Korsbåndsopereret og hvad så?


Fifi
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er blevet opereret d. 31. maj 2006 og har fået lavet mit korsbånd og fik fjernet 1/3 af den venstre bagerste menisk. Det er derfor nu ved at være små 5 uger siden.

Efter operationen fik jeg et par krykker og kunne gå hjem med et øvelsesprogram. Jeg benyttede krykkerne i godt en uge, og har derfra "gået" selv så godt jeg kunne.

Jeg er begyndt hos fysioterapeut og har også nu fået øvelsesprogram nr. 2.

Jeg laver mine øvelser dagligt foruden at have en så normal hverdag som muligt, med madlavning, rengøring, havearbejde. Alt sammen i det omfang jeg nu kan.

Men alligevel kan jeg stadig ikke gå "normalt". Jeg trækker ligesom benet efter mig, og føler at det varer noget endnu før jeg kan gå helt naturligt. Derudover hæver mit knæ stadig meget hurtigt op med efterfølgende smerter og er da også stadig noget tykkere end det "raske" knæ. Om 1 uge må jeg begynde at cykle, hvilket jeg da også vil.

Sidst jeg var hos fysioterapeut sagde hun, at alt var som det skulle være, og det sagde lægen i øvrigt også 14 dage efter operationen.

Men er der nogen som har haft det lige som jeg efter en operation, og hvor længe går der, før man begynder at kunne gå normalt. Hvor længe skal man regne med at knæet hæver op ved fysisk anstrengelse efterfulgt af smerter?

På forhånd tak for svar :bigsmile:

Hilsner fra Fifi

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Det du oplever er vist et helt gennemsnitligt forløb efter den operation, du har gennemgået :smile:

Jeg tror også jeg "gik forkert" en 5-6 uger efter operationen (sålænge jeg havde don joy på) - men liiige pludselig så går man korrekt.

Hvis både fys og læge siger det er ok, så stol på det! så længe du passer din genoptræning til punkt og prikke, så kan du næsten ikke gøre mere :bigsmile: Rigtig mange ting ændres, i positiv retning, når man starter ud med cyklingen i genoptræningen.

Mht hævelser, så vil du kunne opleve det fremover også - de har bekymret mig en del i starten, men nu er det bare med is på 20 min, så er det overstået..og så går der nogengange et par dage til næste hævelse, og andre gange ½ år...

Fortsat good luck! TRO PÅ DET ! :bigsmile:

/Vivs

Link to comment
Share on other sites

Men er der nogen som har haft det lige som jeg efter en operation, og hvor længe går der, før man begynder at kunne gå normalt. Hvor længe skal man regne med at knæet hæver op ved fysisk anstrengelse efterfulgt af smerter?

Forløbet lyder helt normalt. Ved bl.a. menisk resektion (fjernelse) bør man (ofte) forvente længerevarende hævelse og smerter. Du skal nok regne med et langt længere forløb (adskillige måneder op til 1 år), hvor du vil have periodevise smerter og hævelse, nedsat mobilitet og funktionalitet. Herunder også almindelig gang, hvor det kan være svært at gå normalt i perioder.

Ved smerter/hævelser, kan du anvende NSAID p.n., dermed nedsætter du symptomatisk længerevarende hævelse i knæet, der virker stressende og lokalirriterende på bløddele i knæet. Spørg egen læge.

Mange postoperative "knæ-forløb" er "2 skridt frem og 1 tilbage", med tilbagevendende smerter og hævelser og nedsat funktionalitet uden påviselig ydre årsag.

Så du må væbne dig med tålmodighed, lyt til dit knæ, lav øvelserne og tag evt. NSAID for smerter og hævelse og brug også gerne RICE for hævelserne.

God bedring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share