hjemme/center - træning


Spike^
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg træner hjemme, og det går fint.. jeg har stort set det man behøver for at træne hele kroppen igennem.. desuden er træningscenteret for langt væk for mig, og prisen er heller ikke noget at råbe hurra for.

Men alligevel får jeg sommetider lyst til at smutte ned i centeret - til dels for forandringens skyld, til dels for at blære mig lidt. :tongue: .. men skader det egentlig min træning? Hvis jeg har et fast program jeg kører herhjemme - hvis jeg så pludselig (lad os sige én gang hver anden uge) hopper ned i centeret for at køre noget "freestyle" - vil det ødelægge min træningsrytme?

-Spike

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg træner hjemme, og det går fint.. jeg har stort set det man behøver for at træne hele kroppen igennem.. desuden er træningscenteret for langt væk for mig, og prisen er heller ikke noget at råbe hurra for.

Men alligevel får jeg sommetider lyst til at smutte ned i centeret - til dels for forandringens skyld, til dels for at blære mig lidt. :tongue: .. men skader det egentlig min træning? Hvis jeg har et fast program jeg kører herhjemme - hvis jeg så pludselig (lad os sige én gang hver anden uge) hopper ned i centeret for at køre noget "freestyle" - vil det ødelægge min træningsrytme?

-Spike

Det ville efter min mening kun være sporadisk

Link to comment
Share on other sites

Hvis det kan booste din motvation, skal du da endelig ikke holde op med at freestyle lidt fra tid til anden nede i den lokale jernhule IMO. :smile: At kunne holde sig motiveret overskygger i min verden langt de negative sider ved ikke at køre et 100% fastlagt program.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Wee ! Endelig fandt jeg noget der bare mindede om det jeg søgte :tongue:

Det jeg leder efter er et træningsprogram som jeg kan bruge hjemme... Dvs ingen hjælpemidler hvis man kan sige det.. Altså maskiner osv. Har jo (selvfølgelig :tongue: ) set de øvelser som jeg umiddelbart lige kan se her på motion-online.dk.. Men sys bare ikke rigtig der er nok øveler... :cry:

Jeg er håndboldspiller(sjovt nok :tongue: ) og ønsker derfor at træne arme, MEGET ben - så jeg kan hoppe højere :4thumbup: - og en del ryg også da jeg har tendens til svag ryg...

Facts om selveste Håndboldspilleren selv :4thumbup: :

Køn: Pigebarn

Alder: 16

Kg: hmm.. Tror jeg har rundet de 55 :w00t:

Antal træninger: Jamen satser da på at gøre det hver dag :innocent:

I hvor lang tid: Hmm.. You never know.. Kommer til at kunne gå i styrketræning om 3 uger igen... Men skulle jo gerne have lidt muskler inden :smile:

Hva ska i mere bruge...? Hmm... R lidt ny her.. :crazy:

Men hvis i har nogle øvelser for en der INGEN hjælpemidler har og ingen viden har :tongue: må i meget gerne skrive hvor man kan finde øvelserne henne.. :wink:

Ligger jo selvfølgelig hver dag på gulvet og laver mavebøjninger (har jo selvfølgelig pint mig selv med de nye variationer på motion-online) armbøjninger og rygbøjninger hvis man kan kalde det det... + jeg laver den der dødningestol eller hva man nu kalder det... (den hvor man stiller benene i 90 grader - som om man sidder i en stol, bare uden stolen :w00t: - og spørger sig selv HVER gang hvorfor/hvordan man kan pine sig selv på den måde :tongue: )

Men det jeg mangler er også hvor mange gange man skal gøre diverse øvelser...

Hehe... Har mit eget lille personlige træningsprogram, men sys jeg ville pynte lidt på det ved at komme flere øvelser på :tongue: Hihi.. Det forlyder således(Ve ikk om man kan sige det :tongue: )

3x10 armbøjninger

3x10 mavebøjninger "lige"

3x10 mavebøjninger skrå venstre

3x10 mavebøjninger skrå højre

3x10 rygbøjninger (ligger med fødderne spændt fast, hvorefter man løfter ryggen - dette er for at styrke min ryg der har tendens til at blive en smule træt når den aktiveres :tongue: )

1 1/2 minuts "dødningestol"

Mit mål er at spille som divisionsspiller (i håndbold sjovt nok :wink: ) og jeg vil derfor gerne træne hele kroppen... (selvfølgelig mest de muskler man bruger i håndbold..: Ben - Hoppe. Arme - kaste...) Men jeg kan godt se at træningsprogrammel jo nok ikke holder til divisionsrækkerne...

