Vitaminer, mineraler og urter !


Sqwii
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne høre om, hvilket produkt, som giver flest og mest vigtige vitaminer, mineraler og urter... findes der ikke et produkt, som har ALLE disse stoffer i en pille?

Hvilke bruger I ? og hvilke synes i er utrolig gode, som giver energi og som i bare kan mærke er super !?

Skriv jeres bud ! :superman:

Link to comment
Share on other sites

HEJ. :wink:

A. FOR MEGET AF DET GODE AF VITAMINER OG MINERALER:

Som privatperson har jeg altid følt mig "tiltrukket" af de multi-vitamin/mineral-piller, der indeholder flest forskellige vitaminer og mineraler og andre stoffer.

Det kunne være hamrende spændende at lav en multi-vitamin/mineral-pille med både Q10, forskellige E-vitaminer, lutein, lycopene/lycopen m.m.

Forskellige stoffer samarbejder nemlig.

Men desværre modarbejder forskellige stoffer også hinanden. Så måske er det urealistisk at proppe en masse ned i en pille.

Og m.h.t. jern kan man spørge, om alle mænd har brug for et tilskud af en større mængde jern. Det er mere kvinder i den fødedygtige alder, der kan have brug for et tilskud af en større mængde jern, da de jo bl.a. menstruerer.

B. FOR MEGET AF DET GODE AF URTER OG ALGER:

I flere multi-vitamin/mineral-piller er der ca. 20-25 forskellige vitaminer og mineraler. Med andre ord er der rigtigt mange stoffer i en enkelt tablet. Personligt vil jeg gerne have lidt flere forskellige vitaminer, mineraler eller antioxidanter i.

Men man skal vide, at for hver stof man tilføjer, er der en endnu større chance for, at stoffer vil modarbejde hinanden.

I en almindelig bredtdækkende multi-vitamin/mineral-pille er der som sagt 20-25 forskellige vitaminer/mineraler. Det er på den ene side godt, at pillen indholder en bred vifte af stoffer, da nogle stoffer samarbejder. Det er på den anden side vigtigt at begrænse sig, da nogle stoffer også modarbejder hinanden.

I hver enkelt plante eller alge findes der flere forskellige stoffer. Så hver gang du tilsætter en plante eller alge, bliver der ikke blot lagt et enkelt stof i pillen. Nej, der bliver proppet flere stoffer i pillen. Det kan nemt blive for meget af det gode. Dog er mængden af hver enkelt stof - heldigvis - relativ lav, da det er begrænset, hvor meget man kan proppe i en enkelt pille. Men hvis dagsdosis er 3-6 piller, kan der jo proppes store mængder i.

Jeg vil påstå, at hverken producenter, myndigheder, brugere eller kostvejledere kan overskue/gennemskue dette virvar af stoffer.

Producenterne kan selvfølgelig have været så heldige, at den gavnlige effekt er større end de eventuelle bivirkninger. Det tror jeg personligt ofte er tilfældet. Men der er ingen garanti.

C. HØJST 3 PLANTER, ALGER M.M.:

Enkeltvis virker mange planter og alger jo som spændende stoffer. Og bag skrivebordet virker de smukke teorier jo spændende.

For år tilbage ideudviklede jeg for sjovt en pille, der skulle indeholde ca. 50 % kunstige vitaminer og 50 % naturlige. Det vil sige, at de 50 % af C-vitamin var naturligt og skulle stamme fra hyben og acerola, der begge er naturlige kilder til C-vitamin.

Der har været lignende ideer i de sidste mange år.

På den ene side virker det fristende for producenter at lave sådanne produkter, hvor planter/alger m.m. støtter de kunstige vitaminer. Hvor C-vitamin er pakket ind i acerola og hyben.

På den anden side risikerer man - endnu ukendte - bivirkninger. Og selvom det er naturligt, kan det godt have bivirkninger.

