Generelt spørgsmål om næring


Molleally
 Share

Recommended Posts

Efter at have surfet en del rundt på MOL, og blevet noget klogere, har jeg samlet mig et par spørgsmål, som jeg håber nogen vil kunne hjælpe mig til at blive klogere på.

Ang. protein

Jeg kan forstå at der findes tre typer (belært af protein-FAQen), men jeg lader soya-protein stå lidt udenfor mine spørgsmål (da jeg kan forstå at det hverken er velsmagende eller af særlig god kvalitet), hvilket efterlader Valle og Kasein. Som jeg forstår er Valle-protein hurtigt optageligt, og Kasein er langsomt optageligt. Efter træning har man brug for hurtigt optageligt protein, altså Valle, og inden sengetid for langsomt, altså Kasein. Mit første spørgsmål:

1. Hvilken slags protein skal man have resten af dagen (særligt om morgenen, men også bare generelt)?

2. Jeg kan forstå at Valle-protein er et overskudsprodukt fra osteproduktion, hvilket kunne give mig troen på at mejeriprodukter indeholder Valle-protein. Stik modsat læser jeg mig til, at mejeriprodukter indeholder Kasein. Er det mig der er gået galt i byen, eller er "mejeri" for grov en opdeling, eller indeholder det begge dele, eller hvordan?

2 1/2. Hvor finder jeg, evt., en komplet liste over hvilke madvarer der indeholder hvilken type protein?

Angående kulhydrater

Der findes hurtigt og langsomt optagelige kulhydrater (en grov opdeling, I know). Efter træning anbefales det at få hurtigt optagelige.

3. Er dette det eneste tidspunkt man bør gøre brug af hurtigt optagelige kulhydrater, hvorimod man resten af dagen bør prioritere langsomt optagelige kulhydrater (da disse vel mætter mest?)?

Angående fedt

4. Skal jeg både have enkelt- og flerumættede fedtsyrer? Det er nærmest uundgåeligt at få mættede fedtsyrer i et eller andet omfang, hvorimod jeg føler at jeg har forholdsvis stor kontrol over de to andre typer. Skal jeg bestræbe mig på at få begge de førstnævnte hver dag, eller bare veksle ind imellem? Grunden til at jeg spørger er, at jeg typisk får sundt fedt fra olivenolie og nødder (som begge er enkeltumættede kan jeg forstå), hvorimod jeg kun spiser fed fisk en gang imellem (som jeg tror er det eneste sted jeg personligt får fler-umættede fedtsyrer fra).

5. Skal indtaget af fedt være jævnt fordelt ud over dagen, eller skal man have ekstra på visse tidspunkter (inden sengetid, om morgenen eller lign.)?

Håber nogen vil svare på mine spørgsmål :smile:

Edit: Endnu et spørgsmål, af højeste vigtigthed for mig:

Alle de ting jeg spørger om, gælder det også for personer i kalorie-underskud?

Edited by Molleally
Link to comment
Share on other sites

Proteinet i alm. komælk består af ca. 80% casein og 20% valleproteiner.

Når man laver f.eks. ost tilsætter man osteløbe, som gør at caseinmicellerne ikke længere er vandopløselige og derfor udfælder de som ostemasse. Osteløben påvirker ikke valleproteinerne, som derfor stadigvæk er vandopløselige og derfor bliver i vallen. Ostemassen bliver til ost og vallen bliver til f.eks. proteinpulver. Hvis man tilsætter mælkesyrebakterier til ost er det af hensyn til smagen.

Når man laver ymer/andre surmælksprodukter, tilsætter man mælkesyrebakterier som omdanner laktose til laktat (mælkesyre) og man får derved et pH fald, som fører til ændring i konsistent i mælken - altså inkl. valleproteinerne.

Personligt kan jeg bedst li' myosin og actin (de primære proteiner i kød :) )

Ændret 13/6-06.

Edited by tjr
Link to comment
Share on other sites

Lad mig prøve

1. sålænge du får mad jævnt i løbet af dagen er det ikke vigtigt, bare kilderne tilsammen giver en komplet aminosyreprofil. Kød og mejeriprodukter er generelt komplette i sig selv. Proteinen fra andre kilder såsom bønner, nødder, grøntsager mm kræver ofte fornuftige sammensætninger. For andre end vegetarer er det dog næppe noget man skal bekymre sig om.

2. tjr har svaret glimrende

2½ www.foodcomp.dk - more info than you will ever need about food :laugh: komplette fordelinger over protein, kulhydrat og fedttyper og vitamin/mineral indhold

3. jeg kan ikke se hvornår man ellers skulle ønske insulin-spikes, hvilket er hvad en skovlfuld hurtige kulhydrater giver. groft er godt

4. det kan andre sikkert svare bedre på end mig,

5. ditto, som med de andre næringsstoffer hælder jeg dog mest til at en pænt jævn fordeling er at foretrække

Jeg kan ikke se der skulle være nogen principiel forskel på rådene om du er i overskud, underskud eller ligevægt.

Link to comment
Share on other sites

ost ren casein? nah... der er mere fedt i normal ost end protein, så selvom proteinen i ost er casein, er det lige lovlig hurtigt at kalde ost ren casein.

Mht til de hurtige kulhydrater. Det kommer meget an på hvad du laver, hvilken idræt, og hvor fysisk aktiv du ellers er.

Hurtige kulhydrater fylder dine glykogendepoter langt hurtigere op end langsomme. Mener det er noget med at efter at have tømt depoterne, kan du fylde dem ca 80% op til næste dag, hvis du bruger de hurtige hulhydrater. Men opfyldningen ved de langsomme vist nok kun er 40-50%.

Så hvis du har lavet en del, og herved tømt dine glukogendepoter, og du skal lave noget dagen efter igen, er det klart en fordel at spise masser af hurtige kulhydrater, pga det øgede glykogen niveau i lever og muskler.

Men hvis du derimod spiser masser af hurtige kulhydrater, vil de, efter at have fyldt glykogendepoterne op, omdannes til fedt(en indvinklet proces jeg ikke har lyst til at beskrive), hvilket i de fleste tilfælde ikke er ønsket, da der opstår et energioverskud i kroppen.

Det er meget groft beskrevet, men håber det hjælper lidt på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share