Kort sagt vil jeg gerne have et træningsprogram der viser hvor mange gange mavebøjninger osv. man skal tage for at komme på nogenlunde god styrke.. Og så selvfølgelig gerne nogle nye øvelser uden hjælpemidler (dvs. maskiner osv. :wink: )

Undskyld min lidt lange besked.. men håber i vil/kan hjælpe allivel..

Vh.

Sascha

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvor stærk du er, men du bør nok også have kropshævninger med... og med den vægt du har kan du sgu næsten lave dem i alt.. selv gardinstænger! :wink:

Det du kalder 'dødningestol' lyder til at være L-Sits

Hvor mange armbøjninger kan du lave? Hvis du kan lave rigtigt mange bør du nok overveje at lave en af de sværere varianter.

Og hvis du skal træne ben hjemme så må du nok igang med pistols: Udførelse her

Og jeg vil nok holde mig til at finde øvelser jeg kan udføre 5-8 gentagelser af... ellers går det styrkebetonede hurtigt af det og så får du ikke ret meget ekstra styrke på dine hop osv.

Edited by Thorhauge
Link to comment
Share on other sites

Jaah.. L-Sits.. Lyder meget rigtigt.. Har aldrig hørt det før men lyder godt :tongue:

Men kan du sige hvor meget, en som træner til at være over middelklassen i styrketing, ska sidde i "L-sits som du kalder den...

Har du evt. andre forslag end pistols... (hvor lang tid ska man sidde i den..) fokuserer meget på benene da jeg meget gerne vil kunne hoppe højere... (ku jo være ret fedt :4thumbup: )

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke blive siddende i pistols, du skal op og ned 5-8 gange og så holde en pause og så gøre det 3-4 gange. (Det træner musklerne du også bruger når du skal hoppe højere)

Og.. med hensyn til L-Sits... så må jeg hellere lige tjekke hvad MaxP han kører i den øvelse.

Link to comment
Share on other sites

:4thumbup: Hehe.. takker mange gange... Men nu har jeg lige læst at man helst selv skal finde tingene herinde osv. hva jeg også forstår.. Ville også gerne... Men aner ikk hvem maxP er :tongue: (ikk nogen krænkelse af personen selv.. Du får bar et indsigt i min uvidenhed :tongue: )Så takker mange gange :tongue:

Mht hjemmetræningsprogrammet - uden hjælpemidler.. Kender du ikke et sted man kan finde et sådant et :wink: ??

Link to comment
Share on other sites

How.. Glemte at sige at jeg også løber 2-4 gange om ugen efter et løbeprogram jeg har fået af min træner...

Og så laver jeg også den øvelse hvor man ligger vandret i luften, hvor man støtter med albuerne og tæerne og spænder i maven :crazy: PUHA!!! Men der er det også noget med at man skal(kan) gør det i et bestemt antal tid, derefter holde en pause og påbegynde på ny osv... Kender noget til det???

Edited by Håndboldspilleren
Link to comment
Share on other sites

I betregtning af, at du er håndboldsspiller og selv skriver, at du vil træne meget ben, så er der da ikke meget bentræning i dit program (bortset fra pistols), men det er måske også svært at finde gode benøvelser med kropsvægt.

Hvis du havde en vægtstang med skiver til kunne du (bla) lave frivend, som vist er den mest effektive øvelse til eksplosiv benstyrke.

Link to comment
Share on other sites

Det er såmænd bare mig, der er MaxP, men det fandt du vist ud af. :cool:

Når du kan lave din dødningestol i 1½ minut, så er det næppe L-sit, og hvis det var tror jeg du ville være et stor-talent indenfor gymnastik eller lignende. :smile:

Det skulle vel aldrig bare være at man sætter sig ned som på en stol, men uden stol, og så bliver siddende der? En spas omgang statisk træning for lårene.

