Nybegynder - Hvodan træning?


Mr_Bean
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg er nybegynder styrketræningsområdet og håber på, at der er nogen filnke, der gerne vil give nogle gode råd! :)

Jeg er 17 år, 175cm og 62kg! Jeg er rimelig tynd men har dog lidt (fedt?) omkring mavepartiet, hvilket jeg ikke synes er pænt. Min fedtprocent ligger ihvertfald omkring de 13%. Jeg vil gerne have noget markeret og mit formål med træningen er derfor, at jeg gerne vil komme i god form - altså en krop, der kan vises frem på stranden ;).

Det jeg er igang med nu er lidt træning om aftenen inden jeg skal sove. Hver dag følger jeg:

3 gange 12 armbøjninger

3 gange 12 mavebøjninger

3 gange 12 vægtløftning med højre arm

3 gange 12 vægtløftning med venstre arm

3 gange 12 rygbøjninger

Jeg ved godt det er primitivt, men tror I ikke, at det vil give resultat? Skal der evt. tilføjes noget? Jeg har tænkt mig at begynde at løbe 3 gange om ugen? Er det en god idé?

Ihvertfald vil jeg gerne have Jeres råd og kommentar til mit mini-program... er det helt håbløst?

Mange tak :)

Link to comment
Share on other sites

Hey Mr Bean

Som jeg forstår det, vil du gerne have en "større krop" som du kan vise frem og gerne hurtigt...

Uden at gå i styrkevcenter.

Jeg vil råde dig til at skaffe dig en helt normal træningsbænk... og så sørge for at du har nok kilo til dine håndvægte.. Skal selvfølgelig bruges lidt penge...

Man kan træne det meste at kroppen, kun vil brug af håndvægte....

Jeg har selv prøvet inden jeg begyndte at styrketræne at tage armbøjninger, men synes ikke det giver ret meget.... Men det giver selvfølgelig noget(især mavebøjninger), synes bare det er langt mere tydligt og hurtigere når man træner med vægte...

Dit mini program er fint nok, til at bruge som en slags varm op inden man begynder at styrketræne, men jeg vil mene, at du kommer ikke ret langt på det program...

Link to comment
Share on other sites

Hey Mr Bean

Som jeg forstår det, vil du gerne have en "større krop" som du kan vise frem og gerne hurtigt...

Uden at gå i styrkevcenter.

Jeg vil råde dig til at skaffe dig en helt normal træningsbænk... og så sørge for at du har nok kilo til dine håndvægte.. Skal selvfølgelig bruges lidt penge...

Man kan træne det meste at kroppen, kun vil brug af håndvægte....

Jeg har selv prøvet inden jeg begyndte at styrketræne at tage armbøjninger, men synes ikke det giver ret meget.... Men det giver selvfølgelig noget(især mavebøjninger), synes bare det er langt mere tydligt og hurtigere når man træner med vægte...

Dit mini program er fint nok, til at bruge som en slags varm op inden man begynder at styrketræne, men jeg vil mene, at du kommer ikke ret langt på det program...

Hej!

Jeg siger mange gange tak for dit svar, det værdsætter jeg!

Du har ret i, at jeg gerne vil have en "større krop", men vil samtidig heller ikke være bodybuilder. Problemet er, eller jeg ved nu ikke om det er et problem, at jeg selv synes, at man kan se lidt fremgang når jeg spænder - men det kan jo også bare være fordi jeg ser syner! Jeg er ihvertfald begyndt at tage nogle stats på mine krop, og kan se, at nogen steder (efter 2 måneder) er jeg vokset med et par centimeter!

Hvis jeg skal til at bruge en bænk, går jeg heller i styrkecentret - hvilket jeg dog helst vil undgå! Du siger selv, at du også engang begyndte at styrketræne ved at tage armbøjninger. Hvis jeg nu fortsætter med dette program, måske med lidt tilføjelser (forslag), tror du så ikke, det giver fremgang? Skal jeg tage flere gentagelser? Flere sæt? Flere øvelser?

