Normal vs Rev Hyper


Flot
 Share

Recommended Posts

Hmm... et godt spørgsmål!! Ville gerne prøve en reverse hyper, men har jeg desværre ikke haft mulighed for.. Men begge dele er/har været meget brugt!!

Russiske vægtløftere fra 70/80'erne kørte blandt andet højt op i almindelige hypers. 100kg på en stang bag nakken var vist ikke usædvanligt, efter hvad jeg har læst. Så der er ingen tvivl om at man kan komme meget langt, rygstyrkemæssigt, bare med denne "maskine".. Reverse hypers har så nok mere end lidt terapeutisk/restutionsfremmende effekt end hypers. Selvom mange også bruger hypers til dette.. :smile:

Så min lille konklusion: Reverse hypers vil umiddelbart være mere gavnlig til restutionsfremmende træning end hypers (hvilket vel kun er nødvendigt hvis man kører tungt på en del andre hårde ryg-øvelser), men er det opbygning af en stærk ryg man er ude efter, vil jeg nok umiddelbart holde mig til "normale" hypers.. Så duer 3x20 reps dog ikke :smile: (hvis dette ikke er svar på dit spørgsmål, må du prøve at være bare en lille smule mere konkret :wink::tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Hmm... et godt spørgsmål!! Ville gerne prøve en reverse hyper, men har jeg desværre ikke haft mulighed for.. Men begge dele er/har været meget brugt!!

Russiske vægtløftere fra 70/80'erne kørte blandt andet højt op i almindelige hypers. 100kg på en stang bag nakken var vist ikke usædvanligt, efter hvad jeg har læst. Så der er ingen tvivl om at man kan komme meget langt, rygstyrkemæssigt, bare med denne "maskine".. Reverse hypers har så nok mere end lidt terapeutisk/restutionsfremmende effekt end hypers. Selvom mange også bruger hypers til dette.. :smile:

Så min lille konklusion: Reverse hypers vil umiddelbart være mere gavnlig til restutionsfremmende træning end hypers (hvilket vel kun er nødvendigt hvis man kører tungt på en del andre hårde ryg-øvelser), men er det opbygning af en stærk ryg man er ude efter, vil jeg nok umiddelbart holde mig til "normale" hypers.. Så duer 3x20 reps dog ikke :smile: (hvis dette ikke er svar på dit spørgsmål, må du prøve at være bare en lille smule mere konkret :wink::tongue: )

Det var lige sådan et svar jeg ville ha'. Men så spørger jeg lige ind til nogle ting, selv om det kommer til at gå ud over hvad trådens emne egenlig er:

Er weighted hypers ikke farligt for ryggen.

Hvordan udføres de præcist.

Hvordan kan træning være restitutionsfremmende?

Jeg er konkret. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Kan i hvert fald afvise at det skulle være farligt at køre med extra vægt i hypers.

Man skal selvfølgelig, som ved ALLE andre øvelser man laver ikke tage mere vægt på end man kan klare, og bruge bare nogenlunde ordentlig teknink. De løftende muskler (errectoren, glutes og hams) kan tåle stigende belastning som alle andre muskler.

Link to comment
Share on other sites

Hypers bliver hurtigt en bøvlet øvelse med vægt på. Alt for klodset øvelse efter min mening. Gad da personligt også godt se den her udført med en barbell med 100 KG. Rock'n'Roll. BBHyperExtention1_8.gif

En vægtskive som modstand holdt mod bryst/mave spiller heller ikke max - i det man jo bør være krummet sammen (som i en mavebøjning) under en del af øvelsen og ikke bør være flad som en bræt (som vist i animationen :blink: ) når man udfører hypers Den bedste løsning er i mine øjne sandsække - problemet bare at der er grænser for hvor tungt noget sådant kan laves. Men igen pissebøvlet at hae noget sådant til at ligge og rode rundt på ryggen.

Ved Reverse Hypers kan tilføjes tung vægt uden problemer. Samtidig har Rev-hypers gavnligt effekt på Disci i ryggen - en effekt som du ikke finder tilsvarende ved alm. hypers.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Ved Reverse Hypers kan tilføjes tung vægt uden problemer. Samtidig har Rev-hypers gavnligt effekt på Disci i ryggen - en effekt som du ikke finder tilsvarende ved alm. hypers.

Også dette jeg mener er den restutionsfremmende del af reverse hypers.. Kan nu ikke se det store problem i at køre hypers med ekstra belastning? Jeg har selv flere gange kørt øvelsen med en ez-stang bag nakken og det fungerer rigtig godt. Øvelsen virkede hård og "gavnlig" (selvfølgelig svært at bedømme, men var mit indtryk). Synes bestemt ikke at det virkede klodset.. Har du selv prøvet det med en stang bag nakken? :smile:

men det er selvf smag og behag.. Men øvelsen kan være en ganske fornuftig tilgang til en stærkere ryg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share