På nedenstående links er der mange gode forslag til træning helt uden udstyr eller kun med meget få midler

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...topic=23727&hl=

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=29480

Link to comment
Share on other sites

"Det er såmænd bare mig, der er MaxP, men det fandt du vist ud af. :cool: "

- Nope.. Først da du skrev det :blink::blush: Hehe.. Så har i også fået et indblik i min hjernes store kapacitet :tongue:

"Når du kan lave din dødningestol i 1½ minut, så er det næppe L-sit, og hvis det var tror jeg du ville være et stor-talent indenfor gymnastik eller lignende. :smile: "

- Jeg er stortalent indenfor al sport :4thumbup:

"Det skulle vel aldrig bare være at man sætter sig ned som på en stol, men uden stol, og så bliver siddende der? En spas omgang statisk træning for lårene."

- Præcis !! :tongue: You've got it ! Forstår ikk det du mener om øvelsen :blush: , men hvis det er fordi du sys den er hård.. Så du ikk den eneste !!!:crazy:

Takker for hjemmesiderne!! :superman: FANTASTISKE!!!

Derfor har jeg nu tilrettelagt et nyt program der gerne skulle være lidt mere allround... :wink:

Men vil stadig gerne have jeres mening om hvor mange gange/hvor lang tid osv. - om i sys der er nogle øvelser jeg skal smide i skraldeanden... :w00t:

1. Bodyweight triceps extension - 5x max reps, no rest, 301 tempo?? (menes der 5x det højeste antal man kan lave?? men hvis det er uden hvile, gør man det jo ikk 5 gange :blush: sorry.. Er forvirret :w00t: Og hvad betyder i "301" tempo?? langsom/hurtig/middel??) Hehe.. Det er alt for prof til mig.. :tongue:

2. Push ups with elevated feet - 5 x max reps, 501 tempo, No rest?? (same questions :tongue: )

3. L-Seat - 5 x burn set, No special tempo, but hold the contracted position for 1-2 seconds on each rep, 120 seconds of rest. (hey, den øvelse forstår jeg fuldt ud :w00t: )

4. (Lying chin-ups + Lying chin-up static hold) - prøver at finde et sted jeg kan fikse dem.. Meen... tror det ikk.. :nonono:

5. 1-leg squat - 5 x 5 per leg, 311 tempo?? No rest

6. 2/1 Hip extension - 5 x 10 (5 per ben) 51X tempo?? 180 seconds rest

7. (Headstand Leg Raise) Har endnu ikk kunnet lave den, men sys det ser mega fedt ud.. Så vil gøre et ihærdigt forsøg!! :tongue:

8. (Military Pushups x 10) Har ikke prøvet det endnu, men ser da meget fedt ud, right?

9. One Leg Deadlifts x 10 på hver ben?? Det er ikk meget vel :nonono: Kan man hvsi man har overskud, lave flere??

10. The Plank:crazy: - 10 x 25 sek.

11. Frog Pushup - hvor mange gange??

12. Dive Bomber Pushups - hvor mange?? :crazy:

13. Lazy Dog pushups - hvor mange??

14. Reverse Squat - hvor mange??

15. Sitting V-ups - hvor mange??

16. Knee Ups on the Ground - hvor mange??

17. Curl Up for Rhythm - hvor mange??

18. Lying Supine, Single-Leg Hip/Thigh Extension - hvor mange??

19. Ski Squats (vist noget ala den jeg kalder dødningestolen :blush: ) - 20 sek. per position (hvor jeg lægger 4 sek. på for hver gang jeg laver den)

21. Static Lunge - hvor lang tid??

22. Single Leg, Bent-Knee Deadlift - hvor mange gange??

Til øvelserne hvor jeg har spurgt hvor mange gange jeg skulle gøre dem, prøver jeg selv at svare :tongue:: Kan man godt gå efter den klassiske 3x10???

Men hvad så med dem hvor det er på tid..?? :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Hvad med noget i retning af.

Pistols

handstands arbejdende mod handstandpushup

Armbøjninger evt med klap og hævede ben.

Dips(kræver et bord/2stole... mon ikke det kan lade sig gøre)

Chins(kræver et eller andet at hæve sig op i, fx et tørrestativ/gren, et eller andet finder du nok ud af)

Glute/ham raise arbejdende mod rene ham raises.

