Nerve i klemme!


Juvic
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har i dag, lavet rygtræning. Som bl.a. idag bestod af 4x10 i dødløft. Midt i 2sæt, mærker jeg ligesom et hårdt stød i højre side af lænnen. Hvorefter jeg selvfølgelig stopper..

Det skal lige siges, at jeg inden træningen havde løftet nogle gamle og MEGET klodset møbler. Ved ikke om dette kunne have provokeret en nerve.. !

Smerten kan vel nærmest beskrives, som ret intens i starten. Hvorefter den stille og rolig aftager. Jeg vil spørge jer om I har prøvet noget ligende, og hvordan I er kommet over det. Hvis I er det. Det følels ikke som smerten fremkommer inde i selve rygsøjlen, men nærmere som f.eks. fra en nerve.

Jeg laver øvelsen, men den rette ryg som selvfølgelig er påkrævet, og holder meget øje med min startposition med ben osv. Som er ca. er i skulderbrede.

Om stangen holder jeg med mixed-grip. Er det bedre bare at holde normalt eller hvad ?

Håber virkelig I har et svar, for er virkelig træt af hvis det er alvorligt...

Det skal også siges, at jeg med vægten jeg havde på idag, ikke havde nogen nær-maks belastning på!

Samtidig havde jeg også lavet 2x15 u. vægt i hyperextension som opvarmning... Så skulle mene lænnnen var "varm".

Link to comment
Share on other sites

Rolig nu kammarat, der er højst sandsynligt ikke sket noget med din ryg og der er ikke noget i klemme, men du har foretaget en uhensigtsmæssig belastning af din ryg og har ikke haft evnen til at aktivere de muskler der skal stabilisere og beskytte ryggen tilstrækkeligt. Du har muligvis løftet nået du egentlig ikke magter og en, eller flere, af ryggens led (facetled) er blevet roteret en smule og de videregiver så et smertesvar til dig om at du ikke skal knogle videre som en sindsyg. Fortsætter generne, så opsøg hjælp hos en kiropraktor eller fys.

Link to comment
Share on other sites

Rolig nu kammarat, der er højst sandsynligt ikke sket noget med din ryg og der er ikke noget i klemme, men du har foretaget en uhensigtsmæssig belastning af din ryg og har ikke haft evnen til at aktivere de muskler der skal stabilisere og beskytte ryggen tilstrækkeligt. Du har muligvis løftet nået du egentlig ikke magter og en, eller flere, af ryggens led (facetled) er blevet roteret en smule og de videregiver så et smertesvar til dig om at du ikke skal knogle videre som en sindsyg. Fortsætter generne, så opsøg hjælp hos en kiropraktor eller fys.

Ja det er vel rigtigt nok, det med nogle muskler/nerver der lige er blevet overbelastet. Men på den anden side, så har jeg ikke haft - i forhold til mig - meget tung vægt på. Tvært imod...!

Det er lidt derfor jeg blev lidt ekstra urolig... !

Link to comment
Share on other sites

Ja det er vel rigtigt nok, det med nogle muskler/nerver der lige er blevet overbelastet. Men på den anden side, så har jeg ikke haft - i forhold til mig - meget tung vægt på. Tvært imod...!

Det er lidt derfor jeg blev lidt ekstra urolig... !

Det behøves heller ikke nødvendigvis være derfor, men du talte også om at flytte møbler og bare et forkert trin ned et eller andet sted eller et uheldigt vrid samtid med at du bære eller flytter noget kan også lave bøvl.

Link to comment
Share on other sites

OT: Hvorfor løfter du 4*10 i DL?

og hvor tunge er disse løft?

Det er fordi jeg køre en dag med volumen og en dag hvor det bare er tungt.

I dag var det bare 4x10 @ 85kg. Ikke ret meget..!

Jeg køre et program herinde fra:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...pe=post&id=3886

Findes i denne tråd:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=12688 Hvor det så er svar nr: #19.

Hvorfor spørger du da ? Er det unormalt ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var udsat for noget lignende i sidste uge. Jeg var igang med dødløft da det pludselig giver et ryk i den venstre del af den øverste ryg. Derefter kan jeg næsten ikk trække vejret eller bevæge mig uden det gør ondt. Det er nu en uge siden, og har kun ømhed tilbage i ryggen, smerten nu svarer ikke engang til 10% af da skaden opstod. Ville det være forkert at begynde en ny træningscyklus nu? Vil jo ikke gøre ondt være, men da jeg kun er lettere øm ser jeg heller ikke noget forkert i at starte ligeså stille ud igen?

Link to comment
Share on other sites

Det lyder meget som et facetsyndrom. Jeg har selv prøvet at få et af slagsen, da jeg skulle smide en håndvægt på plads og åbenbart lavede en forkert bevægelse. Har også haft det tidligere efter et møde med en træstub på mountainbike ned af bakke :smile:

Personligt ville jeg nok give det et par dage mere til smerterne er helt væk, men du kunne jo evt. træne andre øvelser end dødløft, der ikke "provokerer" skaden og så vente med dødløft og lignende til ryggen er smertefri? Det ville i hvert fald være kedeligt hvis du ender ud i en længere skadesperiode end højst nødvendigt fordi du er startet for tidligt op.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Det lyder meget som et facetsyndrom. Jeg har selv prøvet at få et af slagsen, da jeg skulle smide en håndvægt på plads og åbenbart lavede en forkert bevægelse. Har også haft det tidligere efter et møde med en træstub på mountainbike ned af bakke :smile:

Personligt ville jeg nok give det et par dage mere til smerterne er helt væk, men du kunne jo evt. træne andre øvelser end dødløft, der ikke "provokerer" skaden og så vente med dødløft og lignende til ryggen er smertefri? Det ville i hvert fald være kedeligt hvis du ender ud i en længere skadesperiode end højst nødvendigt fordi du er startet for tidligt op.

Hva sørnsen, er du nu kommet til skade igen. Jeg troede ellers at du var begyndt med corestability træning efter dit første "uheld". Det er nok ikke sidste gang at du får bøvl med ryggen hvis du ikke kommer igang med ovenstående træningsform. Desværre tror jeg at de fleste herinde finder coretræning røvkedeligt, men det er efter min opfattelse meget vigtigt. Den beskrivelse med håndvægten har jeg hørt flere gange og sågar behandlet et par stykker for det, så der er mange der burde tænke sig lidt mere om under træningen og ikke bare tonse løs med stor vægt.

Link to comment
Share on other sites

Facetsyndromet pga. håndvægten var heldigvis hurtigt overstået.. var helt smerte- og symptomfri efter to dage uden behandling. Episoden med mountainbiken var noget værre og endte med at koste Topdanmark 3.000 kr i kiropraktor-regninger.

Men ja, er desværre komme til skade igen - har fået lændehold, omend det er ved at være ovre. Men det er så heldigvis et år siden jeg sidst har haft et af slagsen, hvilket nok skyldes coretræningen. Hele mit styrketræningsprogram er bygget op omkring træning med håndvægte på Swiss-bolde kombineret med diverse ryg-/maveøvelser på bolden, så jeg mener umiddelbart, at jeg får nok core-træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share