boksning


avec
 Share

Recommended Posts

Er begyndt til boksning og har fundet ud af at jeg skal have flere kræfter for at klare mig så derfor har jeg anskaffet mig:

2 håndvægte 15kg's

1 boksepude 30kg

et par handsker

og lige nu træner jeg hver dag bare nogle basics

50 mavebøjninger om morgen samt

20 hævninger med hver arm af 15kg

15 chin'ups

en del biceps træning

og jeg løbetræner

og alt det gør jeg igen om aftenen

og sidst på eftermiddagen giver jeg den gas på puden

er det noget der vil give mig mere styrke eller skal jeg bygge på, hvis jeg skal ' hvad kan jeg så lave mere?

og hvis i har nogle forslag giver i så ikke lige smide link til et sted hvor jeg kan se hvordan det skal gøres ?

på forhånd tak..

Edited by avec
Link to comment
Share on other sites

Du bør ikke træne de samme muskelgrupper hver dag.

Desuden træner du jo kun biceps, lige bortset fra kropshævningerne, som også giver noget til ryggen.

Hvis du kan lave 15 kropshævninger, bør du måske tage en rygsæk/taske på ryggen, så du får noget ekstra vægt, som skal hives op.

Du bør nok også smække noget mere på dine håndvægte - jeg går ud fra, det er dem, du taler om, når du siger, at du laver 20 "hævninger?"

Kig desuden her:

http://www.motion-online.dk/styrketraening...ed_haandvaegte/

Jeg går ud fra, at du kan justere vægten på dine håndvægte?

Edited by jdc
Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil have mere slagstyrke så er den træning du laver pt. slet ikke nok. Det meste af et slagsstyrke kommer ikke fra armene men som følge af den måde du bevæger din krop på, altså evnen til at sætte kroppen eksplosivt i bevægelse.

Desuden er det triceps og forskulderen der primært arbejder under et slag, jeg har en artikkel om træning for kampsports udøvere liggende, men ved ikke lige om der må linkes eksternt til den, så hvis du smider mig en PM med din mail kan jeg sende den til dig.

Edited by yan
Link to comment
Share on other sites

Hvad er det du vil have, mere styrke eller mere muskelmasse?

Hvis det er til boksning, synes jeg du skal droppe det der biceps træning med det samme. Spild af tid!

I stedet burde du nok køre de store basis øvelser et par gange om ugen - squat, dødløft, bænkpres (eller noget andet pres) og pullups/rows. Det kan gøres på forholdsvis kort tid, og giver god allround styrke du så kan omsætte til boksning i din anden træning.

Edited by pugilist
Link to comment
Share on other sites

jeg vil have muskelmasse - men har ingen chance for at komme i styrkecenter.. så jeg kan ikke lave dødløft og de andre ting

Hvad vil du bruge muskelmasse til i boksning? Hvor høj er du og hvad vejer du?

Jeg ved godt de har ham Patrick der nede i Viborg AC, der har haft lidt held med at se stærk ud, og slå et par stykker ud på begynderniveau, men det holder kun lige til han kommer på et vist niveau, så får han røv og så er den karriere slut. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
det kan anbefales at du ik træner for mange vægte.. for som sagt når du blir for stor blir du for langsom det er bedre at være hurtig på næverne;p ellers kig forbi på ballerupbokseklub.dk

/kevin

Jeg forstår godt hvor du vil hen, men det er altså noget sludder, at man nødvendigvis bliver langsom af at blive større - tværtimod faktisk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg bokset i ca. 6½ år.. Har bokset ca. 55 kampe, hvoraf de ca 7 har været for det danske junior landshold. Flere gange jysk og dansk mester - deltaget ved EM osv osv.. Dette var ikke blær, men blot for at fortælle at det har jeg opnået UDEN styrketræning ved siden af.

Du får masser af styrke ved selve boksetræning. Du kan godt blive langsommere af at få for store muskler, hvis de er trænet på den forkerte måde..

Men nogle muskelgrupper der er gode for boksning er også dine ben. Da størstedelen af eksplosionen er i din vridning af kroppen når du udfører et slag. Her snakker jeg hoftedrejning, "afskubning" med ben osv. Hvis du kan det, er det sku næsten blot at strække armen, og så er der POWER bag!

:superman:

Link to comment
Share on other sites

jeg har trænet judo og jiu-jitsu(kamp) siden 1991, og vil give Ferosioux.

til dels ret.

kraften i et slag kommer sjældent fra arm-musklerne! så drop biceps øvelserne.

kraften bliver opbygget ved vridet i kroppen, og så de øvre muskler på overkroppen, til at strække selve armen. din biceps og triceps skal blot være så hurtige som mulige. så de kan guide armen i den rigtige retning. og sørge for at den fortsætter denne retning når slaget rammer.

hvor længe har du trænet boxing?

jeg har prøvet at kæmpe fullkontakt med slag og spark, flere gange. og har også kæmpet med folk der lignede Arnold S.

