vægttab efter graviditet


pimboli
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen. :4thumbup:

Jeg ville høre om i har nogle gode råd til hvordan jeg kommer ned i vægt efter mine graviditeter. Jeg har på 3 år født 2 børn (den sidste blev født i august sidste år) og det har resulteret i overvægt og slasket maveskind. Før jeg blev gravid vejede jeg 57 kg. Nu vejer jeg 85,5 kg. Jeg er 170 cm. høj.

Jeg synes det virker helt uoverskueligt at skulle tabe mig så meget. Jeg kan slet ikke hitte rede i alle de forskellige kostråd man finder rundt omkring. Jeg er blevet foreslået diverse pulverkure, men det vil jeg ikke - for det virker vist ikke, gør det?

Da jeg har 2 små børn og en mand, der først er hjemme kl. 16.30 hver dag er mine muligheder for at gå i motionscenter ikke eksisterende. Jeg har en motionscykel hjemme og en step-maskine. Desuden går jeg en tur med børnene på ca. 1 time hver dag. Er det motion nok? Hvor meget motion mener i jeg skal dyrke for at tabe mig?

Ja, er der nogen, der har nogle gode foreslag til mig? Jeg er efterhånden ved at være desperat. Jeg føler mig så u-sexet når jeg er sammen med min mand, og har mest lyst til at gemme mig. Jeg er ikke tilpas i selskaber fordi jeg føler mig flommet og ufiks. Ja, det tærer sgu på en :unhappy:

Trine

Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen. :4thumbup:

Jeg ville høre om i har nogle gode råd til hvordan jeg kommer ned i vægt efter mine graviditeter. Jeg har på 3 år født 2 børn (den sidste blev født i august sidste år) og det har resulteret i overvægt og slasket maveskind. Før jeg blev gravid vejede jeg 57 kg. Nu vejer jeg 85,5 kg. Jeg er 170 cm. høj.

Jeg synes det virker helt uoverskueligt at skulle tabe mig så meget. Jeg kan slet ikke hitte rede i alle de forskellige kostråd man finder rundt omkring. Jeg er blevet foreslået diverse pulverkure, men det vil jeg ikke - for det virker vist ikke, gør det?

Da jeg har 2 små børn og en mand, der først er hjemme kl. 16.30 hver dag er mine muligheder for at gå i motionscenter ikke eksisterende. Jeg har en motionscykel hjemme og en step-maskine. Desuden går jeg en tur med børnene på ca. 1 time hver dag. Er det motion nok? Hvor meget motion mener i jeg skal dyrke for at tabe mig?

Ja, er der nogen, der har nogle gode foreslag til mig? Jeg er efterhånden ved at være desperat. Jeg føler mig så u-sexet når jeg er sammen med min mand, og har mest lyst til at gemme mig. Jeg er ikke tilpas i selskaber fordi jeg føler mig flommet og ufiks. Ja, det tærer sgu på en :unhappy:

Trine

Tillykke med børnene :smile:

Om du dyrker nok motion til at tabe dig afhænger af hvad du spiser. Pt. gør du jo ikke, men reelt vil jeg mene at du kan nå langt med den mængde motion du dyrker nu.

"Hvorfor taber jeg mig så ikke?"

Hemmeligheden ligger i køkkenet.

Giv os et eksempel på hvad du spiser i løbet af en dag.

Vægttab opnåes når man spiser færre kalorier (indtage mindre energi) end man forbrænder. Det vil sige at du i princippet kan tabe dig ved at ligge på sofaen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved udemærket godt at jeg spiser det forkerte :blush: - og det er her mit problem ligger. Jeg synes det er en jungle at finde ud af hvad man skal spise hvornår, og hvor meget man skal spise osv.

Men, her er hvad jeg har spist idag:

morgen : 1 skive rugbrød med hamburgerryg. Vand.

mellemmåltid: frugt

middag: 3 skiver rugbrød med leverpostej.

mellemmåltid: frugt.

aften: kylling, salat, dressing og ris.

mellemmåltid: frugt.

Jeg har drukket ca. 3 l. vand i dag.

