Kan ikke finde ud af at tabe mig!


cpa
 Share

Recommended Posts

Hej! :blink:

Ja, som du nok har læst dig frem til i overskriften, kan jeg ikke finde ud af at tabe mig. Du synes sikkert, det er en enormt dårlig grund til ikke at tage sig sammen, men tro mig, jeg har virkelig prøvet.

Jeg kan godt tælle kalorier, og ved generelt godt, hvordan man taber sig. Det er ikke dér, problemet ligger. Det er derimod, at jeg psykisk ikke kan finde ud af det, dvs:

- Jeg tror ikke selv på, det kan lykkes

- Jeg tror, min hang til usund mad er uovervindelig

- Jeg bliver utålmodig og giver op, hvis jeg endelig kommer i gang

For jer sportsfolk lyder det meget let, men jeg føler, mad er en meget stor del af mit liv, og har derfor svært ved at give slip på det.

Så, hvordan kommer man over det følelsesmæssige, og i stedet mere "sagligt" i gang med sit vægttab?

Venlig hilsen edn desperate!

P.S Jeg valgte ikke at inkludere kostplaner og motionsvaner i dette indlæg, da jeg ikke synes det er så relevant i denne sammenhæng..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lidt i tvivl om hvad det er for et svar du søger her.

Du siger selv, at det hele er psykisk og at du ikke har troen på dig selv. Har du overvejet at prøve et vægttab med sideløbende psykologhjælp? Det er bare et forslag, hvis det nu skulle være psykisk kan en psykolog måske hjælpe dig på rette vej. Det mener jeg har hjulpet mange mennesker.

Held og lykke med det ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare et kort svar, men det kunne godt lyde som om du har meget at arbejde med.

- Jeg tror ikke selv på, det kan lykkes
Dit projekt og din træning skal laves, så du ofte (gerne næsten hver gang) oplever en succesoplevelse.

Det hele handler ikke bare om at vægtens tal bliver mindre.

- Jeg tror, min hang til usund mad er uovervindelig

Dårlige vaner ER svære at slippe af med, ellers ville ingen jo have dem.

Én måde at tackle din situation på, er at sætte de dårlige vaner i kontrollerede rammer, sådan at du, hvis du i øvrigt har trænet og spist som du skulle, giver dig selv lov til en begrænset og kontrolleret mængde af "det usunde".

Det usunde skal købes før du kan kaste det i løgnhalsen, så sørg altid kun at købe nok til én gang. Hvis du har et større lager liggende derhjemme er det så meget nemmere at falde i.

Og så er det bare ærgeligt, hvis Netto har tilbud på 3 kg Riesen chokolade :wink:

- Jeg bliver utålmodig og giver op, hvis jeg endelig kommer i gang

Din overvægt er sikkert kommet over lang tid. Så må du også acceptere at det kan tage lang tid at fjerne den igen. På samme måde som i det første handler det om at gøre det store og uoverskuelige mål til nogle mindre og mere overskuelige delmål. Skal du tabe 50kg kan det være fuldstændig overvældende, så derfor må du tage det i mindre "bidder". Der vil også løbende være succesoplevelser ved at tøjet sidder løsere og du må købe nyt :smile:

Det var et par gode råd (fra en der ikke har været i situationen selv). Arne har skrevet mange gode ting om Dr Phil's bog, "de 7 nøgler til vægttab" mener jeg den hedder (the 7 keys), som skulle beskrive mange vitale forhold ift psykologien bag overvægt og dermed også vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de hurtige svar!

Nej, djobo, jeg ved godt mit indlæg kan virke noget overskueligt, og der afspejler også fint min situation..

Jeg tror måske, jeg vil søge noget professionel hjælp, uden at føle det som en fiasko. Vi har vel alle brug for lidt hjælp eller bare et spark en gang i mellem :blush:

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg syntes heller ikke på nogen måde du skal tage det som en fiasko, alle har deres måde at tackle et vægttab på :) det er også en af grundene til at det hele kan virke lidt rodet, lige indtil man finder den rette vej for en selv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det var så let at tabe sig ville der jo ikke være så mange overvægtige i verden.

Det er også min opfattelse at overvægt har en psykisk årsag, og før den er blevet bearbejdet vil det være meget svært for dig at tabe dig, som du jo allerede har erfaret. Jo mere du forsøger, og det ikke lykkes, jo sværere vil det være for dig at motivere dig i fremtiden.

Jeg har ikke læst Dr. Phils bog om de 7 nøgler, men kender til manden fra tv. Ja, han er kommerciel, men han har dælme også et stort vidensgrundlag!

Jeg tror, ligesom MaxP, at du vil få stor udbytte af at læse bogen, og se om der er noget du kan bruge.

I øjeblikket er jeg bed at skrive bacheloropgave om piger med anoreksi. Umiddelbart skulle man tro at det er de dimentralt modsatte problemstillinger de slås med, men rent faktisk er der meget til fælles med anoreksi og overspisning. De psykiske problemstillinger må bearbejdes for at kunne opnå resultater og motivation for at få en sund og stærk krop.

Du er velkommen til at skrive i min log, eller sende en PM, hvis du vil have noget uddybet, eller har andre spørgsmål.

Ellers vil jeg ønske dig held og lykke med projektet, DET KAN LADE SIG GØRE :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke, om det er let..

Jeg mister motivationen hver evig eneste gang jeg kigger i et spejl.. Men jeg lukker bare af.. tænker fuck det - det bliver godt, når de sidste fem er røget - det holder mig igang.

Desuden er det ret sjovt :) Jeg kan godt lige at følge min krops udvikling. Det kræver bare lidt tålmodighed. Det behøver jo ikke være surt ;)

Men det lyder mere som om, du har brug for at snakke med en psykolog og eller en diætist :)

God vind

Link to comment
Share on other sites

Ja, personlig rådgivning er nok at foretrække :)

Jeg overvejer at finde Dr. Phils bog, og se om jeg får noget ud af den..

Ellers må jeg nok finde noget proffesionel hjælp, det kan være svært at stå med det hele selv, især når det, for mig, er mere psykisk end fysisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share