Lovlig, ulovligt og virkning?


nicki_h_j
 Share

Recommended Posts

Jeg har de sidste dage på mit arbejde snakket med flere dernede frem og tilbage, om et bestemt preparat.

Nogle siger det gør det ene, nogle det andet, andre hævder det er lovligt i DK, mens andre hævder det modsatte.

Nu vil jeg gerne have tingene på plads og spørger derfor herinde, hvor jeg regner med at kunne få et kvalificeret og uddybet svar på, hvad dette produkt egentlig er og hvilken virkning det vil have på en person der træner 3-4 gange om ugen og som ellers får sine nødvendige rationer af proteiner.

Indholdsfortegnelsen:

post-10098-1147871391_thumb.jpg

Mvh Nicki

Link to comment
Share on other sites

Det er jo den sædvanlige diskussion om plantens tribulus terrestris fremmende effekt på testesteron i kroppen (både i forbindelse med impotens og muskler) ... langt de fleste kontrollerede undersøgelser siger nej....

udover det er der lidt magnesium med der om ikke andet kan give gang i afføringen, og lidt pyridoxin til kroppens aminosyremetabolisme, hvad 6-OXO er for noget fupværk skal jeg ikke udtale mig om...

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Det er jo den sædvanlige diskussion om plantens tribulus terrestris fremmende effekt på testesteron i kroppen (både i forbindelse med impotens og muskler) ... langt de fleste kontrollerede undersøgelser siger nej....

udover det er der lidt magnesium med der om ikke andet kan give gang i afføringen, og lidt pyridoxin til kroppens aminosyremetabolisme, hvad 6-OXO er for noget fupværk skal jeg ikke udtale mig om...

Så ja, det er lovligt i DK - og efter din mening og mange undersøgelser, så virker det ikke?

Du må snart stoppe med at bruge så højtudviklet et sprog i dine indlæg, de er jo ikke til at fatte, for "almindelige" folk :blink:

Link to comment
Share on other sites

Så ja, det er lovligt i DK - og efter din mening og mange undersøgelser, så virker det ikke?

Du må snart stoppe med at bruge så højtudviklet et sprog i dine indlæg, de er jo ikke til at fatte, for "almindelige" folk :blink:

Jeg ved ikke hvad der er lovligt i DK og hvad der ikke er - de regler er mere komplekse end den menneskelige krop - fordi noget er ulovligt i DK betyder det ikke nødvendigvis at det på nogen måde er skadeligt...

Hvis du disker frem med en indholdsfortegnelse om 5-stoffer der kan betegnes som fremmedord - kan du kun forvente at jeg omtaler de 5 ord - det er vidst de eneste fremmedord der var i min tekst - forvent ikke at folk kan kommentere på effekterne af et kosttilskud i et sprog som børnehavebørn forstår.

Link to comment
Share on other sites

Mener faktisk tribulus er ulovligt i DK.

Er dog ikke sikker. Prøv eventuelt at søg på doping.dk. :smile:

Tribulus Terristris er en planteekstrakt udvundet af urten af samme navn. Vi har også hørt rygter om at urten kan øge mængden af testosteron i blodet, og dermed virke muskelopbyggende. Efter længere tids søgning i en lang række internationalt anerkendte tidsskrifter er det ikke lykkekdes os at finde nogen som helst videnskablige undersøgelser der påviser at stoffet skulle virke! Tværtimod viser undersøgelser det modsatte og nogen advarer direkte mod at drage forhastede slutninger ud fra ikke-dokumenteret research. Citat: ”An extract of Tribulus terrestris (Tribestan; Sopharma, Sofia, Bulgaria) has gained recent interest following promotional presentations of English language translations of Bulgarian pharmaceutical company research. Reportedly, the Tribulus extract elevated circulating testosterone and luteinizing hormone amounts that were depressed in men who were part of infertile couples (125). Until the original research becomes available for scrutiny, these results must be regarded with caution, and extrapolations to normal, exercising individuals should not be made.” (Bucci LR., AM J Clin Nutr 2000 Aug;72 (2 Suppl):624S-36S). En anden artikel konkluderer: ”Supplementation with tribulus does not enhance body composition or exercise performance in resistance-trained males.” (Antonio J, Uelmen J, Rodriguez R, Earnest C. Int J Sport Nutr Exerc Metab 2000 Jun;10 (2):208-15). Dopinglisten er en fortegnelse over de stoffer, der på en eller anden måde har en muskelopbyggende eller på anden måde præstationsfremmende effekt. Tribulus Terristris står ikke på denne liste!