Det behøver nu ikke gå meeget hurtigt, vil bar gerne føle, at det jeg laver ikke er spild af tid, men at det faktisk også kan give fremgang! Men du har nok ret i at jeg ikke kommer ret langt med programmet! Vil det forresten være en god idé, hvis jeg også begyndte at løbe?

:bigsmile: Jeg ved godt det blev til mange spørgsmål, men jeg håber stadig på svar !

MAnge Tak indtil videre... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg siger mange gange tak for dit svar, det værdsætter jeg!

Du har ret i, at jeg gerne vil have en "større krop", men vil samtidig heller ikke være bodybuilder. Problemet er, eller jeg ved nu ikke om det er et problem, at jeg selv synes, at man kan se lidt fremgang når jeg spænder - men det kan jo også bare være fordi jeg ser syner! Jeg er ihvertfald begyndt at tage nogle stats på mine krop, og kan se, at nogen steder (efter 2 måneder) er jeg vokset med et par centimeter!

Hvis jeg skal til at bruge en bænk, går jeg heller i styrkecentret - hvilket jeg dog helst vil undgå! Du siger selv, at du også engang begyndte at styrketræne ved at tage armbøjninger. Hvis jeg nu fortsætter med dette program, måske med lidt tilføjelser (forslag), tror du så ikke, det giver fremgang? Skal jeg tage flere gentagelser? Flere sæt? Flere øvelser?

Det behøver nu ikke gå meeget hurtigt, vil bar gerne føle, at det jeg laver ikke er spild af tid, men at det faktisk også kan give fremgang! Men du har nok ret i at jeg ikke kommer ret langt med programmet! Vil det forresten være en god idé, hvis jeg også begyndte at løbe?

:bigsmile: Jeg ved godt det blev til mange spørgsmål, men jeg håber stadig på svar !

MAnge Tak indtil videre... :smile:

Hey igen

Har fået et lidt bedre indblik i hvad du vil nu.... Jeg kan høre at du ikke er så glad for at træne i center...(forståeligt)

Jeg tror du sagtens du kan bruge dit program til det DU vil... Da du også lyder til at have haft fremgang er det jo super... Synes det er fint du melder ud at du ikke vil være kæmpe stor...

Det er sundt at løbe, så det kan jeg kun anbefale, også godt nok at få hele kroppen med...

Ellers skal du bare presse dig selv... På den måde kan også mærke at musklerne bliver godt brugt...

Hvis det skulle være kunne du bare anskaffe dig et par håndvægte, hvis du ikke allerede har nogle... Plejer at kunne få nogle billige i f.eks. Bilka... Der kan du ihvertfald træne armene uden bænk...

Håber du kan bruge det til noget

Link to comment
Share on other sites

nu ved jeg ik hvorfor du gerne vil undgå at gå i motionscenter, men bare rolig du behøver ikke være "bange" for at komme til at se ud som en af de store bodybuildere efter en måned. Dette ville vi andre nok synes ville være fedt, men du får langt mere ud af at tage i et center hvor der er ordentlige faciliteter, og så kan du jo se om ik det gir dig nogen bedre resultater.

Link to comment
Share on other sites

nu ved jeg ik hvorfor du gerne vil undgå at gå i motionscenter, men bare rolig du behøver ikke være "bange" for at komme til at se ud som en af de store bodybuildere efter en måned. Dette ville vi andre nok synes ville være fedt, men du får langt mere ud af at tage i et center hvor der er ordentlige faciliteter, og så kan du jo se om ik det gir dig nogen bedre resultater.

Jeg vil give dig fudstændig ret... Vil være det bedste... Men eftersom det ikke er hvad han ønsker..

Link to comment
Share on other sites

Når nu formålet er en mere trimmet og veltrænet krop i helhed, er den klart bedste måde nu engang at tage i et center.

Så vil jeg vove at påstå du kan lave "3 gange 12 vægtløftning med højre arm og

3 gange 12 vægtløftning med venstre arm" ( eller biceps curl hva jeg går ud fra det er) fra nu af og til du dør uden at det giver bedre effekt end at tage i et center og lave en ordentlig omgang træning en gang.

Link to comment
Share on other sites

Hej Bean...

