Sved?


gotskov
 Share

Recommended Posts

Jeg har lagt mærke til, at jeg ved brug af visse maskiner sveder voldsomt i forhold til andre maskiner.

I øjeblikket træner jeg meget ens. F.eks.

20min løb 9.5km/t

2000m på romaskine (ca. 8min)

25min på en Cross Trainer Level 12/12 (Jeg tror at den er lidt slidt, så level 12 svarer nok til 9 på lidt nyere modeller)

24 på en cykel på level 8/12.

De forskellige maskiner tages i forskellige rækkefølge efter lyst og "ledighed".

Det skal siges, at jeg i øjeblikket arbejder med vægttab og har en god fremgang i øjeblikket. Den meget ensformet træning genere mig ikke.

Men tilbage til mit spørgsmål.

På crosstraineren sveder jeg helt enormt og jeg har det fantastisk både under og efter turen. Faktisk overvejer ofte at tage yderlige 25min.

På cykel sveder jeg stort set ikke. Jeg føler heller ikke samme "glæde" som ved crostraineren

Siger det (mængden af sved) noget om, at jeg får mere ud af at benytte corsstraineren? Eller skal man ikke lægge større betydning i sved?

Det skal siges, at jeg hjemme har en kondicykel, som jeg benytter som supplement til træningscentret. Det bliver i øjeblikket til 1-3 gange ugentligt af 1 times varighed og centret blever besøgt 2-3 ugenligt

Link to comment
Share on other sites

Ved at cykel bruger du jo mest benen. Mens den anden bruger du hele kroppen. Hvis jeg har fanget de 2 maskinere rigtigt. Og man kan jo sige sig selv at jo mere man bruger kroppen, jo mere må den jo udlukke :)

Kunne til du føler glæde er da klart man ved man har opnået noget godt, men hvis du sveder mere skiller du jo også noget ud af kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lagt mærke til, at jeg ved brug af visse maskiner sveder voldsomt i forhold til andre maskiner.

I øjeblikket træner jeg meget ens. F.eks.

20min løb 9.5km/t

2000m på romaskine (ca. 8min)

25min på en Cross Trainer Level 12/12 (Jeg tror at den er lidt slidt, så level 12 svarer nok til 9 på lidt nyere modeller)

24 på en cykel på level 8/12.

De forskellige maskiner tages i forskellige rækkefølge efter lyst og "ledighed".

Det skal siges, at jeg i øjeblikket arbejder med vægttab og har en god fremgang i øjeblikket. Den meget ensformet træning genere mig ikke.

Men tilbage til mit spørgsmål.

På crosstraineren sveder jeg helt enormt og jeg har det fantastisk både under og efter turen. Faktisk overvejer ofte at tage yderlige 25min.

På cykel sveder jeg stort set ikke. Jeg føler heller ikke samme "glæde" som ved crostraineren

Siger det (mængden af sved) noget om, at jeg får mere ud af at benytte corsstraineren? Eller skal man ikke lægge større betydning i sved?

Det skal siges, at jeg hjemme har en kondicykel, som jeg benytter som supplement til træningscentret. Det bliver i øjeblikket til 1-3 gange ugentligt af 1 times varighed og centret blever besøgt 2-3 ugenligt

HEJSA :smile:

Årsagen til at man sveder ved fysisk aktivitet er, at kroppen på denne måde hindrer en for stor stigning i kernetemperaturen. Det er meget individuelt hvor meget man sveder, men som udgangspunkt vil man svede mere jo hårdere man arbejder. Mængden af sved under træning afhænger i stor grad af hvor velhydreret du er før/under træningen. Er du dehydreret vil der være en nedsat mængde blod i din krop. Dette har som resultat at du ikke vil svede så meget under træningen. Og omvendt vil der udskilles mere sved hvis man er hyperhydreret, hvilket er en fordel. Derfor er det vigtigt at indtage væske før og under træningen. Har aktiviteten en varighed på under 30 min., er der ikke en umiddelbar effekt af væsken, da man ikke når at optage den. Ved aktiviteter af længere varighed er det dog fordelagtigt at indtage H2O sammen med en lille smule glucose. Glucosekoncentrationen må dog ikke være for stor (max 8 %) Hælder man mere glucose i end det, vil man hæmme optaget af væske hvilket medfører dehydrering --> mindre sved --> overophedning --> træthed.

Jeg vil som udgangspunkt ikke bruge mængden af sved som et mål for om den ene eller anden kredsløbsmaskine giver det største kalorieforbrug. Prøv at lån et pulsur hvor du træner. Der er en lineær sammenhæng mellem pulsfrekvens og energiforbrug under arbejde.

Men hvis du synes det er sjovere at træne i crosstraineren end at cykel, så er der intet i vejen med at droppe cyklen og så bare give den kul i crosstraineren :wink:

Mvh Jacob.

Link to comment
Share on other sites

Jo mere og hårdere dine muskler arbejder, jo mere varme vil de producere som kroppen skal af med. Sved er en effektiv metode til dette.

Så hvis forholdende eller er nogenlunde ens (indendørs, samme temperatur, udluftning osv) og du sveder markant mere på crosstraineren end på motionscyklen, så tror jeg det er meget rimeligt at konkludere at du laver mere på crosstrainere, altså forbrænder flere kalorier.

Som guarden siger vil det være mere præcist at se på din gennemsnitspuls ved arbejde.

Du kan dog ikke sammenligne hvor meget to forskellige personer sveder og deraf konkludere noget om deres energiforbrug.

Link to comment
Share on other sites

Enig i Max' betragtninger.

Svedmængde er til dels genetisk bestemt, men man sveder også mere jo bedre form man er i, fordi kroppen får en øget evne til at skille sig af med overskudsvarme gennem sved.

Derfor er jeg enig i at hvis den samme person sveder markant mere ved en motionsform frem for en anden, er det et inddirekte udtryk for at energiforbruget er steget tilsvarende:

øget energiproduktion > øget varmeproduktion > øget kropstemperatur > øget svedproduktion > udligning af kropstemperatur

Derudover skal du da KLART træne det du synes er sjovest og fyre de motionsformer der keder dig på gråt papir! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.

Det lyder til, at I alle er enige.

Derfor vil jeg droppe cyklen i centret og nøjes med at cykle hjemme, hvor jeg jo ikke har ændre muligheder. Idag "red" jeg 50 minutter på en crosstrainer og det var en fed fornemmelse. Jeg svedte som et svin og pulsen var oppe, det var rigtigt fedt...!!!

Link to comment
Share on other sites

Er for såvidt enige med de andre, men man kunne også overveje om effekten af evaporation først indtræder et godt stykke inde i træningen, hvorfor svedmængden mindskes ved cykling.

Når du starter et arbejde stiger kroppens kernetemperatur fordi der produceres mere varme, og samtidig fordi varmeafgivelsen ved konvektion konduktion og radiation mindskes, du begynder derfor at svede hvilket efter et stykke medvirker til at sænke kerne- og skal-temperaturen.

Med andre ord siger jeg at det er en mulighed at effekten af det at svede endnu ikke har sænket din kernetemperatur optimalt mens du crosstrainer (hvorfor du sveder som et svin), hvorimod effekten først rigtig indtræder (kernetemperaturen falder) ved din cykling. Jeg ved ikke hvor plausibelt det lyder, men det er en mulighed, derfor ville jeg i hvert fald, som de andre også har påpeget, i højere grad forbinde EOH med puls, fremfor svedmængde.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share