Nu skal det være!


Anden
 Share

Recommended Posts

Hej alle har læst lidt her på forummet b.la. om en gut der har/havde ca. samme problem som mig og han fik en masse råd og har nu tabt sig så håbede lidt på det samme :cool:

Jeg er 192cm og vejer 104 kg har altid været lidt buttet men da jeg rundede de 100 synes jeg det skulle være, jeg vil til start tabe mig 14kg.

Jeg har li fået lavet et træningsprogram af en vejleder, som går ud på at jeg har 7 øvelser til de forskellige muskelgrupper og jeg træner efter vægtøgningsprincipperne(ca. 8gentagelser) hvorefter jeg træner 20 min cardio med 80%effekt eller hvad man siger.

Jeg har så læst en del herinde og netop lånt politikens slankebog, men ifølge min vejleder så skal jeg kun træne hver anden dag og det er sammenlagt kun 1 time.

Jeg er vant til at træne 3*10 sæt på 9 øvelser og så træne med 60%effekt i en halv time! Synes bare ikke at hveranden dag er så meget da det nu tager mig ca. en halv time mindre end jeg plejer! Men er den ene time hveranden dag nok? Skal osse have lagt mit kostprogram om, det er vigtigst ved jeg! Men kunne jeg træne anderledes? Og mere? Evt. mere cardio de dage jeg ikke "må" styrketræne? Skal siges at jeg er forholdsvis vant til a træne men først nu blir det ordentligt/seriøst om i vil. Håber meget på gode råd! :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

hvis du gerne vil træne hver dag 5-6 dage om ugen kan du med fordel skifte mellem kredsløbstræning og styrketræning... så det er hveranden dag med hver og så en enkelt hviledag ind i mellem. Mht. til kredsløbstræning ville jeg ikke tænke så meget på % men mere på tiden.. hvis du sætter dig for at træne kredsløb i ½ time så træn så hårdt du kan i den halve time.. Men 1 times kredsløbs træning er der ikke noget i vejen for... det lyder som om du træner i et center.. så prøv spinning.. det giver rigtig godt på slankekonten.. men som du selv er inde på skal du have ændret din kost.. sæt dig ind i tingene evt. her på siden og spørg hvis du har yderligere spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Okai så hvis jeg den ene dag træner en halv time muskler og en halv time cardio og så f.eks. næste dag træner en time cardio således at muskelerne får en break må det være fint! Vil jeg gøre..

Mht. til maden så VED jeg jo godt hvad man må spise men det er sku så skide svært at lave om på det men har som start formation valgt at spise youghurt med musli eller kellogs k til morgenmad og til frokost spise 2-300g salat(tomat, agurk, salat, peberfrugt og lignende) sammen med ca 100g fedtfattigt kød, og en skive rugbrød, til aften er det så ca. 100 g grønt og ca 100 g kartoffel/ris lignende samt igen ca. 100g fedtfattigt kød.. Er det ok? En anden svaghed er jeg har er søde sager :bigsmile: hvad har i at anbefale her? Spiser selv cheasy youghurt med bær eller eller frugter men ville vide om andre har gode ideer her? Og hvad med koldskål er det banlyst pga. sukkeret(har set tiopic omkring erstatning for kammerjunkeren)? Har ikke undersøgt dette heeelt her på siden så undskylder på forhånd hvis der ligger opskrifter/anbefalinger her på siden!

Link to comment
Share on other sites

Okai så hvis jeg den ene dag træner en halv time muskler og en halv time cardio og så f.eks. næste dag træner en time cardio således at muskelerne får en break må det være fint! Vil jeg gøre..

Mht. til maden så VED jeg jo godt hvad man må spise men det er sku så skide svært at lave om på det men har som start formation valgt at spise youghurt med musli eller kellogs k til morgenmad og til frokost spise 2-300g salat(tomat, agurk, salat, peberfrugt og lignende) sammen med ca 100g fedtfattigt kød, og en skive rugbrød, til aften er det så ca. 100 g grønt og ca 100 g kartoffel/ris lignende samt igen ca. 100g fedtfattigt kød.. Er det ok? En anden svaghed er jeg har er søde sager :bigsmile: hvad har i at anbefale her? Spiser selv cheasy youghurt med bær eller eller frugter men ville vide om andre har gode ideer her? Og hvad med koldskål er det banlyst pga. sukkeret(har set tiopic omkring erstatning for kammerjunkeren)? Har ikke undersøgt dette heeelt her på siden så undskylder på forhånd hvis der ligger opskrifter/anbefalinger her på siden!

