Sukker indtagelse


Phoebe
 Share

Recommended Posts

I forbindelse med sønnens svømmesport, har vi fået at vide, at det er forbudt med sukkerstoffer i form af slik, sodavand, kager eller lign. 24 timer før træning og specielt før konkurrencer.

Der er vist noget med, at det giver en form for "falsk" energi som brænder hurtigt af, og som ødelægger den længere varende udholdendhed.

Samtidigt er der nogen der tager et sukker chick lige inden løbene, i form af energi bar eller druesukker.

Jeg ved godt at der er forskellige former for sukker og de optages i kroppen på forskellig vis og hastighed. Efter træning skal musklernes sukkerdepoter også genopfyldes hurtigt med kulhydrater ved indtagelse af f.eks. rosiner, bananer, kakaomælk eller lign.

MEN er der nogen her (jeg mærker at der er adskillige fagfolk til stede), der kan skære det ud i pap for mig, og bøje det i neon, og forklare mig hvordan alle disse sukkerstoffer/kulhydrater hænger sammen og hvornår man skal/skal ikke indtage dem.

På forhånd tak for hjælpen.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for linket,

jeg skulle nok bare have kigget mig ordentlig omkring... :blush:

Der var en hel del "glemt" stof fra min studietid, der blev gravet frem dér. Alle de sakkarider havde jeg nær glemt...

Men der er alligevel en del jeg endnu ikke er helt med på. Det med indtagelse af slik, sodavand m.m. inden træning. Det giver hurtigt høj blodsukker, det gør druesukker også, hvornår er det godt og hvornår er det skidt? :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Kort svar (har ikke lige tid til mere nu :blush: )

Så længe det gælder om at fylde glykogendepoter mellem pas, har det altåd ikke den store betydning hvad kulhydraterne kommer fra. Jeg ville aldrig råde som sådan at indtage slik, sodavand osv, men ikke desto mindre fylder sukkeret fra disse glykogendepoterne fint, såvel som alt muligt andet kulhydratholdigt..

Jo tættere du kommer på den egentlig konkurrence/træning, vil jeg dog være mere påpasselig..

Ca. 2-3 timer før, vil et indtag af et lav glykæmisk måltid være mest optimalt, til at sikre et stabilt blodsukker. Jeg vil ikke anbefale at forsøge booste performance med druesukker/energidrik lige inden selve konkurrencen, det kan give et ikke hensigtsmæssigt udsving i blodsukkeret.

Hvis der er træningspas tæt efter konkurrence, eller flere "løb" på en dag, bliver kosten imellem disse vigtig. MEGET afhængigt af hvor langt der svømmes.

Håber det dækker lidt.

Link to comment
Share on other sites

Yes,

tak for det, det gav mening.

Så hvis jeg har forstået rigtigt gælder det om:

- at undgå blodsukker rutsjeturene,

- men sikre at glykogendepoterne er fyldt op inden træning/konkurrence

- indtage hurtige kulhydrater hurtigt efter et løb for at kunne være klar igen til det næste

- indtage kulhydrater og proteiner forholdsvis hurtigt efter træning for at genopbygge depoter og opbygge muskelmasse.

- væske selvføgeligt også

Måske lidt firkantet, men håber at det ikke er helt forkert. :wink:

Apropos væske indtagelse for svømmere, er det noget som man skal være meget opmærksom på. For det første fordi de sveder også en del, de mærker det bare ikke når de ligger der i vandet. Der er også altid varmt i en svømmehal (specielt til stævner!).

Jeg snakkede en gang med en tidligere elitesvømmer, og han sagde at der han selv trænede for ca. 20 år siden, fik han tit kramper i benene. I dag træner han som Master og får ikke længere kramper. Han mente selv at det skyldes væske indtagelse under træning. Det brugte de ikke der han var ung.

Er det en skrøne, eller er der en logik i det?

Phoebe

Edited by Phoebe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share