Jeg vil foreslå dig at anskaffe en træningsbænk, som du kan lave enkelte basisøvelser på.. Det er en god måde at få gang i en fast rutine.

Hvis du har tendens til at få "lidt ekstra" på maven vil det være helt optimalt for dig hvis du kunne komme ind i en træningscyklus hvor du løber 3 gange om ugen. evt. Tirsdag, torsdag og lørdag. Og så træning mandag, onsdag og fredag. Denne programstruktur har jeg selv benyttet mig af her før sommer, og det har givet gode resultater!..

Husk 3 ting når du skal begynde at træne:

Træn hårdt

Spis varieret og sundt

Få hvilet ud på dine restitutionsdage

(God nats søvn og ordentlig kost betyder 50% af din træning), utroligt men sandt!... :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej igen, og tak for jeres svar.

Da I har anbefalet at starter i et center, har jeg nu bestemt mig at starte i et træningscenter. Begynder en gang om 1½ uge! Så derfor vil jeg gerne forberede mig - hvilket program skal jeg følge? Det skal siges, at jeg har i minde at træne 3 dage om ugen. Er det nok eller skal der mere til?

Tak på forhånd og håber på hjælp :)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen, og tak for jeres svar.

Da I har anbefalet at starter i et center, har jeg nu bestemt mig at starte i et træningscenter. Begynder en gang om 1½ uge! Så derfor vil jeg gerne forberede mig - hvilket program skal jeg følge? Det skal siges, at jeg har i minde at træne 3 dage om ugen. Er det nok eller skal der mere til?

Tak på forhånd og håber på hjælp :)

3 gange i ugen er fint.

Prøv at lave en søgning på "fullbody" så vil du finde masser af programmer som du kan bruge

Link to comment
Share on other sites

Ok, tak for the keyword. Jeg har fundet en udmærket artikel på http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=31 der tiltaler mig som nybegynder, så det er jo super... men nu er der altså noget ganske simpelt, jeg må ha forklaret, så jeg har 100% styr på det..

Når man skal lave 2sæt a 10rep, hvordan foregår det? Skal man først tage 10 repititioner, og så tage en pause (på f.eks. 30 sek), og derefter tage et sæt til med 10 rep? Eller skal man ind imellem sættene lave en anden øvelse? Og hvad vil forskellen så være på 2sæt a 10rep og 1sæt a 20rep ??

Link to comment
Share on other sites

Ok, tak for the keyword. Jeg har fundet en udmærket artikel på http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=31 der tiltaler mig som nybegynder, så det er jo super... men nu er der altså noget ganske simpelt, jeg må ha forklaret, så jeg har 100% styr på det..

Når man skal lave 2sæt a 10rep, hvordan foregår det? Skal man først tage 10 repititioner, og så tage en pause (på f.eks. 30 sek), og derefter tage et sæt til med 10 rep? Eller skal man ind imellem sættene lave en anden øvelse? Og hvad vil forskellen så være på 2sæt a 10rep og 1sæt a 20rep ??

Typisk holder man en pause og tager så samme øvelser igen.

Man kan dog fint skifte mellem øvelser.

Ideen med 2*10 frem for 1*20 er at du kan løfte tungere.

Det program du har fundet på getbig, er meget fint at begynde med.

Blot sørg for at få teknikken på plads som #1.

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Godt nok siger de i artiklen, at de første 6 uger, skal bestå af let træning, hvor jeg kan lære selve teknikken. Jeg synes dog bare at der er for få øvelser? Altså det er jo ikke mere end en halv time? Kunne der måske ikke være noget, man kunne supplere med?

Link to comment
Share on other sites

Godt nok siger de i artiklen, at de første 6 uger, skal bestå af let træning, hvor jeg kan lære selve teknikken. Jeg synes dog bare at der er for få øvelser? Altså det er jo ikke mere end en halv time? Kunne der måske ikke være noget, man kunne supplere med?

Det er præcis meningen.

Som begynder behøver du ikke mere i første omgang, og arbejd med teknikken som nummer et.

Gør dig selv den tjeneste at køre programmet som det er i første omgang.