Men De har sku aldrig givet mig noget særlig modstand. da de oftest er langsomme, stive og har slet ingen evne til at veksle i tempoet.

( her siger jeg ikke at en stor og stærk slet ikke KAN være hurtig og farlig, blot at det er ikke der man skal starte med at ligge sit fokus).

box du en masse på din sandsæk, og lyt til træneren når han viser dig teknik. Så du lære at slå rigtigt.

brug 3-4 år på at lære at boxe! og løb!

og begynd da på noget let generel vægttræning i et center. hvor der er en træner der laver et korrekt skema til dig.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg bokset i ca. 6½ år.. Har bokset ca. 55 kampe, hvoraf de ca 7 har været for det danske junior landshold. Flere gange jysk og dansk mester - deltaget ved EM osv osv.. Dette var ikke blær, men blot for at fortælle at det har jeg opnået UDEN styrketræning ved siden af.

Du får masser af styrke ved selve boksetræning. Du kan godt blive langsommere af at få for store muskler, hvis de er trænet på den forkerte måde..

Men nogle muskelgrupper der er gode for boksning er også dine ben. Da størstedelen af eksplosionen er i din vridning af kroppen når du udfører et slag. Her snakker jeg hoftedrejning, "afskubning" med ben osv. Hvis du kan det, er det sku næsten blot at strække armen, og så er der POWER bag!

:superman:

Hvilken klub bokser du i?

Link to comment
Share on other sites

jeg har trænet judo og jiu-jitsu(kamp) siden 1991, og vil give Ferosioux.

til dels ret.

kraften i et slag kommer sjældent fra arm-musklerne! så drop biceps øvelserne.

kraften bliver opbygget ved vridet i kroppen, og så de øvre muskler på overkroppen, til at strække selve armen. din biceps og triceps skal blot være så hurtige som mulige. så de kan guide armen i den rigtige retning. og sørge for at den fortsætter denne retning når slaget rammer.

hvor længe har du trænet boxing?

jeg har prøvet at kæmpe fullkontakt med slag og spark, flere gange. og har også kæmpet med folk der lignede Arnold S.

Men De har sku aldrig givet mig noget særlig modstand. da de oftest er langsomme, stive og har slet ingen evne til at veksle i tempoet.

( her siger jeg ikke at en stor og stærk slet ikke KAN være hurtig og farlig, blot at det er ikke der man skal starte med at ligge sit fokus).

box du en masse på din sandsæk, og lyt til træneren når han viser dig teknik. Så du lære at slå rigtigt.

brug 3-4 år på at lære at boxe! og løb!

og begynd da på noget let generel vægttræning i et center. hvor der er en træner der laver et korrekt skema til dig.

Det sidste er et meget dårligt råd, synes jeg. Efter 3-4 år, skulle man gerne bokse på ret højt plan (hvis man da har talentet. Har man ikke, er man sandsynligvis stoppet llang tid før), og så er det da dumt, først at skulle til at lære at løfte, og i øvrigt tilvænne kroppen til det.

Selvfølgelig skal det ikke være der hovedparten af ens fokus ligger (hvorfor er det lige man skal advare folk om ikke at komme til at ligne Arnold, hvis man vil vægttræne som supplement til boksning, når der ikke er nogen advarsler om at komme til at ligne Wilson Kipketer, hvis man løber som supplement?? :blink::laugh: ). Men det vil nu være fornuftigt, at tingene følges ad, så man kan løfte som en eliteidrætsmand, når man ér elitebokser. Alternativet, som du beskriver det, betyder jo, at man løfter som en nybegynder, selvom resten af ens træning er avanceret.

Det bedste i den forbindelse, vil være at have en boksetræner der bruger vægttræning til sine boksere, så man kan få det ind i harmoni med resten af ens boksetræning. Desværre er der ikke ret mange af den slags i DK...