Hverken myndigheder, kostvejledere eller producenter kan nemlig overskue/forudsige, hvordan det virvar af stoffer sam- og modarbejder med hinanden.

Multi-vitamin/mineral-piller med MANGE planter/alger vil uden tvivl medføre nogle positive effekter. Disse kan nogle forbrugere vel mærke. Men som sagt forstår jeg ikke, at man tør tage dem, da der kan være hidtil ukendte bivirkninger, som skyldes at nogle af mange stoffer modarbejder hinanden.

Ifølge en reklame på en hjemmeside er der over 200 forskellige stoffer i en bestemt multi-vitamin/mineral-pille. Hvordan holder man som kostvejleder eller producent styr på alle disse stoffer? Hvordan kan man overskue 200 forskellige stoffer samlet i en pille? Det er - i den grad - at overvurdere sig selv som kostvejleder, producent eller myndighed, hvis de påstår, at der ikke er risiko for hidtil ukendte bivirkninger.

Kan myndigheder eller producent garantere, at nogle af stofferne i de MANGE planter og alger ikke modarbejder hinanden i så høj grad, at det er uhensigtsmæssigt på længere sigt? Nej, det kan de ikke.

Kostvejledere, der anbefaler multi-vitamin/mineral-piller med langt flere end 3 urter/alger, er - efter min mening - utroværdige. De har ikke erkendelse af deres begrænsninger m.h.t. viden.

Derfor vil jeg gerne advare imod multi-vitamin/mineral-piller med MANGE forskellige slags planter og alger m.m. Det er sikrere at holde sige til højst 3 alger, planter m.m.

Link to comment
Share on other sites

HEJ. :wink:

A. FOR MEGET AF DET GODE AF VITAMINER OG MINERALER:

Som privatperson har jeg altid følt mig "tiltrukket" af de multi-vitamin/mineral-piller, der indeholder flest forskellige vitaminer og mineraler og andre stoffer.

Det kunne være hamrende spændende at lav en multi-vitamin/mineral-pille med både Q10, forskellige E-vitaminer, lutein, lycopene/lycopen m.m.

Forskellige stoffer samarbejder nemlig.

Men desværre modarbejder forskellige stoffer også hinanden. Så måske er det urealistisk at proppe en masse ned i en pille.

Og m.h.t. jern kan man spørge, om alle mænd har brug for et tilskud af en større mængde jern. Det er mere kvinder i den fødedygtige alder, der kan have brug for et tilskud af en større mængde jern, da de jo bl.a. menstruerer.

B. FOR MEGET AF DET GODE AF URTER OG ALGER:

I flere multi-vitamin/mineral-piller er der ca. 20-25 forskellige vitaminer og mineraler. Med andre ord er der rigtigt mange stoffer i en enkelt tablet. Personligt vil jeg gerne have lidt flere forskellige vitaminer, mineraler eller antioxidanter i.

Men man skal vide, at for hver stof man tilføjer, er der en endnu større chance for, at stoffer vil modarbejde hinanden.

I en almindelig bredtdækkende multi-vitamin/mineral-pille er der som sagt 20-25 forskellige vitaminer/mineraler. Det er på den ene side godt, at pillen indholder en bred vifte af stoffer, da nogle stoffer samarbejder. Det er på den anden side vigtigt at begrænse sig, da nogle stoffer også modarbejder hinanden.

I hver enkelt plante eller alge findes der flere forskellige stoffer. Så hver gang du tilsætter en plante eller alge, bliver der ikke blot lagt et enkelt stof i pillen. Nej, der bliver proppet flere stoffer i pillen. Det kan nemt blive for meget af det gode. Dog er mængden af hver enkelt stof - heldigvis - relativ lav, da det er begrænset, hvor meget man kan proppe i en enkelt pille. Men hvis dagsdosis er 3-6 piller, kan der jo proppes store mængder i.

Jeg vil påstå, at hverken producenter, myndigheder, brugere eller kostvejledere kan overskue/gennemskue dette virvar af stoffer.

