sund >< usund


krigeren
 Share

Recommended Posts

Det er min overbevisning, at dogmet omkring at spise sundt er direkte propertionalt med præstationsevnen, er stærkt overvurderet; erfaring på min egen krop, viser i hvert fald det modsatte.

Er der en forklaring på dette; altså hvorfor det er præstationsfremmende (eller bedre) at spise sundt? Så længe proportionen mellem fedt, kulhydrat og protein holdes, ser jeg intet hæmmende i, at kulhydrat energien indtages gennem glukose...

----

Jeg havde ikke lige tænkt på, at det muligvis kunne være lidt uklart. Jeg har forsøgt igen:

Der findes mange forskellige former for kulhydrater, af disse er stivelse ofte det, som man mener er sundest. Hvis man eksempelvis bruger pasta kontra hvidt brød, så kan jeg ikke forstå hvorfor hvidt brød ikke skulle være præcist lige så godt.

Lad mig spørge således i stedet: hvordan kan det være man skælder sunde kulhydrater fra usunde kulhydrater; tænk her på mad pyramiden.

Min teori er, at hvis forholdet mellem kulhydrat, fedt og protein som anbefalet, er der ingen sammenhæng mellem hvad man spiser og ens ydeevne.

Når jeg skriver "præstation" mener jeg det i forhold til konditionssporter; fx cykling og løb.

Edited by krigeren
Link to comment
Share on other sites

Det er min overbevisning, at dogmet omkring at spise sundt er direkte propertionalt med præstationsevnen, er stærkt overvurderet; erfaring på min egen krop, viser i hvert fald det modsatte.

Er der en forklaring på dette; altså hvorfor det er præstationsfremmende (eller bedre) at spise sundt? Så længe proportionen mellem fedt, kulhydrat og protein holdes, ser jeg intet hæmmende i, at kulhydrat energien indtages gennem glukose...

Er kulhydrat ikke det samme som glukose?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid holdt på, at det handler om at få behovet dækket uden de vilde unødvendig tilsætningsstoffer. Men hvis det fx. kommer til vægttab, så tror jeg, at kacl underskudet er den mest dominerende faktor.

Hvis du fx. skal have protein fra 200g kød, og du skal have fedt svarende til 20% - hvorfor så ikke spise en bøf der indeholder "dette" - det smager jo oftest af mere / bedre, og hvis man spiser så man er mentalt mæt, så gør det det en del lettere, at vente med at spise den dåse tun til man er rigtig sulten (gælder så cutning).

Men altså sundt kan være forbundet med mange ting. Fx. chokolade er usundt - men hvis man mangler sukker under træning og manholder sig inden for kacl indtag. så kan man jo lige så godt spise to stk chokolade, som man kan spise en banan.

Når det kommer til alm. træning, ville man jo umiddelbart sige, at raffineret sukker er noget, man skal holde sig fra, men sukker i vandet hjælper sgu' meget, hvis man mangler de ekstra.

Nu er det nok mest minded mod vægttab, men jeg håber, at det blev forståeligt alligevel.

/Randi

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share