Extra sæt på 30 reps


KarstenL
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt at nogen efter deres 3-5 sæt laver et sæt mere.

Man tager over halvdelen af vægten af og laver 30 reps.

Jeg har tænkt på at føje sådan et sæt til mine basics øvelser, men vil lige høre hvad i mener først.

Har det nogen gavnlig effekt - aktiveres musklerne mere?

Edited by KarstenL
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at nogen efter deres 3-5 sæt laver et sæt mere.

Man tager over halvdelen af vægten af og laver 30 reps.

Jeg har tænkt på at føje sådan et sæt til mine basics øvelser, men vil lige høre hvad i mener først.

Har det nogen gavnlig effekt - aktiveres musklerne mere?

Hvad er argumentet for at gøre det?

Link to comment
Share on other sites

Uden at være sikker, lyder det for mig som noget metabolsk træning i sidste sæt. Er formålet med disse sæt ikke hypertrofi?

Jo, formålet er hypertrofi. Men jeg ved ikke hvor meget vægt man skal tage i et sådant sæt. Og virker det?

Jeg har forstået, at det er vigtigt at nå de 30 reps.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg har tidligere postet et indlæg, med henvisning til undersøgelser der undebygger at det er en fordel at afslutte sæt med mange gentagelser. Dette skulle både være for hyptertrofi og for styrke.

Jeg har selv mest brugt det til bentræning hvor jeg afslutter med 25 reps, det passer ca. med 50 % af 1 RM for mit vedkommende. Det er voldsomt hårdt, men for mit eget vedkommende har jeg aldrig haft få god fremgang med min bentræning med så få sæt. Så jeg kan varmt anbefale det.

Brugte det en overgang på mange af mine øvelser, biceps, triceps, ryg osv. Men det er sindsygt hårdt at afslutte alle sæt med 25 reps. Og da jeg kører fullbody 2 gang om ugen, så er det for hårdt at gøre det hver gang. Men de perioder hvor jeg kørte, så kan jeg kun sige at det giver ret godt.

Tror ikke det væsentlige er om du du rammer 25 eller reps, blot du tager omkring de 50% af ! RM, hvilket nok for de flest er omkring 20-30 reps.

Så jeg kan sagtens finde gode argumenter for at træne som du beskriver. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere postet et indlæg, med henvisning til undersøgelser der undebygger at det er en fordel at afslutte sæt med mange gentagelser. Dette skulle både være for hyptertrofi og for styrke.

Jeg har selv mest brugt det til bentræning hvor jeg afslutter med 25 reps, det passer ca. med 50 % af 1 RM for mit vedkommende. Det er voldsomt hårdt, men for mit eget vedkommende har jeg aldrig haft få god fremgang med min bentræning med så få sæt. Så jeg kan varmt anbefale det.

Brugte det en overgang på mange af mine øvelser, biceps, triceps, ryg osv. Men det er sindsygt hårdt at afslutte alle sæt med 25 reps. Og da jeg kører fullbody 2 gang om ugen, så er det for hårdt at gøre det hver gang. Men de perioder hvor jeg kørte, så kan jeg kun sige at det giver ret godt.

Tror ikke det væsentlige er om du du rammer 25 eller reps, blot du tager omkring de 50% af ! RM, hvilket nok for de flest er omkring 20-30 reps.

Så jeg kan sagtens finde gode argumenter for at træne som du beskriver. :4thumbup:

Godt indlæg du har lavet :4thumbup: Jeg kunne nemlig huske det, bare ikke finde det.

Jeg har trænet på denne måde i fullbody, i 5 uger nu, og det går rigtig godt. Gør det kun ved squat og dødløft, fordi det er så utroligt hårdt som du også skriver. Godt at høre, at du har haft god fremgang med det, det giver lidt mere motivation :smile:

Link to comment
Share on other sites

Eller også fremmer det collagensyntesen, kapillarisering, blodgennemstrømning så det faktisk fremmer restitutionen.

Så længe det ikke er et all-out sæt kunne jeg forestille mig det kunne have en god effekt.

Jeg eksperimentere selv med noget lignende for at holde skaderne væk.

Man må prøve sig frem og se....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at nogen efter deres 3-5 sæt laver et sæt mere.

Man tager over halvdelen af vægten af og laver 30 reps.

Jeg har tænkt på at føje sådan et sæt til mine basics øvelser, men vil lige høre hvad i mener først.

Har det nogen gavnlig effekt - aktiveres musklerne mere?

Det er vist det gode gamle fænomen 'backoff set' - hvor der dog ikke er noget (umotiveret?) krav om lige præcis 30 reps.

På T-Nation kalder de det et 'feeder set', og med den beskrivelse/anvisning du kan læse her (tip #3) synes jeg det giver god mening.

Edited by Los
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share