http://www.doping.dk/visArtikel.asp?artikelID=1034

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke hvad der er lovligt i DK og hvad der ikke er - de regler er mere komplekse end den menneskelige krop - fordi noget er ulovligt i DK betyder det ikke nødvendigvis at det på nogen måde er skadeligt...

Hvis du disker frem med en indholdsfortegnelse om 5-stoffer der kan betegnes som fremmedord - kan du kun forvente at jeg omtaler de 5 ord - det er vidst de eneste fremmedord der var i min tekst - forvent ikke at folk kan kommentere på effekterne af et kosttilskud i et sprog som børnehavebørn forstår.

Kommentaren var til dels ment som et kompliment. Jeg har læst adskillige af dine indlæg og må sige at stort set de fleste sætter du mig af på. Jeg synes det er imponerede, at kunne formulere sig så vel som dig.

Tak for svarene.

Link to comment
Share on other sites

lige lidt c/p fra producentens egen hjemmeside:

How does Forza-T™ increase testosterone levels?

6-OXO™ binds to the aromatase enzyme, which results in a decrease in the production of estrogen. A decrease in the level of circulating estrogens signals the hypothalamus to increase the production of testicular testosterone. This end result is a reduction of estrogen and up-regulation of natural (testicular) testosterone production.

Giver det nogen mening, eller er det bare en omgang reklamehø?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker rigtig så har hypothalamus ikke direkte indvirkning på testosteron produktionen. Derimod producere hypothalamus FSH og LH, de overordnede kønshormoner. Mængden af LH regulere dog testosteron mængden.

Edited by p1kz0r
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker rigtig så har hypothalamus ikke direkte indvirkning på testosteron produktionen. Derimod producere hypothalamus FSH og LH, de overordnede kønshormoner. Mængden af LH regulere dog testosteron mængden.

Ja, mener det er hypothalamus som registre testeron og østrogenet

i blodet om sender besked til hypofysen om at øge mængden af

LH og FSH som øger testeron produktionen (negativ feedback)

Link to comment
Share on other sites

lige lidt c/p fra producentens egen hjemmeside:

How does Forza-T™ increase testosterone levels?

6-OXO™ binds to the aromatase enzyme, which results in a decrease in the production of estrogen. A decrease in the level of circulating estrogens signals the hypothalamus to increase the production of testicular testosterone. This end result is a reduction of estrogen and up-regulation of natural (testicular) testosterone production.

Giver det nogen mening, eller er det bare en omgang reklamehø?

Det er jo fint de skriver det - og det giver da også mening - jeg tror bare ikke på det er tilfældet.

Den aromatase jeg tror der tænkes på her, er et enzym der omdanner androgener (fx testosteron) til østrogen (da disse naturligt dannes ud fra androgener). Teorien er så nok, at idet "6-oxo" binder sig til den specifikke aromatase, så omdannes der ikke så meget naturligt androgen til østrogen. Idet østrogen har negativt feedback til produktionen af testosteron, øges testosteron produktionen derfor....

For det første tror jeg ikke det sker, og hvis det sker (og dette har jeg skrevet tidligere), så er det ud fra mit synspunkt ikke meget bedre end fx at tage AS. Det vil nogen nok være uenige med mig i - men jeg har svært ved at se forskellen i at sprøjte syntetisk hormon ind i kroppen, fremfor at indtage et syntetisk stof der "unaturligt" øger kroppens egenproduktion af et hormon. Dette tror jeg imidlertid ikke er tilfældet - hvorfor jeg heller ikke tror produktet gør hvad det lover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share