Nervøsitet og spænding?


mee
 Share

Recommended Posts

Hej alle! Dette er mit første indlæg her på sitet! jeg har søgt lidt rundt, men har ikke fundet frem til et svar på mit spørgsmål; Jeg er for et halvt år siden flyttet til Frankrig, hvilket har givet mig en masse ting at tænke over og bekymre sig om. Jeg løber flere gange om ugen og alt det, og styrketræner også. Men mit spørgsmål er bare: Nu hvor kroppen måske er en smule spændt hele tiden, kan det godt medvirke til at den går i stress tilstand, og nægter at smide fedt når man cutter, (måske ligefrem lagrer en del), og nægter at opbygge muskelmasse (eller distribuere vitaminerne optimalt fra kosten)? I en eller anden grad?

PS. I må ikke tro at jeg er en lille deprimeret person eller noget. Jeg vil bare gerne høre hvad i har at sige. Har nemlig gået og tænkt over det her på det sidste.

(Måske skal denne ind under vægttab?)

Edited by mee
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noget der er blevet produceret særligt meget god forskning om, så det er svært at give dig et helt konkret, entydigt og rigtigt svar. Men jeg vil dog være tilbøjelig til at sige at du nok har ret udfra nogle mere generelle biologiske udgangspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kroppen er i en stress-tilstand slår den over på stress-metabolisme, hvor udskillelsen af katabole hormoner øges. Disse er adrenalin, noradrenalin og kortisol og virkningen af insulin, som er et anabolisk (opbyggende) hormon hæmmes.

Virkningen af dette betyder øget nedbrydning af kroppens protein, mindre fedt nedbrydning og kan faktisk lede til en diabeteslignende tilstand i slemme tilfælde.

Detter er taget fra Klinisk ernæring af Ib Hessov s 17 og omhandler egentlig personer der er indlagt med forskellige traumer. Men for kroppen er en stresstilstand en stresstilstand. Den skelner ikke mellem et brækket ben eller generel stress

Søg evt mere på virkningen af de forskellige hormoner hvis du vil vide mere

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Det lyder ikke godt :blink: . Hvor høj en grad af stress skal man mon have før dette er tilfældet? Er der andre der har praktiske eksempler på egen krop eller kender til andre undersøgelser?

Overvejede egentlig at lave en post efter Camillas, da det helt ærke-fysiologiske respons lød en smule voldsomt, men kom væk fra det igen, nevermind, alt hvad der skrives med de forskellige hormoner skal tages med et gran salt - det er klart psyken påvirker fysiologiske tilstande (psykosomatik), men man skal passe på ikke at overdrive effekten. Nu har jeg selvfølgelig ingen undersøgelser at henvise til (som incognito også lidt påpegede) - men selvom din pyske selvfølgelig kan have en effekt på din metabolisme tror jeg dog næppe du skal overdrive det - der sker ikke noget med kroppens brug af vitaminer, og kan heller ikke forestille mig forbrændingen ændres det store. Samme gør sig gældende for styrketræning - det kan da godt være det påvirkes negativt men hvis du løfter vægte på et regelmæssigt basis og ellers har en fornuftig kost skal du nok også gå frem i styrke og masse, det værste i forhold til træningen er nok snarere at du undlader at træne (eller træner mindre intensivt) fordi du har andre ting i hovedet eller er lidt deprimeret.

Jeg tror at de sitationer der beskrives i Klinisk ernæring, og i øvrigt Camilla, er ekstreme situationer, chok, posttraumatisk stress, tunge depressioner o. lign. - hvis mennesket gik fuldstændig katabolsk på baggrund af mentale tilstande var vi nok ikke kommet meget længere end til fiskene i evolutionen :smile:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share