Mega fuckUP


trooper
 Share

Recommended Posts

Ja vi kender alle navnet på denne lidelse, måske mere som en kuriøsitet, medmindre man har pådraget sig den. Jeg taler naturligvis om tennisalbuen aka den modbydelige satan. Det startede i begyndelsen af maj, at jeg følte en vis ømhed i underarmen/albuen. Det tænkte jeg ikke videre over da man ofte har en form for småskavank i en af ledene, og af og til går det over. Især fordi jeg skulle 3½ uge ud at rejse, mente jeg nok, at det ville gå over. Dog mærkede jeg faktisk flere gange på rejsen et vist jag i underarmen, når jeg brugte den. Det var dog ikke permanent, og jeg slog det lidt hen. Da jeg kom hjem, så genoptog jeg træningen, uden de vanvittigt store problemer, men keg begyndte dog at spekulere lidt på om der var 'noget' på vej. Igår begyndte jeg så at undersøge nettet og denne sektion. Det viser sig med stor sandsynelighed at det er en tennisalbue. Smerten sidder i ydersiden af albuen og 'stråler' ned gennem underarmen. Jeg panikkede naturligvis noget, fordi jeg ikke ligefram ønsker en træningspause når jeg er på vej efter 4 ugers nylig overtsået pause.. arghhh.... men jeg bliver jo i det mindste nødt til at give det min 2 uger og se hvor det fører hen + noget felden gel, og fiskeolie. (overvejer også at købe noget ibuprofen). samt atge et smut forbi lægen

Men er der andre der har erfaring med det, hvor det evt giok i sig selv, eller andre behandlingsmuligheder. Hjælper kompression fx??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har intet fagligt at bidrage med på området.

Men begge mine forælder har haft en tennisalbue, og det gik ikke væk før det fik det lavet. I dette tilfælde fik de en indsprøjtning.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

En indsprøjtning af binyrebarkhormon er absolut sidste udvej, da det kan resultere i at gøre det værre end før, hvis man ikke er helt sikker på hvad skaden er og hvor den sidder.

Hvis jeg var dig, så ville jeg gøre mig klar mentalt til at skulle holde en pause fra træning. Jeg har selv haft problemer med albuen, og har holdt mange pauser. Min største fejl har været at holde små pauser og så begynde igen.

Det var først efter en pause på 3 mnd. at jeg følte det var meget bedre.. men kan stadig mærke det nu efterhånden som man træner!

Grunden til dette er, at inflamationen stadig sidder i albuen.. den er bare "indkapslet", men vil fortsætte med at irritere hvis du ikke behandler det!

Jeg ville foreslå en god fysio.. jeg snakkede med en der lavede behandlinger mod det med akupunktur, nogle hjemmeøvelser og trykken/massage af stedet.

Det er nok den rigtige vej frem!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har op til flere gange i de 12 år jeg har trænet været ude for at havde fået en tennisalbue, men det er gået i sig selv efter et stykke tid, hvor jeg har holdt en pause og/eller kørt lidt andre øvelser som ikke har haft belastet albuen så meget.

Har en bog derhjemme om træningsskader for hele kroppen, men kan ikke huske hvad der lige i din situation foreslåes, men nok lidt ro og evt. trykke på en af de der skumgummi bolde...

Men tror nu nok det skal gå i sig selv igen, jeg har sjældent haft problemer med det i mere end 7-14 dage, og så er det væk....

Så kan du jo også restituere lidt 8-()

Link to comment
Share on other sites

overvejer også at købe noget ibuprofen

Nu det en smagssag, men tror nu du nok hurtigt skal komme dig uden brug af medicin!!! :4thumbup:

Har engang spurgt en læge om ibuprofen ødelægger muskel op bygningen, men kunne hun ikke svare på...

Og der er vist lidt blandet konklusion på det.

Link

Edited by pfit
Link to comment
Share on other sites

ja, for folk med slidgigt.... Pt foreskriver litteraturen at det er skidt for proteinsyntesen og det må man forholde sig til, ikke hvad en eller anden type har sagt han synes "det ser ud til at gøre".

Hvis man skulle kigge på grunde til ikke at selvmedicinere sig med NSAID'er skulle det nok være blandt mavesår, koagulationsforstyrrelse og eventuelt karsygdomme.