Jeg vil klart anbefale kropkost-programmet. Jeg ved godt det faktisk er at tælle kalorier, men fordelen ved det er at det tillader at man spiser hvad man har lyst til i stedet for at være "bundet" til givne fødevarer. En anden fordel er at man meget hurtigt får mere indsigt i hvad fødevarene indeholder af energi og så begynder man automatisk at tænke lidt mere over hvad skal hænder indenbords...

En decideret diæt-plan finder du nok ikke på dette site, men der er en tråd med forskellige opskrifter under "kost og kosttilskud" så vidt jeg husker.

/MLP

Link to comment
Share on other sites

Ud fra det su skriver vil du få for lidt protein...

du skal gange din kropsvægt med ca. 1,5-1,8 og det er det antal proteiner du skal have på en dag...

I fx. 100 g kylling er der 20 g. protein så hvis du får det to gange om dagen er du kun på 40 g. selvføgelig plus det løse fra andre madvare.. men det bliver ikke mere end 40 g. ud fra det du skriver... så er du oppe på 80 g. men det er langt fra nok.... proteiner er gode fordi de mætter meget, og det er det du skal bruge til at opretholde din muskelmasse når du taber dig så det næsten kun er fedt der ryger... Spørg evt. i dit center om protein pulver.. det kan du fx. intage lige efter din træning så dine muskler kan få noget at arbejde med....

Prøv evt. at kombinere kødet med noget fisk.. tun, ørred eller laks.. eller hvad du nu kan lide (men pas på når det er fed fisk)

Mht. sukkertrangen har jeg fundet alternative ting som hjælper mig... Hvis jeg er i rigtig "nød" og ikke lige synes at min kalorieindtag kan tåle et stykke chokolade (man holder jo sjældent med et stykke) tager jeg en proteinbar i centeret.. det er ikke optimalt da der er mange kulhydrater i... men da det stadig er langt fra indholdet i en plade chokolade så er det okay (og man får stadig nogle proteiner)....

Derudover laver jeg mine egne smoothies med frosnebær og fromage fraich (den har en lav kulhydrat niveau).. det er bedere at lave det selv på denne måde end at købe yougurt med frugt i da der ofter er tilsat en masse sukker eller sødestoffer for at folk vil spise det....

Derudover har jeg altid en pose med hvor der er nogle mandler, hasselnødder eller en anden nød med så jeg har et nemt hurtigt mellemmåltid (men pas på for der er mange kalorier i, men det mætter godt pga. det sunde fedt)

Ang. sundt fedt...

Hvis ikke du spiser nødder eller noget andet med sundt fedt i skal du få det på anden vis....

Det sidste jeg vil sige er at du skal have lidt sundt fedt... hæl evt. lidt oliven eller tidsel olie over din salat... eller steg dit kød i en smule sundt fedt (dvs. det olie der ikke kommer fra dyr)... det skal ikke være meget men lidt skal der til....

prøv at køre din træning og din kost med de redskaber du har på nuværrende tidspunkt i to ugers tid, og se hvad vægten så står på.. så har du en god indikation for om det virker det du har gang i eller om der skal ændres nogle ting (vi er jo individuelle og det er individuelt hvad der skal til)

Held og lykke :superman:

Og meld endelig tilbage med spørgsmål...

(jeg har selv været igennem et kæmpe vægttab og vejleder nu andre...

Link to comment
Share on other sites

Spiser selv cheasy youghurt med bær eller eller frugter men ville vide om andre har gode ideer her?

Mange inkl. migselv er glade for havregryn om morgen. Jeg spiser det med rosiner oven på da det ellers bliver for kedeligt.

Det mætter længe og der er mange fibre i :)

Link to comment
Share on other sites

En anden svaghed er jeg har er søde sager :bigsmile: hvad har i at anbefale her?

Jeg kan klart anbefale de sukkerfri gajoler. Det tager min trang til søde sager og giver meget få kcal - selvfølgelig afhængig af, hvor mange pakker du indtager :laugh:

Kibo

Link to comment
Share on other sites

Takker for rådene! Men lige lidt flere spørgsmål!

Er der en guide eller lignende til krop kost programmet? Er ikke super bekendt med hvor mange kalorier man må få osv...