Producenterne kan selvfølgelig have været så heldige, at den gavnlige effekt er større end de eventuelle bivirkninger. Det tror jeg personligt ofte er tilfældet. Men der er ingen garanti.

C. HØJST 3 PLANTER, ALGER M.M.:

Enkeltvis virker mange planter og alger jo som spændende stoffer. Og bag skrivebordet virker de smukke teorier jo spændende.

For år tilbage ideudviklede jeg for sjovt en pille, der skulle indeholde ca. 50 % kunstige vitaminer og 50 % naturlige. Det vil sige, at de 50 % af C-vitamin var naturligt og skulle stamme fra hyben og acerola, der begge er naturlige kilder til C-vitamin.

Der har været lignende ideer i de sidste mange år.

På den ene side virker det fristende for producenter at lave sådanne produkter, hvor planter/alger m.m. støtter de kunstige vitaminer. Hvor C-vitamin er pakket ind i acerola og hyben.

På den anden side risikerer man - endnu ukendte - bivirkninger. Og selvom det er naturligt, kan det godt have bivirkninger.

Hverken myndigheder, kostvejledere eller producenter kan nemlig overskue/forudsige, hvordan det virvar af stoffer sam- og modarbejder med hinanden.

Multi-vitamin/mineral-piller med MANGE planter/alger vil uden tvivl medføre nogle positive effekter. Disse kan nogle forbrugere vel mærke. Men som sagt forstår jeg ikke, at man tør tage dem, da der kan være hidtil ukendte bivirkninger, som skyldes at nogle af mange stoffer modarbejder hinanden.

Ifølge en reklame på en hjemmeside er der over 200 forskellige stoffer i en bestemt multi-vitamin/mineral-pille. Hvordan holder man som kostvejleder eller producent styr på alle disse stoffer? Hvordan kan man overskue 200 forskellige stoffer samlet i en pille? Det er - i den grad - at overvurdere sig selv som kostvejleder, producent eller myndighed, hvis de påstår, at der ikke er risiko for hidtil ukendte bivirkninger.

Kan myndigheder eller producent garantere, at nogle af stofferne i de MANGE planter og alger ikke modarbejder hinanden i så høj grad, at det er uhensigtsmæssigt på længere sigt? Nej, det kan de ikke.

Kostvejledere, der anbefaler multi-vitamin/mineral-piller med langt flere end 3 urter/alger, er - efter min mening - utroværdige. De har ikke erkendelse af deres begrænsninger m.h.t. viden.

Derfor vil jeg gerne advare imod multi-vitamin/mineral-piller med MANGE forskellige slags planter og alger m.m. Det er sikrere at holde sige til højst 3 alger, planter m.m.

Nu siger du at man højst skal tage 3 vitaminer eller planer/alger af gangen...

Men jeg kan ikke se nogen grund i ikke at kunne tage mange forskellige vitaminer og alger på 1 gang, da man ved hvad hver enkelt gør, og det har en positiv effekt. Kan godt være de modarbejder hinanden, men hvis man mærker at hvis man tager dette tilskud og det hjælper, hvorfor skal man så stoppe ? Man kan jo dø af alt og derfor kan man ligeså godt kaste sig ud i det.. bare man ikke får det skidt ved at tage dem og føler sig dårlig, så kan jeg ikke se det store virvar i det.

Men altså, kan da godt se din mening lidt med at de modarbejder hinanden, men der er alligevel så meget vi stadig ikke ved i dag? Kan jo være at man finder ud af at hvis man kun tager 3 vitaminer på en gang, så mangler de nogle flere andre vitaminer, fordi de arbejder sammen og vil forbedre effekten. Det ved man ikke ?

Men som sagt :) der er så meget vi ikke ved, vi lever i en farlig verden og derfor må man tage nogle chancer engang imellem =)

Link to comment
Share on other sites

Hej Sqwii. :wink:

Tak for dit indlæg.