Trist med albuen Trooper, du skal nok blive god igen.

Link to comment
Share on other sites

Trist med albuen Trooper, du skal nok blive god igen.

jow tak Anders.

Det er sku lidt af en bet efter en i forvejen lidt lang pause.

Men måske er det gnisten der, langt om længe for mig til at droppe min kålhøgne tendens til manglende opvarmning og konstant tunge sæt..... :blush::blush: ........ Ligenu sidder jeg ihvertfald i den der ydmyge 'hvis jeg nu aldrig gør DET der mere, slipper jeg så ikke for DEt her'..... En kausalitet der også kendes fra tømmermænd :innocent: ... men ak, ak

Link to comment
Share on other sites

NU er jeg jo stadig kun fys-studerende men så vidt jeg ved siger man at en tennisalbue typisk er overbelastning af M. extensor carpi radalis longus og især M. extensor carpi radialis brevis... dvs at det er typisk når du skal dorsalflektere dit håndled at det gør ondt... med dorsal flektion menes der denne bevægelse ( prøv at ligge håndfladen på et bord, fikser underarmen ned mod bordet og prøv så at bøje håndleddet opad bagud) er der smertesvar? prøv det samme igen hvor du med den anden hånd ligger et pres ovenpå den hånd der dorsi-flekterer, altså lav samme bevægelse som skrevet tidligere bare med modstand, er smertesvaret større denne gang? hvis du kan mærke det smerter ved oventående bevægelser især den sidste imod pres fra den anden hånd ja så er det med stor sandsynlighed en tennis-albue du har dig... i første omgang gælder det jo at ramme den rigtige diagnose inden behandlingen kan sættes igang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej TLunau.

jeg forsøgte eksperimentet, det går ihvertfald nas hvis jeg lægger ydersiden af hånden + underarmen på bordet og bevæger den bagud med modstand,.. dvs, håndfladen op imod mig, men ikke rigtig nogen smerte hvis jeg gør det uden belastning...

tror jeg er lidt i tvivl om dorsal funktionen........ det gør helt klart mest ondst hvis jeg gør den samme bevægelse som når man træner underarm med underhåndsgreb, hvis du forstår?.... dvs. samme position med hånden som i biceps curl

Link to comment
Share on other sites

Hej TLunau.

jeg forsøgte eksperimentet, det går ihvertfald nas hvis jeg lægger ydersiden af hånden + underarmen på bordet og bevæger den bagud med modstand,.. dvs, håndfladen op imod mig, men ikke rigtig nogen smerte hvis jeg gør det uden belastning...

tror jeg er lidt i tvivl om dorsal funktionen........ det gør helt klart mest ondst hvis jeg gør den samme bevægelse som når man træner underarm med underhåndsgreb, hvis du forstår?.... dvs. samme position med hånden som i biceps curl

Det kunne måske tyde lidt på at det nok er din M. brachioradialis den er gal med... jeg synes du skal få en henvisning fra din læge også smutte til en fys... med henvisningen i hånden bliver det lidt billigere :wink:

Link to comment
Share on other sites

En indsprøjtning af binyrebarkhormon er absolut sidste udvej, da det kan resultere i at gøre det værre end før, hvis man ikke er helt sikker på hvad skaden er og hvor den sidder.

Hvad begrunder du det med? vi er enige om det er en god ting at finde problemet før man forsøger behandling, men binyrebarkhormon gør det ikke værre, det skader overhovedet ikke, og forbedrer en række lidelser i bevægeapparatet, om ikke andet så midlertidigt.