Proteinpulver!? Har fra flere hørt at proteinpulver ikke er spor nødvendigt - og at hvis man tar et glas mælk eller lignende er det meget bedre og at kroppen desuden ikke kan optage så koncentreret protein! Er det helt ude i hampen?

Link to comment
Share on other sites

Takker for rådene! Men lige lidt flere spørgsmål!

Er der en guide eller lignende til krop kost programmet? Er ikke super bekendt med hvor mange kalorier man må få osv...

Proteinpulver!? Har fra flere hørt at proteinpulver ikke er spor nødvendigt - og at hvis man tar et glas mælk eller lignende er det meget bedre og at kroppen desuden ikke kan optage så koncentreret protein! Er det helt ude i hampen?

Der er en slags guide til brugen af programmet

- find den under fanebaldet "Brugervejledning" nederst i Excel

Jeg tror dog ikke det er sådan en slags guide du ønsker dig,

da du taler om antallet af kcal - du bør læse lidt om human ernæring!

(hvis jeg skulle forklare det hele her, ville jeg skrive en hel artikel)

Man bør få de fleste af sine daglige proteiner gennem kosten,

men jeg vil dog mene at PWO shaken (= shake efter træning) skal bestå af en form for proteinpulver,

da du så benytter det såkaldte "Window of Opportunity"

Kroppen kan godt optage proteinet, og mælk består hovedsagligt af langsom optageligt protein,

og derfor benytter du ikke det førnævnte "Window of Opportunity"

Link to comment
Share on other sites

det er væsentligt at du umiddelbart efter træning indtager protein+kulhydrat. Jeg sværger selv til kakaomælk, men kun fordi jeg synes proteinshake smager vammelt. Der findes en mathilde light, men jeg ved ikke hvor meget energi der er i den. Sørg for at få noget indenbords lige efter træning

Link to comment
Share on other sites

det er væsentligt at du umiddelbart efter træning indtager protein+kulhydrat. Jeg sværger selv til kakaomælk, men kun fordi jeg synes proteinshake smager vammelt. Der findes en mathilde light, men jeg ved ikke hvor meget energi der er i den. Sørg for at få noget indenbords lige efter træning

Proteinshakes behøver ikke smage vammelt!

Du skal blot bruge de rigtige ingredienser...

P.S. En PWO shake skal sluges, som piger gør det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har li fået lavet et træningsprogram af en vejleder, som går ud på at jeg har 7 øvelser til de forskellige muskelgrupper og jeg træner efter vægtøgningsprincipperne(ca. 8gentagelser) hvorefter jeg træner 20 min cardio med 80%effekt eller hvad man siger.

Perfekt! Du er på rette vej! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Okai har du evt. nogle links til noget om "human ernæring"?

Du kan finde artikler om human ernæring OVERALT!

Men jeg vil da lige give dig nogle få links

www.getbig.dk (læs "Fedt nok" og "CUTS")

www.t-nation.com (læs diverser kost artikler - engelsk tekst)

På getbig lærer du om hvilket fedt du skal have - ja, det skal man skam også have! :cool:

Derudover lærer du også om muskelgain eller vægttabsprincipperne!

På T-nation finder du stort set ALT om kost,

så jeg synes det er det hele værd at besøge - jeg har lært MEGET derfra!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Okai der er kommet nogle nye ting ind i min dagligdag så føler jeg lige vil update: Er siden den 4 juli startet seriøst på det træningsprogram jeg har snakket om i første tråd, jeg er også startet i job som post hvilket har gjort at jeg ikke fysisk kan træne mere end 3 gange om ugen men det er vel også fint?

Udover det er mine madvaner ændret til at jeg spiser:

A38 med Kelloggs K

1stk rugbrød med banan

3stk rugbrød med forholdsvis fedtfattigt pålæg

En kvart agurk samt ca. 100 gram tomater.

2-300g grøntsager ca 1-200 gram kød og ca. 100 gram kartoffel/ris ol.

Efter træning er jeg begyndt at spise maxim proteinbar, for ikke at forbrænde muskelmasse men fedt, men her er jeg dog i tvivl om det ville være klogt at supplere op med kreatin også? Målet er jo at tabe mig.. Altså det jeg ved om kreatin er at musklen restituerer hurtigere men også at kroppen holder på mere vand hvilket vist nok medfører vægtøgning?! Eller er jeg galt på den???