Supermans(ryg øvelse finder link senere)

Janda situps... fee' maveøvelse, ellers dragonflags.. du vejer jo ikke så meget.

forresten L-seat = http://www.usa-gymnastics.org/events/1998/...photo/13-08.jpg

kan også laves på et bord, er holder man dog vægten på fingrene og ikke hænderne.

Prøv at lave øvelserne og find ud af hvor mange reps du kan lave.. og så skriv ind igen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Pistols

handstands arbejdende mod handstandpushup :tongue: Ka ikk engang komme op i handstands :blink::crazy::blush: ØV !

Armbøjninger evt med klap og hævede ben. - Hmm.. Forstår ikke hvordan man skal kunne klappe :blink:

Dips(kræver et bord/2stole... mon ikke det kan lade sig gøre) Hmm.. Forstår ikke hvordan man skal kunne bruge et bord til øvelsen..?? Og jeg sys da heller ikke rigtig jeg kan bruge 2 stole...?? De vælter da hvis jeg hænger mig i dem :nonono::tongue:

Chins(kræver et eller andet at hæve sig op i, fx et tørrestativ/gren, et eller andet finder du nok ud af) Har virkelig ledt men sys overhovedet ikk jeg kan finde noget :cry:

Glute/ham raise arbejdende mod rene ham raises - PRÆCIS!

Supermans(ryg øvelse finder link senere)

Janda situps... fee' maveøvelse, ellers dragonflags.. du vejer jo ikke så meget ??

forresten L-seat = http://www.usa-gymnastics.org/events/1998/...photo/13-08.jpg

kan også laves på et bord, er holder man dog vægten på fingrene og ikke hænderne.

- Hehe.. Coolt skal jeg da prøve (på bordet self :wink: ).. Ser jo ret fedt ud :tongue:

Prøv at lave øvelserne og find ud af hvor mange reps du kan lave.. og så skriv ind igen :wink:

Ok, ved godt det er lidt sørgeligt med min viden, men når i skriver reps mener i så hvor mange gange jeg fx kan lave armbøjninger i træk???

Takker for svarene!! :superman: I'll try tonight - I'll write tomorrow :tongue:

Edited by Håndboldspilleren
Link to comment
Share on other sites

kan du lave fulde pistols men ikke komme op i handstands? kan nemlig lave HSPU men ikke pistols.. hehe

Når jeg tager handstandpushups(HSPU) så er det med fødderne let hvilende mod en væg for at holde balancen. Det er også godt at bruge til at øve handstands, støtte meget op af væggen til at starte med, og efterhånden kun bruge væggen til at hlde balncen med.

Armbøjningerne med klap: Simpelt, når du hæver dig op fra gulvet går du det med så meget kraft, at du løfter dig fra gulvet, og mens du hænger med overkroppen i luften klapper du :wink: Når man er skrap tager man tre klap, 2 foran og 1 bag ryggen. så en bokser gøre det. crazY :crazy:

Dips: bordet til den ene hånd, og så kunne du måske sætte to stole i spænd op ad hinanden til den anden hånd. hvis der er lidt højdeforskel bytter du bare hænderne mellem sættene.

ikke meget problem med gluteham raises

Supermans = http://www.motion-online.dk/images/tkd_pics/back5.jpg bare med hænderne strukket frem foran dig.

Janda situps: Som helt almindelige mavebøjninger MEN... Under udførelse af øvelsen skal du af al kraft presse dine fødder "gennem gulvet". Brug al din kraft i benene til det, og tag så mavebøjningen samtidig. Gør du det rigtigt bliver det MEGET hårdere end normalt. Brug evt noget tungt til at lægge over dine fødder så du kan sidde helt op, stadigvæk mens du presser fødderne gennem gulvet(sætter hoftebøjerne ud af spil i første del af bevægelsen = ren mavetræning først og ren hoftebøjertræning i den sidste del)

SAmme teknik kan også bruges med skrå mavebøjninger.

Rigtigt L-seat : http://www.beastskills.com/l%2520seat.jpg

læs evt om guide til optræning af andre øvelser og l-seat og handstands her plus andre gode fif på www.beastskills.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share