Hvis du så fortsat løber et par gange i ugen, og spiser fornuftigt, så skal du nok blive strand klar.

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok tak for tippet. Men jeg har opdaget, at det sted hvor jeg skal begynde, har man ikke muligheden for at lave dips og vist heller ikke Reverse grip chin ups. Er der nogle andre øvelser som kan erstatte disse to?

Mit andet spørgsmål er, hvilke øvelser berører maven i det program jeg har fundet?

Link to comment
Share on other sites

Hej Bean...

Jeg vil foreslå dig at anskaffe en træningsbænk, som du kan lave enkelte basisøvelser på.. Det er en god måde at få gang i en fast rutine.

Hvis du har tendens til at få "lidt ekstra" på maven vil det være helt optimalt for dig hvis du kunne komme ind i en træningscyklus hvor du løber 3 gange om ugen. evt. Tirsdag, torsdag og lørdag. Og så træning mandag, onsdag og fredag. Denne programstruktur har jeg selv benyttet mig af her før sommer, og det har givet gode resultater!..

Husk 3 ting når du skal begynde at træne:

Træn hårdt

Spis varieret og sundt

Få hvilet ud på dine restitutionsdage

(God nats søvn og ordentlig kost betyder 50% af din træning), utroligt men sandt!... :4mewantfood:

Nu kan jeg ikke lade være med at hæfte mig i følgende markeret med fed, det er sgu ikke mange restitutionsdage der er, faktisk kun en vel, løb, træn, løb, træn....... etc.

Lyder som et meget hårdt krævende program, og tror jeg på de fleste ville kører død i straks.

Ok tak for tippet. Men jeg har opdaget, at det sted hvor jeg skal begynde, har man ikke muligheden for at lave dips og vist heller ikke Reverse grip chin ups. Er der nogle andre øvelser som kan erstatte disse to?

Mit andet spørgsmål er, hvilke øvelser berører maven i det program jeg har fundet?

Godt at hører, at du vil starte i center.

alm. dips har jeg heller ikke mulighed for, der hvor jeg træner, jeg kører "bench dip i stedet" det er et alternativ for den almindelige dip, søg på google, hvis du ikke kender øvelse. Til dine chin-ups skal du jo bare have noget du kan holde ved og trække dig op, hvis det slet ikke findes, kan du bruge cable pulldown.

Held og lykke med træningen! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for det hurtige svar!

Ja, det bliver sgu spændende at se, hvordan det kommer til at gå med træningen. Til Front og Back Squat, Deadlift og de andre øvelser... hvor mange kg skal jeg så satse på? Jeg har jo ingen fornemmelse. Det skal ikke være al for hårdt i første omgang. Jeg har jo ikke trænet før, som hvad vil et kvalificeret bud være på?

Link to comment
Share on other sites

Start med lidt lav vægt de første par uger.

Tag et kig på TJ's fundamental træning. Han ved hvad han snakker om.

sørg for at "tune" dit CNS.

Personligt har jeg været skadesramt i en lange perioder fordi jeg har en tendens til at lægge for hårdt ud. Der er ingen grund til at være pivet eller overforsigtig, men der er altså heller ingen grund til at starte sin træningskarriere med masse skader.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jeg ikke lade være med at hæfte mig i følgende markeret med fed, det er sgu ikke mange restitutionsdage der er, faktisk kun en vel, løb, træn, løb, træn....... etc.

Lyder som et meget hårdt krævende program, og tror jeg på de fleste ville kører død i straks.

Hvad hvis man nu reducerede det til at løbe 1 gang om ugen (søndag). Derved er der restitutionsdage tirsdag, torsdag og lørdag. 3 gange om ugen er nu ret meget synes jeg også selv. Så meget tid har jeg slet ikke - :)

Men efter jeg har fået mit træningsprogram på plads, skal jeg vel også begynde at tænke på min kost. Er det ikke lidt for tidligt at begynde på det nu? :4mewantfood: Måske skulle jeg vente efter til 1. fase (6uger) og indtil da bare spise normalt, som jeg hele tiden gør. Det er jo ikke i de første par uger, der skal bygges på.

