Løbeprogram: Rigtigt eller forkert ?


HAV
 Share

Recommended Posts

Fejlen i dag er, at folk løber for langsomt. Du skal løbe så hurtigt som muligt og så langt som muligt. Hvis du f.eks. løber 20 minutter om dagen, alt hvad du kan 5 dage om ugen i stedet for lange ture på 10-15 km 3 gange om ugen, så vil dit stofskifte komme i omdrejninger, og fedtet vil rasle af - det lover jeg dig for.

Dette citat er taget fra fra Anti doping danmarks hjemmeside. Er der noget hold i dette hvis man samtidigt er ude efter et vægttab?

Link to comment
Share on other sites

Dette citat er taget fra fra Anti doping danmarks hjemmeside. Er der noget hold i dette hvis man samtidigt er ude efter et vægttab?

Det hurtige svar er nej :wink: Forstås sådan at træning ikke automatisk får fedtet til at rasle af, hvis du ikke spiser mindre end du forbrænder. Højintensitetstræning forbrænder flere kalorier pr. minut end lavintensitetstræning, så jo højere din træningsintensitet er jo flere kalorier forbrænder du på relativt kort træningstid. Men hård træning næsten hver dag giver også større risiko for skader, så det er ikke noget man pludselig skal begynde på. Den skal stå på langsom optrapning, og jeg mener det både fysisk og psykisk er lettere at gennemføre træning næsten hver dag, hvis intensiteten er svingende (så har man også udsigt til de lette dage, hvis man har det særligt hårdt en dag...)

Link to comment
Share on other sites

Det var da en vanvittig opfordring.

Personligt ville jeg gå helt i kælderen hvis jeg 5 gange om ugen skulle løbe en 5km så hurtigt jeg kunne.

Det ville smadrer kroppen totalt inden for den første måned.

Måske er det korrekt at det er mere effektivt hvis man ønsker at tabe sig, men det vil ikke være muligt for ret mange at gennemføre en sådan træning gennem længere tid. Mit bud vil være at man midster motivationen, og helt holder op i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Fandt denne påstand fra DR på nettet:

Kort sprint kan erstatte regulær motion

Seks minutters intens motion om ugen er tilsyneladende lige så effektivt som en times moderat motion om dagen.

(2. juni 2005)

Korte, intense motionsudbrud, hvor man udmatter kroppen i f.eks. 30 sekunder, har i nye forsøg vist at kunne give muskler samme styrke og udholdenhed som traditionel tr�ning.

Udmattelse på cykel

Forsøgene omfattede 16 personer, som over to uger blev overvåget. Halvdelen af personerne udførte et intervaltræningsprogram, mens den anden halvdel ikke trænede. Intervaltræningen bestod af mellem fire og syv 30-sekunders muskeludmattelse tre gange om ugen, hvor personerne cyklede så meget de kunne og efterfølgende fik fire minutters hvile.

Kraftig udvikling i udholdenhed

Det viste sig, at personernes udholdenhed næsten blev fordoblet i løbet af de to uger. I musklerne skete der også en kraftig opbygning af et enzym, som er udtryk for muskelvævets evne til at udnytte ilt. Sprint-træning kan dermed være en mulighed for at holde sine muskler i form, hvis man ikke har tid at motionere en time om dagen. Bagsiden ved træningsformen er, at den kæver stor viljestyrke, fordi man skal udmatte kroppen oftere.

Men intervaltræning har jo altid været vejen frem for at forbedre konditionen og præsentationsevnen.

Edited by HAV
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share