Jeg er netop begyndt at advare mod at tage multi-vitamin/mineral-piller med MANGE planter og urter i. Men det må ikke udvikle sig til en skræmmekampagne. Jeg vil blot gøre opmærksom på, at der kan være et problem på længere sigt, da der kan dukke hidtil udkendte bivirkninger op. Forhåbentligt - og sandsynligt - vil der ofte ikke være problemer. Flere forskellige stoffer fra planter og alger kan modarbejde hinanden, men gør det muligvis ikke. Så som sagt vil jeg ikke skræmme, men blot gøre opmærksom på, at hvis man vil være på den sikre side, ja så nøjes man med højst 3 urter, planter m.m. Det kan selvfølgelig altid diskuteres, om det skal være 2-3 eller 4.

I flere multi-vitamin/mineral-piller er der ca. 20-25 forskellige vitaminer og mineraler i. Som privatperson vil jeg gerne have flere forskellige vitaminer og mineraler i. Men som kostvejleder kan man diskutere, om det er nødvendigt.

Og jeg kan ikke se, hvad jeg som privatperson - og mand - skal med et tilskud af en større mængde af mineralet jern. Det er næppe nødvendigt for mig.

Som privatperson - og vel også som kostvejleder (?) - tror jeg på, at farmaceuterne og andre fagfolk, der laver multi-vitamin/mineral-piller uden urter, har rimelig styr på disse 20-25 forskellige vitaminer og mineraler, som findes i flere mærker. Farmaceuterne og andre fagfolk ved vel, hvordan disse 20-25 forskellige vitaminer og mineraler modarbejder med hinanden. Det tror jeg ihvertfald. Så personligt er jeg rimelig tryg ved at tage en almindelig MULTI uden urter eller alger.

Der findes en vitamin-pille på markedet, der indholder mange forskellige planter. Den skulle efter sigende være effektiv mod problemer i munden.

Og et bestemt produkt - vistnok uden vitaminer og mineraler - bruges mod forkalkning og problemer i benene. Dette produkt indeholder også mange planter eller alger m.m.

Så der er ingen tvivl om, at producenter kan være heldige, når de bruger mange urter og alger.

Men der kan også være problemer.

F.eks menes blot en enkelt plante - perikon/perikum (den grønne lykkepille) - at kunne påvirke effekten af forskellige typer medicin.

Og førhen fik jeg naturligt betacaroten fra en alge. Men jeg anede ikke, om algen indeholdt uhensigtsmæssige stoffer.

At et produkt er natur betyder ikke, at det er uden bivirkninger.

Jeg kan godt forstå dig, Sqwii. Og det skal som sagt ikke udvikle sig til en skræmmekampagne det her. Men som sagt vil jeg advare mod multi-vitamin/mineral-piller med mere end 3 urter, alger m.m. Pas på. Vil man være på den sikre side, begrænser man antallet af urter, alger m.m.

Personligt synes jeg, at det er alt for nemt for forskellige producenter og tilhængere at prale med, at pillen indeholder 100 eller 200 forskellige stoffer. Det gør de i reklamerne eller på hjemmesider. Det er altså for let. I de sidste små 20 år har jeg for sjovt ideudviklet forskellige piller, der er proppet med vanvittig mange ting.

Det er altså for nemt/let at prale med det i reklamer. Det kan alle og enhver gøre. Ja, så ville jeg ikke have noget imod at fremstille min såkaldte LIGHT-pille. Hvis der ikke var noget, der hed MODARBEJDE, kunne man jo bare lave en pille med grøn the, hyben, acerola, gulerod, Q10, fiskeolie - og et hav af andre planter, alger og fisk - i. Men da der er noget, der hedder "modarbejde", synes jeg, at det - i den grad- er umoralsk at reklamere og prale på dette punkt. Det har - efter min mening - ikke meget med videnskab at gøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share