Min kostplan.


Xzebetz
 Share

Recommended Posts

ja, så har jeg endelig fået taget mig sammen til at lave kostplan. Jeg har valgt at tackle det på den måde at planlægge det udfra 3 forskellige kostplaner, da jeg ved at jeg ellers ikke kommer igang. Bliver det for kedeligt kan jeg altid bygge videre derfra når det er blevet en vane.

Mit mål er at tabe mig og jeg dyrker, syntes jeg selv, meget cardio. Jeg cykler 5-7 dage i ugen hvor det primært er 45 og 60 km ruter. Jeg holder mig stortset primært til 60 km ruten men det 45 km ruten bliver også taget i brug på de dage jeg har svært ved at motivere mig. Når det regner eller er trist vejr spinner jeg 50 min. i centeret. Så derfor har jeg lavet disse planer for at have noget at følge. Min erfaring fortæller mig at hvis det ikke er planlagt så bliver det ikke overholdt.

NOTE: Den første plan er der en cocio på som morgenmad, det er der fordi det var det jeg fik her til morgen :blush: . Stod for sent op og det er nu let..

Plan 1:

kostdag12eq.th.jpg

Plan 2:

kostdag21da.th.jpg

Plan 3:

kostdag34jj.th.jpg

EDIT: Plan 3, sidste måltid var mit forsøg på at indtaste kødsovs.. Da det stort set kun er flåede tomater og lidt krydderi jeg bruger.

Edited by Xzebetz
Link to comment
Share on other sites

1500 kcal virker godt nok som meget lidt med mindre, du er stærkt overvægtig eller ligeglad med muskelsvind?

I det hele taget er din kost ikke speciel god i forhold til vægttab. For mange hurtige kulhydrater - ex. cola, hvidt brød, pasta - giver store udsving i insulinniveauet, hvilket i sidste ende vil gøre det svært for dig at holde kuren, da du vil blive mere sulten i forhold til, hvis du indtog langsomme kulhydrater.

For en ideel kostplan se: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=120...r=asc&start=225

Link to comment
Share on other sites

Undskyld, men jeg blev nød til at lave dette indlæg!

Folk, i hvert fald fra Fit Forum, synes at være total forblændet af denne Flagermusen (som der linkes til)

Ideel, opslået i nudansk ordbog

"Som ikke kan være bedre", "Perfekt"

Undskyld, men JEG synes IKKE man kan betegne den som ideel - men måske er jeg ene herom?

Et hurtigt kig - han får ingen proteiner (langsom optagelige) lige før sengetid

Derudover spiste han et måltid bestående af 40 gram whey blandet med vand

Dette var IKKE efter træning, så hvorfor indtage hurtige proteiner her?

Hvordan er hans oliefordeling ud gennem dagen?

Følger den anviste anretninger, eller er det bare for at få nok fedt (tænker her på n-6 og n-3)

FRUGT OG GRØNT?

Tun i vand, valnød og olivenolie er et måltid?

Fødevarerne er der skam intet i vejen med, men det er ikke ligefrem hvad jeg ville kalde "god sammensætning"

(det samme er gældende for kylling, paranød og olivenolie)

(faktisk gør det sig gældende gennem flere af hans måltider)

Hermed IKKE sagt at han ikke har styr på sin kost,

men "ideel" er den altså IKKE

PS: Jeg har taget udgangspunkt i hans allersidste kostuploading (søndag d. 25/6-2006)

Link to comment
Share on other sites

Det er vist på tide jeg svarer på topicstarters indlæg!

Jeg forstår virkelig ikke at du KUN vil indtage 1500 kcal om dagen?

Kan vi få nogle stats på dig? (højde, vægt og fedtprocent)

Derudover nævner du at du gerne cykler 45-60 km om dagen,

hvilket vel også må tage nogle kcal...

Kort sagt, så tror jeg du vil tabe dig ALT for hurtigt!

Hvad angår dine måltider, så har du kun 3 HVER dag?

Dette er ikke hensigtsmæssigt, da kroppen går uden tilført energi flere gange om dagen!

(en tommefingerregel om at spise hver 2-3 time er faktisk udmærket)

Derfor skal du have (efter min mening) 6-8 måltider på en dag!

Hvis du ændrer lidt på det jeg har nævnt, samt giver mig nogle stats kigger jeg gerne forbi igen

PS: Jeg laver selv min kostplan dagen forinden - det gør det nemmere for MIG at overholde den

Link to comment
Share on other sites

Lidt OT: Hvad er det for en kyllingefilét med 64 g protein? :smile:

Det er skam ganske almindelig kylling filet

- kig på antal gram og du forstår hvorfor (280 gram)

Selv spiser jeg dog ikke mere end 150 (højest) kylling af gangen

- forstår ikke hvordan man kan glemme så meget ned

Link to comment
Share on other sites

Lidt OT: Hvad er det for en kyllingefilét med 64 g protein? :smile:
Det er den ganske almindelige som man kan vælge i krop kost programmet.
Det er vist på tide jeg svarer på topicstarters indlæg!

Jeg forstår virkelig ikke at du KUN vil indtage 1500 kcal om dagen?

Kan vi få nogle stats på dig? (højde, vægt og fedtprocent)

Derudover nævner du at du gerne cykler 45-60 km om dagen,

hvilket vel også må tage nogle kcal...

Kort sagt, så tror jeg du vil tabe dig ALT for hurtigt!

Hvad angår dine måltider, så har du kun 3 HVER dag?

