Knæsmerter!


guardian
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Jeg har i længer tid haft problemer med mit højre knæ, og jeg ville derfor høre om nogen af jer har haft lignede problemer, eller har et forslag til hvad det kunne skyldes?

Efter en længere periode med 5 RM squat, er jeg begyndt at opleve smerter på undersiden af mit knæ! Der er ydermere en lille hævelse. Første gang smerten indtraf var to døgn efter en gang squat-træning, hvor jeg oplevede et par knæk i knæet, hvorefter smerterne begyndte. Herefter holdt jeg to ugers total bentræningspause, hvorefter smertene, og hævelsen, gik i sig selv igen.

Nu, efter en uge med bentræning, stadig 5 RM, er det dog vendt tilbage for fuld kraft. Jeg har smerter, og hævelsen er vendt tilbage. Det skal siges at jeg overhovedet ingen smerter har når jeg squatter.

Jeg synes selv jeg har en udemærket squat-stil, med knæene bagved tæerne, strakt ryg, og fokus på at åbne i hofterne.

Kan jeg blot være offer for en ganske almindelig overbelastning, eller er det værrer end det?

Nogen der kan nikke genkendende til mit problem?

Mvh

Guardian.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg blot være offer for en ganske almindelig overbelastning, eller er det værrer end det?

Nogen der kan nikke genkendende til mit problem?

Da smerterne er tilbagevendende efter din aflastningsperiode, er der givetvis tale om andet end blot overbelastning/fejlbelastning. Det er ikke til at sige hvad der er gået galt, det kan være en bruskskade, korsbånd- eller meniskskade, et læderet ligament, - ledkapsel, revnet synovialis eller lignende. Det tyder på, at der i hvert fald er tale om en skade der ikke forsvinder ved aflastning. Hævelser i knæet er som regel tegn på en skade desværre. Knæet kan i øvrigt sagtens være skadet uden en subjektiv smerteoplevelse.

Du kan forsøge dig en gang til med en total aflastningsperiode i kombination med medikamentel behandling (NSAID) i ca. 14 dage og så langsomt starte op igen. Det kan være det vil hjælpe i og med at inflammationen og hævelserne så vil fortage sig. Gør det ikke det, så må du nok påregne at skaden er mere end blot overbelastning.

Jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig at gå til lægen nu og få en recept på NSAID (ibuprofen er ikke det bedste) og få en henvisning til speciallæge/ortopædkirurg samt MR-skan/+ røntgen. Få en henvisning med det samme p.g.a. ventetiderne - du kan altid aflyse senere om nødvendigt.

NB: Du må nok indstille dig på at ophøre med squat-øvelser en rum tid endnu. DU kan læse mere om knæskader her: http://www.sportnetdoc.dk/links-knee.htm

Link to comment
Share on other sites

Tak for det fine svar meezer.

Dine råd lyder fornuftige, og jeg vil tage kontakt til lægen med det samme.

Indeholder NSAID acetylsalisylsyre, eller andre blodfortyndende midler, eller kommer dette an på det givne produkt?

Nej, ikke så vidt jeg husker, i hvert fald ikke de gængse præparater hvor de aktive stoffer er ibuprofen, diclofenac, aceclofenac (barcan) osv. Men tager du anden medicin skal du altid rådføre dig med egen læge, da NSAID (kan) interagerer med visse andre præparater. Der skal som regel altid udvises forsigtighed ved samtidig antikoagulationsbehandling. Din læge vil give dig det bedste præparat.

En god huskeregel er at undgå brug af acetysalisylsyre (Kodimagnyl mm) ved samtidig indtagelse af NSAID-præparater, da det kan give gastro-intestinale gener mm. Du kan læse mere om NSAID her:

http://www.lmk.dk/(mr0npf55v1blbu450j0f125...GruppeNr=213014

NB: De konventionelle NSAID-præparater er objektivt set næsten lige effektive, men effekten samt bivirkninger for den enkelte patient varierer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share