styrke i muskler til forhold til hinanden


Build-it-up
 Share

Recommended Posts

Ja, emnet lyder måske lidt skørt.

men altså jeg er igang med at finde min max vægt i de forskellige.

og

hvis man fx kan tage ca 55 kilo bænk er det så også naturligt at tage 38-40 kg i squat og Bent ower row og måske 5 kg mere i dødløft.

eller er det helt skørt?

skal man normalt fx kunen tage lige så meget død som bænk??

er nemlig blevet lidt forvirret i forummet.

"hvis du kan tage det i bænk kan du også tage det i dødløft" fx.

og jeg kan ikk forestille mig fx 50 i squat eller såen... så vælter jeg da bagover ;D

Jeg har trænet i ca 4 måneder ( dvs ikk så lang tid ) er 16 år og vejer 68 ( lig taget 2-3 kilo på og er lykkelig ^ ^)

mine kg er sådan lig PT:

bænk : 48 kg 5X5

Død : 38-42 5X5

bent over row : ca 32-35 5X5

Full Squat : 32-35 5X6

military press : 28-30 3X8

ser disse mål fuldstændig forkert ud til forhold til hinanden eller er der nogen steder hvor fx at man skulle kunne tage 5-10 mere i den øvelse, når man kan så meget i en anden øvelse

jeg har valgt basisøvelserne som det vigtigste.

nok nemmest at dømme ud fra dem.

Edited by Build-it-up
Link to comment
Share on other sites

Hvor meget du kan løfte i de forskellige øvelser afhænger af mange ting, så det er ikke lige til at sætte en fast forhold op.

Teknikken spiller en stor rolle, det samme gør din kropsbygning, da den kan favorisere nogle løft frem for andre og endeligt betyder det selvfølgelig også noget hvordan du prioriterer din træning.

Det er nærmest umuligt at sige noget konkret om dine løft, når du er nybegynder og løfter relativt små vægte. Mit umiddelbare bud er at især på squatten og dødløften halter din teknik en del - ikke dermed sagt du gør det forkert, for med teknik mener jeg også muskelkoordination.

Hvis man træner sådan relativt all-round styrke/masse, så vil langt de fleste kunne dødløfte mere end de squatter, squatte mere end de bænker og formentlig også bænke mere end de tager i bent over row (afhængig af stil).

Løft så meget i de enkelte øvelser som du føler du kan løfte med korrekt teknik og sørg for at træne hele kroppen, så skal styrken nok komme efterhånden.

Link to comment
Share on other sites

Squatte mere end de bænker!!!

hvordan skulle jeg kunne få måske 60 kg op og bag nakken og så løfte det op og ned uden og vælte eller knække sammen,

!

hehe

Nu laver de fleste jo squat, hvor stangen til at starte med ligger i et stativ så den direkte kan placeres på nakke/ryg hvor den nu skal og så løfter man den ud så man står frit med stangen på nakken. Det er altså normalt ikke nødvendigt at løfte vægten fra gulvetog op over hovedet, når man squatter.

Det er ganske normalt at man kan komme op og squatte mere end man selv vejer, er man rimelig stærk kan man squatte 1½-2 gange kropsvægt og styrkeløftere og andre meget stærke folk kan komme op omkring 3x kropsvægt.

Tag eventuelt et kig rundt omkring i diverse logbøger.

Link to comment
Share on other sites

ja vi har jo ikk sådan et fint stativ....

vi har et til bænk der går til ca længden hedder den eller sådan.. elelr bækkenet,

den bruges til bænk... så er nødt til at lave fri squat :( og det er noget lort at løfte

Har samme problem.. Det er pisse træls... For så skal der var mindst 2 hvis man skal løfte lidt tungt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share