Link to comment
Share on other sites

Der er altså en masse fitness-centre som har fundet ud af at der er penge i mødre! S.A.T.S har fx børnepasning hvor du så kan træne selv, eller svømme med børnene m.v. Så der er ingen undskyldning for ikke at komme ud af døren.

Personligt vil jeg ikke mene at gåture vil hjælpe (meget) på et ønsket vægttab. Er godt klar over at sundhedsstyrelsen siger at lidt tæller også fx rengøring men de taler vist til den laveste fællesnævner...

Spinning er fx en kanon god måde at tabe sig på. Og ja, du kan sagtens begynde selv om du ikke har en speciel god kondi p.t. De fleste centre har bygynder hold, så det er bare med at komme igang! :cool:

Edited by Mette_Musen
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved udemærket godt at jeg spiser det forkerte :blush: - og det er her mit problem ligger. Jeg synes det er en jungle at finde ud af hvad man skal spise hvornår, og hvor meget man skal spise osv.

Men, her er hvad jeg har spist idag:

morgen : 1 skive rugbrød med hamburgerryg. Vand.

mellemmåltid: frugt

middag: 3 skiver rugbrød med leverpostej.

mellemmåltid: frugt.

aften: kylling, salat, dressing og ris.

mellemmåltid: frugt.

Jeg har drukket ca. 3 l. vand i dag.

Hvad i den dags-kost du har postet mener du selv er det "forkerte"?

Problemet er at mange kostråd man kan finde rundt omkring enten er alt for konkrete eller bliver læst lidt for konkret.

Hvis et råd siger spis X om morgenen, Y til middag og Z til aften, og en anden siger hhv A,B,C.

Det modsiger jo hinanden, for det kan vel ikke være rigtigt begge dele?

Sagen er jo den at der er 1000 måder (mindst) en kostplan konkret kan laves, så du taber dig.

Den gode gamle kostpyramide er slet ikke så tosset at tage udgangspunkt i - ikke mindst for i det hele taget at vælge ud hvad der slet ikke bør være i din kostplan, i betydelige mængder i hvert fald.

Den skal så udvides lidt, så du også tager højde for mængderne, for i forhold til vægttab er mængderne mindst lidt så vigtigt som hvad du spiser.

Du skriver det er uoverskueligt at skulle tabe sig så meget.

Hvordan løber man en marathon? Et skridt af gangen.

Hvordan taber man 25+kg? 1 kg af gangen :smile:

JA, det er uoverskueligt, og sådan ville en marathon-løber sikkert også have det, hvis det eneste i hans eller hendes hoved fra første skridt var at nå målstregen.

Derfor må du sætte dig nogle delmål - dele det STORE projekt op i en masse små sejre der skal vindes. Skal der være en "belønning" for hver sejr skal den naturligvis ikke være madrelateret. Men der er så mange andre belønninger - ikke mindst følelsen af at komme i bedre form, skulle ud og købe nyt tøj og alt det dér.

Link to comment
Share on other sites

Hej Pimboli

Selvfølgelig ville det bedste være, at dyrke mere motion, hvis du ønsker at tabe dig. Men det kan sagtens lade sig gøre at tabe sig udelukkende ved at fokusere på kosten. Jeg har en veninde, som tabte sig over 10 kg uden at motionere - andet end at rende efter sine 2 små purker derhjemme :tongue:

Men det kræver, at du fokuserer en hel del på kosten.

Anbefaling ud fra egen erfaring:

Prøv at skære hvidt brød, pasta, ris og kartofler ned til et absolut minimum. Indtag i stedet en masse grøntsager, kød og æg (hovedsagelig æggehvider). Som mellemmåltider kan anbefales gulerødder og et enkelt stykke frugt i ny og næ. Slik, kage, chips, sukkersodavand mv. er selvfølgelig bandlyst til hverdag, men er der noget "must have", er der selvfølgelig plads til at synde en lille smule en enkelt dag i ugen. Det er i hvert fald bedre end at ende i et ædeorgie, når man simpelthen ikke kan modstå trangen længere - been there, done that :crazy:

Held og lykke

Kibo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share