Link to comment
Share on other sites

Ok nu har jeg været i centeret 3 gange og leget lidt. Jeg har ikke kunnet følge mit program, for det første på grund af, at jeg ikke helt kunne finde ud af, hvordan jeg skulle lave de der squats og bent-over og dødløft. Og for det andet, fordi jeg blev fristet til at prøve de mange maskiner. Første gang jeg trænede var jeg rigtig øm de efterfølgenede 3 dage. Men de 2 sidste gange, har jeg næsten ikke været øm - kun lidt på den efterfølgende dag. Findes der ikke et program, hvor man hovedsageligt kan benytte sig af maskinerne og håndvægte. Jeg har prøvet at træne alle muskelgrupper pr. dag, eksempelvis idag:

15 min cykelopvarmning

ben

2x10 leg extension

2x10 leg curl

2x10 leg press

arme

2x10 hammer curl

2x10 barbell curl

bryst

2x10 incline bechpress

2x10 benchpress (alm)

2x10 brystmaskine (hvor man holder på to puder og skyder dem ind mod midten? :S)

ryg og skuldre

2x10 shoulderpress (maskine)

2x10 pushdown m. reb

2x10 (rygmaskine? - det ligner en romaskine)

mae

3x10 incline mavebøjninger

Jeg kan godt selv se, at det er lidt for meget, og det er derfor jeg fristes til at splitte det op i to og simpelthen følge http://www.workout.dk/default.asp?Action=Details&Item=1226 ... Hvad vil jeres gode råd være?

Link to comment
Share on other sites

Der findes såmænd et hav af programmer med håndvægte og maskiner, kun fantasien sætter grænserne..

Hvorfor ikke lytte til de råd der er blevet givet, og som du kan læse i ALLE andre tråde, som omhandler styrketræningprogrammer?

Maskiner, er primært isolationsøvelser, det er de vi gerne vil undgå ved at lave øvelser som dødløft, Bent over row osv.. Bent over row laves med håndvægte.

Jeg ved godt det kan være svært at komme i gang med disse øvelser, kender jeg fra mig selv af, men spørg en instruktør i dit center, er det så, sådan nogle sørgelige nogle som arbejder i det center jeg træner i, så er der ikke andet for, end at du må prøve dig frem. Men pas på, tjek diverse film og beskrivelser af øvelserne her på nettet. Det hjælper helt sikkert en del, og start så med få kg, så du får teknikken på plads til at starte med.

Jeg vil dybt fraråde dig at kører maskin-racet (men dig der træffer beslutningen i sidste ende).

Du kan jo evt. tage et kig i min log, jeg træner fullbody, og det kunne være du kunne få nogle idéer ved at kigge på mit program. Ellers søg på 2 split, hvis du bestemmer dig for at træne det.

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

Dit mål med træningen er muskelvækst, så vidt jeg har forstået.. Er det rigtigt?

Hvad er grunden til du kører med denne rep-range du gør..

Jo, mit mål er muskelvækst.

Jeg har jo læst diverse artikler og plukket lidt fra dem. Jeg kørte med 2x10 for bare ligesom at komme igang (det samme som de anbefaler i Getbig begynder artiklen). Jeg har dog siden lavet om på det, og jeg kører nu 3x12...

I øjeblikket følger jeg begynderprogrammet fra http://www.workout.dk/default.asp?Action=Details&Item=1226 , og synes egentlig at det går rigtig godt. Øvelserne er ret gode og det eneste jeg kan sætte finger på er nok, at det er et 2-split program. Jeg ville nok have foretrukket et fullbody, men det er der måske mulighed for at flette sammen - uden de store basis øvelser i første omgang (squat, bent over row, dødløft) Men hvordan vurderer du programmet? Hvor skal der laves justeringer?

Jeg har fundet ud af, at den generelle holdning herinde til maskiner er lidt negativ. I er ret vilde med frivægte - og det er også iorden. Men hvorfor vil du fraråde mig brug af maskiner? Altså specielt for en nybegynder, kan det da være ligemeget om man bruger frivægte eller laver isolationsøvelser med maskiner. Bare man vel for trænet muskelgrupperne?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share