis det er en overbelastning, skal du så vidt muligt fjerne de vægtbærende aktiviteter fra din træning... primært gang og løb!! dvs. du sagtens kan cykle, svømme, ro mv.

Hygge, Jac

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Tak for det hurtige svar.

Ja, det er nok svært at give et bud på, og hvis det fortsætter humper jeg til doktormanden.

Jeg købte nye sko for 3 uger siden, men af samme type som de gamle - (Air Pegasus, som jeg altid har haft det godt med), men det kan godt være dem.. de nye føles lidt anderledes/hårdere, men jeg har hidtil tilskrevet dét det faktum at de gamle var meget slidte.

Ærgeligt at komme ud for det, men sådan er det jo. Jeg fulgte nogle løbeprogrammer for begyndere fra dourun, og har netop forsøgt at gå langsomt frem.

Jeg prøver et par dage helt uden belastning, og så måske nogle små ture på romaskinen derefter.

humpe-hilsen

Søren

Edited by Søren Nielsen
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Tak for det hurtige svar.

Ja, det er nok svært at give et bud på, og hvis det fortsætter humper jeg til doktormanden.

Jeg købte nye sko for 3 uger siden, men af samme type som de gamle - (Air Pegasus, som jeg altid har haft det godt med), men det kan godt være dem.. de nye føles lidt anderledes/hårdere, men jeg har hidtil tilskrevet dét det faktum at de gamle var meget slidte.

Ærgeligt at komme ud for det, men sådan er det jo. Jeg fulgte nogle løbeprogrammer for begyndere fra dourun, og har netop forsøgt at gå langsomt frem.

Jeg prøver et par dage helt uden belastning, og så måske nogle små ture på romaskinen derefter.

humpe-hilsen

Søren

www.achillestendon.com

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte nye sko for 3 uger siden, men af samme type som de gamle - (Air Pegasus, som jeg altid har haft det godt med), men det kan godt være dem.. de nye føles lidt anderledes/hårdere, men jeg har hidtil tilskrevet dét det faktum at de gamle var meget slidte.

¨

Ny vejvalg... altså underlag, nye sko mv. kan også give udslaget..., belastningen på bentøjet i et par nye sko vil være lidt anderledes, end de gamle udtrådte...

Det er ikke meget, der skal til, når man belaster muskler, led, sener med stor belastning mange gange...

Men go bedring... Jac

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Symptomerne passer på en overbelastet akillesene, jvf. ovenstående link, og netfyssen.dk.

Der er dømt hvile et stykke tid endnu, og så må jeg evaluere mit fodtøj, og evt. hoppe på en løbetest hos en dygtig sportsforretning, så jeg kan få et par sko der passer lige i øjet.

Nogle der kender en forretning i Aalborg, hvor man kan lave en sådan?

Anyway, tak for hjælpen igen. Jeg bilder mig ind at det allerede er blevet bedre :smile:

Søren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share