CHO &/el. proteinindtagelse under styrketræning


Jon Rock
 Share

Recommended Posts

Jeg har en kammerat, som på sin fitnessuddannelse fik at vide, at han IKKE skulle indtage protein og/el. CHO umiddelbart før eller under styrketræning, idet det angiveligt skulle hæmme det ønskede hypertrofisvar.

Jeg stiller mig totalt uforstående overfor dette og kan ikke være mere uenig.

Hypertrofien skulle bl.a. angiveligt blive hæmmet af den manglende glykogentømning som følge af løbende CHO indtagelse. Mig bekendt sker der ikke nogen nævneværdig glykogentømning under almindelig styrketræning, hvorfor jeg ikke kan se, at den kan være relevant i denne sammenhæng...

Hvad siger I til det?

Jeg har ikke umiddelbart kunne finde nogen artikler, som behandler indtagelse UNDER styrketræningen, så hvis nogen har et link..

Note, at der tales om UNDER træning!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kammerat, som på sin fitnessuddannelse fik at vide, at han IKKE skulle indtage protein og/el. CHO umiddelbart før eller under styrketræning, idet det angiveligt skulle hæmme det ønskede hypertrofisvar.

Jeg stiller mig totalt uforstående overfor dette og kan ikke være mere uenig.

Hypertrofien skulle bl.a. angiveligt blive hæmmet af den manglende glykogentømning som følge af løbende CHO indtagelse. Mig bekendt sker der ikke nogen nævneværdig glykogentømning under almindelig styrketræning, hvorfor jeg ikke kan se, at den kan være relevant i denne sammenhæng...

Hvad siger I til det?

Jeg har ikke umiddelbart kunne finde nogen artikler, som behandler indtagelse UNDER styrketræningen, så hvis nogen har et link..

Note, at der tales om UNDER træning!!

Grunden til at det er blevet sagt er, at der kan potentielt opstå for lavt [blodglukose] hvis man indtager det op til 45 min før. Grunden hertil er, især kulhydrat og til dels protein giver et insulinsvar. Går man så igang med HÅRD styrketræning vil GLUT-4 transportørerne bliver translokeret til cellemembranen og derved addere til transporten ind af glukose. Hård styrketræning kan sagtens kræve meget glykogen. Er ikke PT stødt på at der er lavet noget på styrketræning der viser nedsat hypertrofirespons grundet manglende tømning af muskelglykogenet, men vender tilbage senere idag hvor jeg gerne skulle vide det mere præcist.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at det er blevet sagt er, at der kan potentielt opstå for lavt [blodglukose] hvis man indtager det op til 45 min før. Grunden hertil er, især kulhydrat og til dels protein giver et insulinsvar. Går man så igang med HÅRD styrketræning vil GLUT-4 transportørerne bliver translokeret til cellemembranen og derved addere til transporten ind af glukose. Hård styrketræning kan sagtens kræve meget glykogen. Er ikke PT stødt på at der er lavet noget på styrketræning der viser nedsat hypertrofirespons grundet manglende tømning af muskelglykogenet, men vender tilbage senere idag hvor jeg gerne skulle vide det mere præcist.

Jeg er helt enig med dig mht. evt. hypoglykæmi.

Ser frem til dit svar senere...

Link to comment
Share on other sites

Den lyder sgu lidt tynd, den din ven har fået stukket dér.

En mulig forklaring, kunne som Guarden kommer ind på, være for at undgå hypoglykæmi, men der forekommer altså temmeligt sjældent den type hypoglykæmi i firbindelse med vægttræning.

Argumentet for at intet sukker => større glycogen tømning => større glycogen fyldning => større hypertrofi er lige lovligt spekulativt efter min smag. Man kunne ihvertfald sagtens lave spekulationer, der førte til modsatte konklusion.

Hvilken uddannelse er det iøvrigt?

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Hey Jon Rock.

Beklager det sene svar, men var sikker på at jeg havde læst svaret et eller andet sted i min bog (Clinical Sports Nutrition, 3. edition, 2006), og nu har jeg langt om længe fundet den :4signme: Den vejledning din ven havde fået er helt hen i hegnet.

... Taken together, the aforementioned observation suggest that the immediate post-exercise period, or at the onset or during exercise (Tipton et al. 2004), is an important time for the resistance athlete to consume protein and CHOs. This may have an impact on protein requirements and permit optimal muscle strength gains with any give protein intake...

Mvh Jacob.

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved, så er stort alle "timing-undersøgelserne" lavet på fastende individer, hvilket er vigtigt at holde sig for øje, da det sjældent vil være en gældende forudsætning i de reelle tilfælde. Det er derfor ikke specielt underligt, at man ser et stort respons.

Derudover ser jeg dog heller ingen mening i at slække på indtaget i forbindelse med træningen. Det handler blot om, at man får timet sit indtag således, at man kan udøve den bedste præstation til træningen, og at kroppen har de rette nutrienter at arbejde med under og efter træningen.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved, så er stort alle "timing-undersøgelserne" lavet på fastende individer, hvilket er vigtigt at holde sig for øje, da det sjældent vil være en gældende forudsætning i de reelle tilfælde. Det er derfor ikke specielt underligt, at man ser et stort respons.

Derudover ser jeg dog heller ingen mening i at slække på indtaget i forbindelse med træningen. Det handler blot om, at man får timet sit indtag således, at man kan udøve den bedste præstation til træningen, og at kroppen har de rette nutrienter at arbejde med under og efter træningen.

Selvfølgelig er forsøgende udført på fastende individer. Alt andet ville da være hjernedødt. Nu hænger det jo heller ikke altid sammen på den måde, at folk får indtaget proteiner og carbs jævnt over hele dagen, hvorfor det sagtens kan være relevant for denne gruppe at indtage pro og carbs inden/under og ikke mindst efter træning.

Men ville da være spændende at se et studie, hvor der gives kontrolleret diæt få timer inden træning, hvor der så undersøges effekten af ekstra prot/CHO indtag når der i forvejen var indtaget normal blandet kost.

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er forsøgende udført på fastende individer. Alt andet ville da være hjernedødt.

Alt andet ville ikke nødvendigvis være hjernedødt. Du kommer selv med et udmærket forslag til sidst i dit svar.

Grunden til at jeg nævner det, er jo netop også for at pointere, at det højst sandsynligt i de fleste tilfælde er FULDSTÆNDIGT ligegyldigt, hvornår man indtager sin "shake", hvis man har sørget for et solidt måltid nogle timer før træningen.

Hvis man dog selv har fastet i mange timer inden træning, så kan forsøgene gå hen og blive ekstra relevante.

Så at personerne i forsøgene har fastet i 6-8 timer mener jeg bestemt ikke er irrellevant at holde sig for øje, når man tager diskussionen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share