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er det lige man skal advare folk om ikke at komme til at ligne Arnold, hvis man vil vægttræne som supplement til boksning, når der ikke er nogen advarsler om at komme til at ligne Wilson Kipketer, hvis man løber som supplement?? :blink::laugh:

Super formuleret.. Den låner jeg lige til senere... :4thumbup:

Man aner ofte at vægttræning ligefrem er stigmatiseret i forhold til mange kampsporter... Men det er vel heller ikke så mærkeligt hvis referencepuntet til det (vægttræning) er motionscentertræning...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

hejsa.. alt det der vægt træning har du ikke brug for..

nogen af dem der slår rigtig hårdt er tynde som siv !

det du skal det er at gå ned i klubben og komme i gang.. du bliver ikke slagtet, for der bliver holdt godt øje med drengene og sådan skal det også være.. alle har skullet overvinde sig selv til bare at træde ind i lokalet, men det er fed træning og du bliver sikkert ppositivt overrasket( det er ikke som man tror)løbe løbe løbe løbe og muligvis kombinere med kroppens vægt, armbøjninger englehop osv .. trappe træning er godt..

boksning er vilje, vilje vilje viljesport- syretræning og kondition.. og intelligens skader ikke ... ud og løb og pres dig selv, du får brug for alt den luft du kan finde.. evt 12 min test på løbebane og masser af spurter frem for lange ture..

20 stk 20 meter spurter, 5 min pause, 30 stk 30 meter spurt evt .. hurtighed på benene og på hænderne..frem for store tunge muskler.. jo lettere du er des bedre for dig selv...bevægelse og lethed på fødderne kommer man langt med.. frem for rå power og bare tonse fremad og lige ind i stødende.. ram uden at blive ramt !!!

hilsen en af de gamle drenge i faget ;)

Link to comment
Share on other sites

hejsa.. alt det der vægt træning har du ikke brug for..

nogen af dem der slår rigtig hårdt er tynde som siv !

det du skal det er at gå ned i klubben og komme i gang.. du bliver ikke slagtet, for der bliver holdt godt øje med drengene og sådan skal det også være.. alle har skullet overvinde sig selv til bare at træde ind i lokalet, men det er fed træning og du bliver sikkert ppositivt overrasket( det er ikke som man tror)løbe løbe løbe løbe og muligvis kombinere med kroppens vægt, armbøjninger englehop osv .. trappe træning er godt..

boksning er vilje, vilje vilje viljesport- syretræning og kondition.. og intelligens skader ikke ... ud og løb og pres dig selv, du får brug for alt den luft du kan finde.. evt 12 min test på løbebane og masser af spurter frem for lange ture..

20 stk 20 meter spurter, 5 min pause, 30 stk 30 meter spurt evt .. hurtighed på benene og på hænderne..frem for store tunge muskler.. jo lettere du er des bedre for dig selv...bevægelse og lethed på fødderne kommer man langt med.. frem for rå power og bare tonse fremad og lige ind i stødende.. ram uden at blive ramt !!!

hilsen en af de gamle drenge i faget ;)

Link to comment
Share on other sites

Er begyndt til boksning og har fundet ud af at jeg skal have flere kræfter for at klare mig så derfor har jeg anskaffet mig:

2 håndvægte 15kg's

1 boksepude 30kg

et par handsker

og lige nu træner jeg hver dag bare nogle basics

50 mavebøjninger om morgen samt

20 hævninger med hver arm af 15kg

15 chin'ups

en del biceps træning

og jeg løbetræner

og alt det gør jeg igen om aftenen

og sidst på eftermiddagen giver jeg den gas på puden

er det noget der vil give mig mere styrke eller skal jeg bygge på, hvis jeg skal ' hvad kan jeg så lave mere?

og hvis i har nogle forslag giver i så ikke lige smide link til et sted hvor jeg kan se hvordan det skal gøres ?

på forhånd tak..

hejsa.. alt det der vægt træning har du ikke brug for..

nogen af dem der slår rigtig hårdt er tynde som siv !

det du skal det er at gå ned i klubben og komme i gang.. du bliver ikke slagtet, for der bliver holdt godt øje med drengene og sådan skal det også være.. alle har skullet overvinde sig selv til bare at træde ind i lokalet, men det er fed træning og du bliver sikkert ppositivt overrasket( det er ikke som man tror)løbe løbe løbe løbe og muligvis kombinere med kroppens vægt, armbøjninger englehop osv .. trappe træning er godt..

boksning er vilje, vilje vilje viljesport- syretræning og kondition.. og intelligens skader ikke ... ud og løb og pres dig selv, du får brug for alt den luft du kan finde.. evt 12 min test på løbebane og masser af spurter frem for lange ture..

20 stk 20 meter spurter, 5 min pause, 30 stk 30 meter spurt evt .. hurtighed på benene og på hænderne..frem for store tunge muskler.. jo lettere du er des bedre for dig selv...bevægelse og lethed på fødderne kommer man langt med.. frem for rå power og bare tonse fremad og lige ind i stødende.. ram uden at blive ramt !!!

hilsen en af de gamle drenge i faget ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share