Midler mod forkølelse


Sqwii
 Share

Recommended Posts

Hej, er der nogle kloge gutter herinde, som tilfældigvis ved hvad forkølelse egentlig er i kroppen..?

Der er noget som jeg ikke helt forstår, hvis man har fået en forkølelse og ved hvad årsagen er til forkølelse så burde man også kunne stoppe forkølelsen.

Det er noget med for dårligt immunforsvar osv, men hvorfor kan man ikke lave et middel, så man kun er forkølet i 1 dag ved at tage et specielt middel?

Hvorfor skal man næsten altid være forkølet i omkring 1 uges tid ? Hvorfor ka det ikke gøres kortere ? eller det kan det måske ? Skriv hvad I ved om dette ! Tak

- Giv jeres bud på det BEDSTE middel mod forkølelse :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej, er der nogle kloge gutter herinde, som tilfældigvis ved hvad forkølelse egentlig er i kroppen..?

Der er noget som jeg ikke helt forstår, hvis man har fået en forkølelse og ved hvad årsagen er til forkølelse så burde man også kunne stoppe forkølelsen.

Det er noget med for dårligt immunforsvar osv, men hvorfor kan man ikke lave et middel, så man kun er forkølet i 1 dag ved at tage et specielt middel?

Hvorfor skal man næsten altid være forkølet i omkring 1 uges tid ? Hvorfor ka det ikke gøres kortere ? eller det kan det måske ? Skriv hvad I ved om dette ! Tak

- Giv jeres bud på det BEDSTE middel mod forkølelse :4thumbup:

Jeg nøjes lige med at svare på dit under-topic spørgsmål, eet af de eneste midler der har vist sig gavnligt på forkølelse i kontrollerede forsøg er zink.

Der findes også midler der kan forkorte forkølelse ned til en 2-3dage men disse er ekstremt dyre og derfor ikke særligt populære. Kort sagt fungerer forkølelse anderledes i sin virale natur end fx en bakterial infektion.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver desværre nødt til at rette mig selv. Det produkt, som jeg henviste til som et middel mod forkølelse, er ikke et middel mod forkølelse. I reklamen for produktet (som jeg af hensyn til MOL's regler på dette område nok skal lade være med at nævne) står der, at produktet midlertidigt fjerner symptomerne, så man kan sove godt trods forkølelsen og have mere energi dagen efter.

På den måde kan man vel sige, at produktet bare hjælper kroppen med at have det bedre under forkølelsen og dermed også med at komme sig hurtigere. Men at sige, at det helbreder forkølelse vil være forkert. Så dermed må jeg nok desværre tilslutte mig den almindelige opfattelse af, at der ikke findes noget middel mod forkølelse :unhappy:

Edited by Bruno J
Link to comment
Share on other sites

Spis noget multivitamin og fiskeolie-kapsel (ingen evidens men personlig erfaring) og lad være med at undervurdere det danske vejr. Selvom de lover 2x grader, så ER det køligt om morgenen :)

Jf. eventuel den diskussion jeg har haft kørende med sputnik i medicinske myter - den er endnu ikke færdig - men selvom den umiddelbare konklusion pt. er at vejret måske kan have minimal effekt på kroppen i de tilfælde den er underafkølet - står det stadig soleklart at man ikke bliver forkølet af lidt vådt /køligt dansk sommervejr

Link to comment
Share on other sites

Jf. eventuel den diskussion jeg har haft kørende med sputnik i medicinske myter - den er endnu ikke færdig - men selvom den umiddelbare konklusion pt. er at vejret måske kan have minimal effekt på kroppen i de tilfælde den er underafkølet - står det stadig soleklart at man ikke bliver forkølet af lidt vådt /køligt dansk sommervejr

Faktisk har det hjulpet mig meget ved at tage en overdosis af multivitaminer og C-vitaminer lige før jeg gik i seng. Om morgenen er jeg meget mere frisk og veloplagt og hoster slet ikke mere som jeg gjorde i går.

Så jeg tror at man har ret i man skal spise vitaminer og mineraler(inklusiv zink) men bedre at spise ne masse forskellige vitaminer, derfor multivitaminer.

Og hvorfor tog jeg så en overdosis af ADT? Pga. de eksperter som har lavet ADT, de laver dem så lave, så der ikke ville ske noget farligt af at man tog 2 piller ekstra... altså en sikkerheds af en eller anden slags.

Derfor tror jeg på at multivitaminer før man går i seng er bedst =)

Link to comment
Share on other sites

Med vejret mener jeg fx, når det blæser (hvilket det jo gør i DK). Hvis jeg cykler med en t-shirt og giver vinden lov til at ramme min brystkasse, samtidig med at vinden udtørrer svælget, så har jeg tit oplevet, at jeg så bliver syg. Men selvf. kan selve grunden skyldes noget helt andet, hvor min umiddelbar tanke er at give vejret skylden :)

Link to comment
Share on other sites

Faktisk har det hjulpet mig meget ved at tage en overdosis af multivitaminer og C-vitaminer lige før jeg gik i seng. Om morgenen er jeg meget mere frisk og veloplagt og hoster slet ikke mere som jeg gjorde i går.

Så jeg tror at man har ret i man skal spise vitaminer og mineraler(inklusiv zink) men bedre at spise ne masse forskellige vitaminer, derfor multivitaminer.

Og hvorfor tog jeg så en overdosis af ADT? Pga. de eksperter som har lavet ADT, de laver dem så lave, så der ikke ville ske noget farligt af at man tog 2 piller ekstra... altså en sikkerheds af en eller anden slags.

Derfor tror jeg på at multivitaminer før man går i seng er bedst =)

Fint nok du føler at det hjælper, der er bare ikke ret meget der tyder på det gør rent fagligt. Desuden er det ikke sundt at tage store doser af multivitaminpiller- vitamin c sker der ikke rigtigt noget ved.

Link to comment
Share on other sites

Forresten, nu du ved så meget, ved du så hvilke stoffer, som gør at man sover virkelig godt og tungt og bliver hurtigere udhvilet?

Har hørt nogle som siger, at de er fuldkommen friske og veloplagte, når de tog de stoffer og havde sovet ligeså lang tid som dengang de ikke tog de stoffer hvor de var mere trætte om morgenen.

Hvad hedder de ? eller ved du hvilke som gir en mere energi eller så man føler sig meget mere frisk når man står op om morgenen? Du er så klog, så er sikker på du ved nogle gode ting. Ikke kom med den forklaring "Man skal bare have 1-2 timer mere søvn" men der må findes noget, som gør at man får mere energi..?

Et andet spørgssmål jeg har til dig. Har hørt at kaffe i større mængder er usundt, for tarmen, men det er godt fordi ens koncentrationsevne og stofskiftet går hurtigere når man tager koffein. Hvorfor kan man ikke bare tage de stoffer ud, som gør det dårligt for tarmen ud af kaffen? Det burde da være muligt med al den nanoteknologi og jeg ved ikke hvad i dag... så burde man da kunne hive de dårligere stoffer ud og lade de gode blive...?

Kan du hjælpe med de 2 spørgssmål, tak :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share