Løbetræning/styrketræning


huleboer
 Share

Recommended Posts

Det korte svar.

Mest optimalt, er at dele træningen op, så du løber og styrker på forskellige dage.

Hvis ønsket, af forskellige årsager, om at træne begge samme dag, er stort nok, gør du klogest i at lægge træningspassene med så stort mellemrum som muligt, samt i tiden mellem disse fokusere på "optimal" kostindtag.

Alt dette afhænger dog i høj grad af intensitet samt varighed på de forskellige træningsformer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet et par gange både at løbe og løfte vægte samme dag, og har ikke haft problemer med det. Dog har jeg så valgt at skære alt hvad der belaster benene (dødløft) væk på træningsdage hvor jeg også har løbet, fordi jeg bare for så ondt i mine lægge hvis jeg gør begge dele.

Det optimale ville nok være at dele det ind i forskellige dage, men hvis du som jeg bare prøver at holde på styrken og massen under et vægttab og er lidt ligeglad med hvor mange kilo der er på stangen, så ser jeg intet problem i at gøre begge dele samme dag.

God træningslyst! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kombiner jeg bedst disse 2 træningstyper, tænker her på om jeg kan gører begge ting samme dag eller om det er bedst at gører det hver for sig, meningen med min træning er ikke at blive stor men komme i en god form igen.

Huleboer

Opdeling af trænnig vil være optimalt !

Løb en dag og styrke en anden dag.

Husk at indlægge hviledage så du ikke overbelaster dig selv

Eksempel på et Program

Man: løb 7 - 10 km

Tirsdag: styrketrænnig

Onsdag:Hviledag/ let løbetur max 6 km i rolig tempo

Torsdag: Styrketrænnig

Fredag: Løb, interval/fartleg

Lørdag: Hviledag

Søndag: styrketrænnig

Link to comment
Share on other sites

Som med alt andet træning, så er det et spørgsmål om at tilpasse træingen til sig selv.

Ofte træner jeg så mange gange på en uge, at jeg er nødt til at træne flere gange om dagen.

Det kan fint lade sig gøre, men optimalt er det ikke.

Men optimalt i forhold til hvad.

Hvis målet bl.a. er at kunne klare store træningsmængder, så er det jo fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share