Kosttilskud!


Triple T
 Share

Recommended Posts

Hej

Nu hvor der er stor debat inde for hvilke kosttilskud der er lovlige/ufarlige er jeg kommet i stor tvivl om hvilke mærker der er rene og pålidelige. Som forbruger har man ingen mulighed for at tjekke om et givet mærke i fx. København, USA eller Esbjerg er godkendt af de danske lovgivninger, da man finder ulovlige stoffer blandt dem som skulle være lovlige. Personligt tager jeg ikke kosttilskud, da jeg udemærket kan klare mig med en normal kostsammensætning, men hvis jeg en dag lige havde lyst til en proteinrig snack eller sådan, ville jeg overhovedet ikke kunne vide hvad jeg skulle tage, af frygt for, at det skulle skade mit helbred.

Så spørger om der er nogle som har kendskab til lister/mærker/lovgivninger om hvad og hvilket der er sikkert at spise, uden der er tilsat noget, som ikke skulle være der.

Link to comment
Share on other sites

Det er umulig at kunne give en garanti på at en given kosttilskuds fabrikant ikke omgå fødevaresikkerheden på den ene eller anden måde. Desuden ville det være et brud på mol's regel om at nævne specifikke produkter eller forhandlere.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Så spørger om der er nogle som har kendskab til lister/mærker/lovgivninger om hvad og hvilket der er sikkert at spise, uden der er tilsat noget, som ikke skulle være der.

Nej, sådan en liste findes ikke. Men et godt udgangspunkt er at købe noget til en rimelig pris.

Ang. kosttilskud:

For at gøre situationen endnu mere rodet, har man i et tysk studie fra 2003 screenet 634 kosttilskud for indhold af rester af anabolske steroider (Geyer et al., 2004). Studiet afslørede, at 15% (!!) af kosttilskuddene indeholdt metabolitter af nandrolon eller testosteron! Medicinalvirksomheders produktion er underkastet nogle produktionsstandarder, kaldet GMP, hvilket producenter af kosttilskud ikke er. I det tyske studie fandt man, at virksomheder, som også solgte prohormoner, oftere havde forurenede ikke-prohormon kosttilskud end virksomheder, som ikke solgte prohormoner. Det er blevet fortolket således, at forureningen ikke har været bevidst, for at gøre kosttilskuddene mere virksomme, men i stedet har været en konsekvens af mangelfuld oprensning og rengøring af produktionsmaskiner. Dette har jo åbenlyse implikationer for sportsfolk, som potentielt skal testes.

(kilde: http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=4821)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share