løb


karina hansen
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at løbe 3 gange om ugen, om morgenen kl 06.30, og spiser derfor ikke morgenmad før jeg løber. Jeg har hørt at det ikke er sundt at løbe på tom mave, passer det?

Sundt og sundt...

Det er i hvertfald meget sundere end ikke at løbe.

Personligt spiser jeg altid (LIDT) inden jeg løber om morgnen.

En ½ banan, en håndfuld rosiner, en fransbrød med pålægschokolade e.l.

Dertil et stort glas vand.

På den måde føler mig klar og ikke for oppustet til at kunne løbe.

Prøv dig frem og find ud af hvad der passer dig.

Nogle kan slet ikke spise, og tager så et glas juice i stedet for at få lidt energi.

Nogle kan smide en ordentlig portion havdegryn ned og løbe lige efter.

Link to comment
Share on other sites

Sundt og sundt...

Det er i hvertfald meget sundere end ikke at løbe.

Personligt spiser jeg altid (LIDT) inden jeg løber om morgnen.

En ½ banan, en håndfuld rosiner, en fransbrød med pålægschokolade e.l.

Dertil et stort glas vand.

På den måde føler mig klar og ikke for oppustet til at kunne løbe.

Prøv dig frem og find ud af hvad der passer dig.

Nogle kan slet ikke spise, og tager så et glas juice i stedet for at få lidt energi.

Nogle kan smide en ordentlig portion havdegryn ned og løbe lige efter.

Okay tak for det. Det lyder okay med en banan. jeg er nemlig den type som kke kan spise ret meget før jeg føler det kommer op igen. Og slet ikke så tidligt:-)

Link to comment
Share on other sites

Okay tak for det. Det lyder okay med en banan. jeg er nemlig den type som kke kan spise ret meget før jeg føler det kommer op igen. Og slet ikke så tidligt:-)

Om det er "sundt" at løbe om morgenen kommer an på hvad dit mål er med løbetræningen. Det er velkendt at du har en relativ stor procentdel fedtforbrænding ved løb på tom mave (om morgenen efter 8 timers faste), hvor den negative faktor er i form af evt. tab af muskelmasse.

Hvis målet er fedtforbrænding, er det en god metode.

Hvis målet er øget kondition + maksimal bibeholdelse af muskelmasse, findes der bedre metoder. (intervalløb senere på dagen med fyldte depoter + shake bagefter)

Link to comment
Share on other sites

Om det er "sundt" at løbe om morgenen kommer an på hvad dit mål er med løbetræningen. Det er velkendt at du har en relativ stor procentdel fedtforbrænding ved løb på tom mave (om morgenen efter 8 timers faste), hvor den negative faktor er i form af evt. tab af muskelmasse.

Hvis målet er fedtforbrænding, er det en god metode.

Hvis målet er øget kondition + maksimal bibeholdelse af muskelmasse, findes der bedre metoder. (intervalløb senere på dagen med fyldte depoter + shake bagefter)

Det var egentlig meningen at jeg skulle fedtforbrænde. Lige nu løber jeg efter det løbeprogram for begynder nr2. som jeg har fundet på run4fun. Så jeg regner med at når jeg er fårdig med de 4 uger så skal jeg løbe for at fedtforbrænde.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Løb om aftenen idstedet..

To timer efter de sidste måltid.

Don't eat after

HVad har du lige at have det i? Link til artikel måske?

Når du har løbet har du brugt af dine glykogendepoter. De bliver bedst fyldt op i timerne efter løbeturen, hvilket betyder at der er mere energi til næste dags fysiske aktivitet. Løb slider jo også på kroppen (omend ikke så meget som styrketræning med mindre du løber meger langt) og så skal kroppen da bruge noget protein og fedt til at reparere de mikroskopiske skader der sker. Det er denne opbygning efter træning der gør os stærkere

Ikke at det ligefrem skader ikke at spise efter, men jeg kan sgu ikke se fidusen.

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Omkring mad og løb så læste jeg i Allan Zachariassens bog at man aldrig må løbe efter et måltid, idet det giver sidesting for de fleste. Faktisk har jeg i mange år forsøgt at genoptage løb, og kunne simpelthen ikke komme igang da jeg konstant fik sidesting. Men efter at have læst Allans råd, og følger det slavisk(!), så er jeg stort set blevet problemet kvit.

Så min anbefaling er: Løb aldrig før tidligst 2-3 efter et måltid.

Link to comment
Share on other sites

Morgenløb er en vanesag for mange. Nogen vænner sig aldrig til at løbe på tom mave.

Praktisk talt al mine løbetræning foregår om morgenen på tom mave. Det fungerer strålende for mig. Jeg kan rumme to ting før jeg løber; et glas vand og en kop kaffe :wink: - og det kører fint. Men jeg føler heller ikke sult lige når jeg står op. Gør jeg det - fx fordi jeg ikke har fået noget ordentligt aftenen før - kan jeg godt spise en banen hvis jeg skal løbe en længere tur. Intervaltræning kan ikke kombineres med mad for mig - det kommer bare op igen :laugh:

Link to comment
Share on other sites

HVad har du lige at have det i? Link til artikel måske?

Når du har løbet har du brugt af dine glykogendepoter. De bliver bedst fyldt op i timerne efter løbeturen, hvilket betyder at der er mere energi til næste dags fysiske aktivitet. Løb slider jo også på kroppen (omend ikke så meget som styrketræning med mindre du løber meger langt) og så skal kroppen da bruge noget protein og fedt til at reparere de mikroskopiske skader der sker. Det er denne opbygning efter træning der gør os stærkere

Ikke at det ligefrem skader ikke at spise efter, men jeg kan sgu ikke se fidusen.

-Camilla

Enig. Og hvis man træner meget og vil noget med sin træning kan det faktisk bedst betale sig at spise umiddelbart bagefter - man restituerer hurtigere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share