Kan man cykle hver dag?


MNP
 Share

Recommended Posts

Dengang jeg begyndte at styrketræne fik jeg at vide det var smart at holde en dags mellemrum imellem træningsgangene, så musklerne kunne få tid til at restituere. Men nu er jeg så begyndt også at cykle nogle lange ture for at få smidt lidt ekstra fedt. Men nu føles det ikke hårdt i musklerne på samme måde som når man styrketræner, så kan man fx. cykle 30-40 km om dagen eller skal man også her gerne have en dags pause, selvom det ikke umiddelbart føles nødvendigt?

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens udholdenhedstræne hver dag.

Normalt sørger atleter der udholdenhedstræner meget, at spise masser af kulhydrater, men eftersom dit mål er vægttab, skal du måske forsøge at moderere det lidt.

Så sørg for at få godt med protein (1,5g pr kg kropsvægt).

Rigeligt med fedt - ca. 1 gram pr kg kropsvægt (huske enkelt umættet og fler umættet)

Og fyld på med kulhydrat i den mængde du finder passende i forhold til aktivitet og ønskede vægttab.

Men lyt til din krop, somregel kan man godt mærke hvis den trænger til 1-2 dages pause.

Link to comment
Share on other sites

Principperne for konditionstræning er lidt anderledes end for styrketræning, så ja man kan godt cykle hver dag, men...

Det kommer helt an på hvordan man cykler... og hvem man er...

Kører du blot hver dag en stille og rolig tur er det måske ok. Er din intention at træne hård er det en helt anden sag. Her gælder grundprincippet med max. 3 hårde træningsture. De øvrige ture skal enten være middelhårde eller lette. Hårde træningsdage forudsætter at kroppen er fuldt restitueret.

Ugens øvrige ture bør derfor foregå i et lettere tempo og/eller være knap så lange.

Hvis man lige er statet på at cykle siger det sig selv at restitutionsbehovet er større og ens kapacitet er mindre. Derfor er det ikke videre smart at træne hver dag på cyklen, da man hurtigt løber ind i skader med mindre det er rene hyggeture.

En ting er risikoen for skader i benene, hvis man går for hurtigt frem. Noget andet er at kraftig øgning af den generelle træningsmængde efter nogle uger kan medføre overtræningssymdron, som skal tages alvorlig. De første 1-2 uger føles det måske ok, men det er ingen garanti for det videre forløb. 210-280 km pr uge er rigtig mange timers træning (alt for mange at starte på).

På motionsniveau fx. i forhold til vægttab er det generelt en dårlig ide med at cykle den samme distancen dag ud og dag ind. Hold dig derfor hellere til grundprincipperne for al opstartstræning dvs. 3 gange pr. uge. Dette sikrer også at du fortsat har lidt kræfter tilbage til styrketræningen de øvrige dage.

Cykeltræning hver dag er kun for eliten og supermotionister - selv om mange motionister fejlagtig tror de får en hel masse ud af at cykle hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Kan helt tilslutte mig hvad Jan D's nævner.

Du øger din muskelstyrke forholdsvist hurtigt, men det samme gælder ikke for din ledstyrke. Det kan give knæproblemer, hvis dine ledbånd ikke får tid til at følge med.. og det samme kan en pludseligt øget træningsmængde generelt. En god tommelfingerregel er, kun at øge din træningsmængde med omkring 10% om ugen.

Jeg har selv oplevet det på egen krop i starten af sidste sæson, hvor jeg gik fra vintertræning med spinning til at køre i omegnen af 250 km/uge, heraf ofte ca. 100-120 km's ture med cykelklubben. Jeg var flyvende det første stykke tid, men det endte med at ødelægge det meste af sæsonen pga. knæsmerter og jeg har stadig men efter det.. så pas nu på!

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share