Sportspsykologi


Hr.Hansen
 Share

Recommended Posts

Hej.

Hvilke gode bøger er der derude om sportspsykologi eller psykologi i det hele taget?

De må gerne omhandle om skiftet imellem at være første mand til bænkevarmer. Fra den huskede til den glemte og lign.

Og derudover vil generelt sportspsykologi om optimering af præs. selvfølgelig os være kanon.

Hvilke bøger omhandler disse emner, med speciel fokus på det første?

Mvh Hr. Hansen

Link to comment
Share on other sites

Hey

Der er en forholdsvis ny bog på området, som jeg har hørt skulle være ok. Den hedder Idrætspsykologi: Idrætspsykologi (sammenligning af priser)

Ellers kan du få en god bog om generel psykologi, herunder et kapitel om idrætspsykologi, der hedder "Introduktion til PSYKOLOGI" af Koester. Bogen bliver brugt på fys-udd. i Odense.

God fornøjelse

Link to comment
Share on other sites

Guest Femina;-)

MÅSKE det nedenstående kan bruges...:

3 links:

sportspsykologi og coaching

Sportspsykologi.dk

Sportspsykologi

Bøger:

Kryger Pedersen, Inge

Sportspsykologiens genealogi : en analyse af den sportspsykologiske videns opkomst

Cashmore, Ellis

Sport psychology : the key concepts

Motivation and emotion in sport : reversal theory

John H. Kerr

New approaches to sport and exercise psychology

Reinhard Stelter and Kirsten Kaya Roessler

Psychology in sport

John Kremer and Deirdre Scully

Russell, Gordon W., 1931-

The social psychology of sport

TIDSSKRIFTARTIKEL:

Idræt mellem psykologi og fascination

Erik Håkonsen

Railo, Willi

Bedst når det gælder

Grønlykke, Per

Den psykologiske effekt af fysisk aktivitet

Edited by Femina;-)
Link to comment
Share on other sites

Både Railo´s "Bedst når det gælder" og Arne Nilssons "Viljen til sejr" er to bøger som er overkommelige at købe og læse.

Ganske gode bøger.

Af sportsspykolog Kim Jensen har jeg fået anbefalet: Robert S. Weinberg/Daniel Gould: Foundations of Sports & Exercise Psychology

Den skulle være en god grundbog som dækker sportspsykologiens områder. Jeg er dog ikke selv nået længere end til at købe den...

Link to comment
Share on other sites

Af sportsspykolog Kim Jensen har jeg fået anbefalet: Robert S. Weinberg/Daniel Gould: Foundations of Sports & Exercise Psychology

Den skulle være en god grundbog som dækker sportspsykologiens områder. Jeg er dog ikke selv nået længere end til at købe den...

Det er, så vidt jeg ved, også den der bruges på idrætsuddannelsen på universitetet. (faget idrætspsykologi)

Har den selv stående og har læst en del af den. Den er ret amerikansk i sine eksempler og måden den er skrevet på. Men ok let forståelig og mange gode praktiske cases (primært basketball, basebass, football osv).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Både Railo´s "Bedst når det gælder" og Arne Nilssons "Viljen til sejr" er to bøger som er overkommelige at købe og læse.

Ganske gode bøger.

Af sportsspykolog Kim Jensen har jeg fået anbefalet: Robert S. Weinberg/Daniel Gould: Foundations of Sports & Exercise Psychology

Den skulle være en god grundbog som dækker sportspsykologiens områder. Jeg er dog ikke selv nået længere end til at købe den...

Foundations of Sports & Exercise Psychology er en fin bog, der ikke kommer super meget i dybden, men giver et rigtigt godt overblik... og skrevet på et meget overkommeligt amerikansk!!

Så kan man videre fordybe sig i de mere specifikke emner...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share