Forskel for kalorier?


mat88'
 Share

Recommended Posts

hej MOL'ere <3

Sidder lige og diskutere med en om der er forskel på kalorier? Jeg mener ikke der er forskel på kalorier han pastede dette til mig.

Forskel på kalorier?

Kalorier er kalorier. Hvis du får flere kalorier, end du forbrænder, tager du på – får du færre, taber du dig. Så enkelt er det. Men samtidig er det vigtigt at gå efter de sunde kalorier, som findes i f.eks. magert kød, mager mælk, grøntsager og frugt, fordi de indeholder vigtige vitaminer og mineraler, og fordi de mætter i længere tid. F.eks. svarer fedtindholdet af en skive traditionel rullepølse til fedtindholdet i 8 skiver rullepølse fra Den Grønne Slagter. Det er sund fornuft at spise meget af det mindre fede – altså så længe du alt i alt ikke får flere kalorier, end du forbrænder...

Som han havde fundet på dengrønneslagter.dk

Jeg mener det er noget vrøvl da jeg er ret sikker på der ikke er forskel på kalorier? Og sunde og usunde kalorier har jeg aldrig hørt om :S?

Håber der er en der kan komme med et ordenligt svar, så vi kan se hvem der får ret :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke som sådan forskel på energien fra forskellige produkter, så man kan ikke rigtigt snakke om sunde og usunde kalorier, men der er forskel på alt det der følger med i forskellige fødevarer. Og der er nu også forskel på at indtage f.eks. hurtige og langsomme kulhydrater, komplette eller mindre komplette proteinkilder (aminosyrer-profil), mættet eller umættet fedt.

Protein kræver dog væsentlig mere energi (ca 30% af det indtagede) for at blive optaget, så på den måde tæller en kalorie fra protein sådan set mindre end en kalorie fra kulhydrat og fedt, der kræver hhv ca 5% og <1%.

Det er også en noget forsimplet tankegang at fokusere på fedtmængden, som i det citerede, men naturligvis fornuftigt når man skal vurdere sit samlede energi- og fedtindtag.

Selvfølgelig er det overordnet set en god idé hovedsageligt at indtage "sunde" fødevarer - sådan meget generelt ting der ikke er alt for "behandlede".

Mit svar er måske lidt rodet, hvilket til dels forhåbentlig illustrerer at det hele ikke er så sort hvidt :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Kan man egentligt godt sige, at kalorier kan være anderledes?

Er det ikke bare protein, kulhydrat, og fedt man mener? Som man kan sige om de er sunde, eller ej?

Fordi kalorier, det er jo bare betegnelsen for 1º temperatur stigning, i 1 liter vand(H2O).

hvilket jo medfører, at der er tale om energi :)

Link to comment
Share on other sites

Der er op til flere ting i teksten fra dengrønneslagter.dk som ikke passer... Umiddelbart lyder det som om, at personen der har skrevet det, har blandet nogloe forsdkellige ting sammen... Forvent ingen nærmere uddybning! :)

Men fakta er, at forskellen på kalorier hovedsageligt består i, hvor hurtigt optagelige de er... Det optimale er selvfølgelig at indtage de kalorier, som optages langsomt. De "hurtige kalorier" vil nemlig påvirke dit blodsukker i høj grad, hvilket nemt ender med, at man kommer ind i en ond cirkel...

Og hvordan e det nu ordsproget lyder... En god trekant, er bedre end en ond cirkel! :oP

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share