Link to comment
Share on other sites

Ja vi kender alle navnet på denne lidelse, måske mere som en kuriøsitet, medmindre man har pådraget sig den. Jeg taler naturligvis om tennisalbuen aka den modbydelige satan. Det startede i begyndelsen af maj, at jeg følte en vis ømhed i underarmen/albuen. Det tænkte jeg ikke videre over da man ofte har en form for småskavank i en af ledene, og af og til går det over. Især fordi jeg skulle 3½ uge ud at rejse, mente jeg nok, at det ville gå over. Dog mærkede jeg faktisk flere gange på rejsen et vist jag i underarmen, når jeg brugte den. Det var dog ikke permanent, og jeg slog det lidt hen. Da jeg kom hjem, så genoptog jeg træningen, uden de vanvittigt store problemer, men keg begyndte dog at spekulere lidt på om der var 'noget' på vej. Igår begyndte jeg så at undersøge nettet og denne sektion. Det viser sig med stor sandsynelighed at det er en tennisalbue. Smerten sidder i ydersiden af albuen og 'stråler' ned gennem underarmen. Jeg panikkede naturligvis noget, fordi jeg ikke ligefram ønsker en træningspause når jeg er på vej efter 4 ugers nylig overtsået pause.. arghhh.... men jeg bliver jo i det mindste nødt til at give det min 2 uger og se hvor det fører hen + noget felden gel, og fiskeolie. (overvejer også at købe noget ibuprofen). samt atge et smut forbi lægen

Men er der andre der har erfaring med det, hvor det evt giok i sig selv, eller andre behandlingsmuligheder. Hjælper kompression fx??

Jeg har selv haft nøjagtig det samme for ca 3 mdr siden.. Det er så forsvundet efter jeg ikk kan køre squat mere grundet mit knæ. Så går udfra at det var når jeg sku ha "spænde op" og få bb ordentligt op på mine trapz, at jeg havde forårsaget min albueskade.. Status er i hvert fald at det er væk, stort set.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvad begrunder du det med? vi er enige om det er en god ting at finde problemet før man forsøger behandling, men binyrebarkhormon gør det ikke værre, det skader overhovedet ikke, og forbedrer en række lidelser i bevægeapparatet, om ikke andet så midlertidigt.

Det kommer vel an på hvordan du mener med "gør det ikke værre"... Mindes at have set en lang række meget ubehagelige bivirkninger ved længere tids brug af medikamentet.

- sukkersyge, knogleskørhed, hypertension, tidlig åreforkalkning er for at nævne nogle stykker.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel an på hvordan du mener med "gør det ikke værre"... Mindes at have set en lang række meget ubehagelige bivirkninger ved længere tids brug af medikamentet.

- sukkersyge, knogleskørhed, hypertension, tidlig åreforkalkning er for at nævne nogle stykker.

Det er kun ved meget alvorlige reumatiske lidelser man rent faktisk bruger binyrebarkhormon systemisk, behandlingen for en tennisalbue er lokal, kun en begrænset del af hormonet optages systemisk, og som regel snakker man om enkelte behandlinger og ikke fast ... her er de bivirkninger du nævner ikke eksisterende. Den eneste bivirkning jeg umiddelbart kan tænke mig af lokal behandling er en artrit, men de opstår som regel kun hvis lægen selv laver fejl.

Forresten du får ikke diabetes mellitus af systemisk brug af fx prednisolon, hvis du har sukkersyge kan du eventuelt få forværrede symptomer på dette (hvilket for øvrigt hører til sjældenhederne), og du får heller ikke atherosclerose af behandlingen... for øvrigt det samme der gør sig gældende for hypertension, en iatrogen hypertension pga. binyrebarkbehandling har jeg ikke hørt om, men hvis du i forvejen har hypertension kan den ske at forværres, ja (ved systemisk behandling...)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

uha det er satme teknisk... fysiologi-freaks :laugh:

status efter snart 1½ uges pause er at det stadigt er meget ømt, faktisk mere ømt end før, kan det skyldes at det er helet lidt. Det er nu mere sådan en konstant summen, hvor det før var mere et jag ? er også på vej til læge et af de nærmeste dage... får deusden smurt rigeligt med felden og fiskepiller i gabet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv haft nøjagtig det samme for ca 3 mdr siden.. Det er så forsvundet efter jeg ikk kan køre squat mere grundet mit knæ. Så går udfra at det var når jeg sku ha "spænde op" og få bb ordentligt op på mine trapz, at jeg havde forårsaget min albueskade.. Status er i hvert fald at det er væk, stort set.. :smile:

Ok, jeg ved ike hvad mit er fra. Tror dog pprimært det skyldes de tunge yates og shrugs uden tilstrækkelig opvarmning, og at jeg altid har haft en tendens til at flå i det :blush: men eftersom det stadigvæk er der, også uden træning, så må jeg vist hellere give det lidt tid. prøver at få tid til læge imorgen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share