Dette er ikke hensigtsmæssigt, da kroppen går uden tilført energi flere gange om dagen!

(en tommefingerregel om at spise hver 2-3 time er faktisk udmærket)

Derfor skal du have (efter min mening) 6-8 måltider på en dag!

Hvis du ændrer lidt på det jeg har nævnt, samt giver mig nogle stats kigger jeg gerne forbi igen

PS: Jeg laver selv min kostplan dagen forinden - det gør det nemmere for MIG at overholde den

Naturligvis. Her er mine stats:

Vægt: 91.3 kg(lige efter at have drukket en ½L Mathilde)

Højde: 183 cm

Fedtprocent: 21.7% ifølge Jackson & Pollocks 3-punktmåling.

Grunden til at jeg kun vil indtage 1500 var egentlig for at få et overblik over om det var for meget. Syntes ikke jeg har tabt mig helt vildt siden jeg startede med at cykle i marts( måske 2-3 kg).

Ifølge min polar ligger mot kalorieforbrug i ugen et sted imellem 5000-9000 kcal om ugen alt efter hvor ofte jeg cykler.

Grunden til at jeg kun har 3 måltider om dagen er egentlig en kombination af tiden, samt at jeg har læst herinde at det kom ud på et om man spiste 3 eller 6 gange om dagen når man snakker vægt tab. Det vigtige var kalorieunderskud.

Selv spiser jeg dog ikke mere end 150 (højest) kylling af gangen

- forstår ikke hvordan man kan glemme så meget ned

Hmm, det er egentlig ikke svært for mig at spise 125 gram ris samt 280 gram kylling.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at jeg kun vil indtage 1500 var egentlig for at få et overblik over om det var for meget. Syntes ikke jeg har tabt mig helt vildt siden jeg startede med at cykle i marts( måske 2-3 kg).

For meget :blink: ?

Vil mene, med den vægt og højde du har, at du ihvertfald skal op på de 2000-2200 kalorier om dagen, hvis man samtidig tager dit forholdsvis høje aktivitetsniveau i betrgtning.

Link to comment
Share on other sites

Naturligvis. Her er mine stats:

Vægt: 91.3 kg(lige efter at have drukket en ½L Mathilde)

Højde: 183 cm

Fedtprocent: 21.7% ifølge Jackson & Pollocks 3-punktmåling.

Grunden til at jeg kun vil indtage 1500 var egentlig for at få et overblik over om det var for meget. Syntes ikke jeg har tabt mig helt vildt siden jeg startede med at cykle i marts( måske 2-3 kg).

Ifølge min polar ligger mot kalorieforbrug i ugen et sted imellem 5000-9000 kcal om ugen alt efter hvor ofte jeg cykler.

Grunden til at jeg kun har 3 måltider om dagen er egentlig en kombination af tiden, samt at jeg har læst herinde at det kom ud på et om man spiste 3 eller 6 gange om dagen når man snakker vægt tab. Det vigtige var kalorieunderskud.

Hmm, det er egentlig ikke svært for mig at spise 125 gram ris samt 280 gram kylling.

Det første jeg vil starte med, hvis jeg skulle cutte, ville være at finde mit ligevægtsindtag!

Der bliver man nødt til at gætte på sit ligevægtsindtag i starten, og derefter finde frem til det rigtige...

Og det inkluderer altså kcal tælling og morgenvejning hver dag i mindst én uge!

Herefter ville fratrække 300 - 700 kcal alt afhængig af hvor hurtigt du vil tabe dig!

Husk at jo hurtigere det sker, jo mere masse ryger der med...

Jeg synes derfor det mest optimale ville være at finde dit ligevægtsindtag til at starte med!

Link to comment
Share on other sites

Det første jeg vil starte med, hvis jeg skulle cutte, ville være at finde mit ligevægtsindtag!

Der bliver man nødt til at gætte på sit ligevægtsindtag i starten, og derefter finde frem til det rigtige...

Og det inkluderer altså kcal tælling og morgenvejning hver dag i mindst én uge!

Herefter ville fratrække 300 - 700 kcal alt afhængig af hvor hurtigt du vil tabe dig!

Husk at jo hurtigere det sker, jo mere masse ryger der med...

Jeg synes derfor det mest optimale ville være at finde dit ligevægtsindtag til at starte med!

Hvordan griber jeg det an?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan griber jeg det an?

Uddrag fra artiklen "Cuts" af Jørgen Storm:

Ligevægtsindtaget

Ligevægtsindtaget er det energiindtag, der hverken resulterer i vægtøgning eller vægttab.

Dette fastslås lettest, hvis motionsvaner og aktivitetsniveau i øvrigt er nogenlunde lagt i faste rammer, - gode vaner er som bekendt guld værd!

Sørg for i en uge at indtage samme energimængde og brug kropsvægten som markør for hvorvidt indtaget skal justeres op- eller nedefter.

I løbet af højst et par uger vil enhver med rimelig – og fuldt tilstrækkelig - nøjagtighed kunne fastslå dette niveau, som er nødvendigt at kende, for at vi kan nå vores mål, - en PERMANENT mere veldefineret fysik og en LAVERE fedtprocent.

Indfør alt hvad du spiser i kostprogram, som dette:

http://www.allnatural.dk/visdata.asp?ID=240

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen grund til at bruge tid på at finde ligevægtsindtag når der ønskes et vægttab. Noter hvad du indtager nu og vurder energiindtaget i forhold til dit vægttab. Taber du dig for hurtigt og/eller for meget muskelmasse øger du dit energiindtag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share