Skal lige nævnes at jeg siden den 4 har tabt 1500 gram....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Håber stadig på lidt guidance omkring kreatin har fået læst en del om det men er ikke helt 100% sikker på om det vile være godt for mig? Har tabt 3 kg nu! Er stadig ca den samme kostplan dog med undtagelse af at jeg spiser en proteinbar mellem morgen og frokost mætter godt og sundere end chokolade... Men nogle der har råd angående kreatin og vægttab? Takker igen for den hjælp jeg HAR fået og har læst mig en del klogere synes jeg DEJLIGT :tongue:

Okai der er kommet nogle nye ting ind i min dagligdag så føler jeg lige vil update: Er siden den 4 juli startet seriøst på det træningsprogram jeg har snakket om i første tråd, jeg er også startet i job som post hvilket har gjort at jeg ikke fysisk kan træne mere end 3 gange om ugen men det er vel også fint?

Udover det er mine madvaner ændret til at jeg spiser:

A38 med Kelloggs K

1stk rugbrød med banan

3stk rugbrød med forholdsvis fedtfattigt pålæg

En kvart agurk samt ca. 100 gram tomater.

2-300g grøntsager ca 1-200 gram kød og ca. 100 gram kartoffel/ris ol.

Efter træning er jeg begyndt at spise maxim proteinbar, for ikke at forbrænde muskelmasse men fedt, men her er jeg dog i tvivl om det ville være klogt at supplere op med kreatin også? Målet er jo at tabe mig.. Altså det jeg ved om kreatin er at musklen restituerer hurtigere men også at kroppen holder på mere vand hvilket vist nok medfører vægtøgning?! Eller er jeg galt på den???

Skal lige nævnes at jeg siden den 4 har tabt 1500 gram....

Link to comment
Share on other sites

Kreatin er et godt hjælpemiddel for mennesker, der træner efter muskelmasse og ekslosiv styrke. Kreatinen binder imidlertid en del vand i kroppen, hvilket betyder at en mand af din størrelse vil tage omkring 2 kg på og se mere væsket ud.

Dette betyder i princippet ingenting da virkningen forsvinder når du stopper med kreatin igen, men det gør at du får væsentlig sværere ved at kontrollere dit fedttab da du lige pludselig skal til at kalkulere med en faltor, der får vægten til at gå den anden vej.

Mit umiddelbare råd er at du skal holde skæg for sig og snot for sig. Ikke mindst på grund af motivationen. Det virker demotiverende, hvis du pudselige ser rundere ud i hovedet end dit fedttab ellers retfærdiggør. Jeg foreslår derfor at du venter med kreatinen til du har opnået det du gerne vil med din diæt.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hey hey laaaang tid siden update i denne tråd... Er sku desværre gået lidt i stå! Men har set på Iform.dk at ifølge mit daglige energibehov er 4698 Kcal. og den foreslår så at jeg skal skære 600kcal af - har derfor prøvet at sætte en ca. dag ind i kropkost programmet og der er kalorie indtaget på 2224Kcal.???!!!! Hvad har jeg gjort galt? Eller er den henvisning til de 4098kcal helt hen i vejret? Mvh Anders

Edited by Anden
Link to comment
Share on other sites

Vil ikke mene du har gjort noget galt. Mange af de energi beregnere, har det med at overdrive ens energi forbrug. For en mand på din størrelse (vejer ca. det samme) vil jeg mene omkring 2000kcal er meget passende, hvis man vil tabe sig. Når man er lidt større kan man som regel godt klare et større kalorieunderskud en 500 kcal som mange anbefaler uden at tabe signifikant mere muskelmasse.

Noget jeg selv har haft glæde af er at bruge et målebånd, istedet for at koncentrere sig alt for meget om hvad vægten viser - det motiverer når man kan se der er røget nogle cm af maven :superman: .

Link to comment
Share on other sites

Okai.. Det er godt nok så har en plan nu på ca 21-2200 kcal om dagen, har et højt aktivitetsniveau!

Har dog et lille spørgsmål - I kropkost programmet anbefaler de at 15% af kosten er fedt når man vil tabe sig - men hvis man nu f.eks. spiser en gang nødder så dræber den fuldstændig den daglige fedtprocent, spørgsmålet er så hvordan man regner det med i regnskabet, altså med det sunde fedt kontra det usunde... Og skal den daglige fedtprocent virkelig være så lav?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share